سهم ایران در تجارت بین الملل فقط ۲ درصد!
دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد

سهم ایران در تجارت بین الملل فقط ۲ درصد!

نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به سهم دو دهم درصدی ایران در تجارت بین الملل اظهار کرد: این درحالیست که ما شش تا هفت درصد منابع جهانی را در اختیار داریم.

به گزارش بازار، جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به نقش بزرگ و اساسی صادرکنندگان در اقتصاد کشور گفت: این نقش از سال ۱۳۹۷ به بعد با تحریم های عجیبی که علیه ایران اعمال گردید خیلی پررنگ تر شده است.

وی افزود: تحریم ها برای ما یک فرصت بود اما به دلیل بخشنامه های غیرکارشناسی در سه سال اخیر و افزایش ۸ تا ۱۰ برابری قیمت ارز نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و متاسفانه به جای افزایش صادرات، شاهد کاهش صادرات بودیم.

نفر با اشاره به سهم ۲ دهم درصدی ایران در تجارت بین الملل اظهارکرد: این درحالیست که ما ۶ تا ۷ درصد منابع جهانی را در اختیار داریم.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران بر این باور است که بزرگترین مشکل صادرات ما عدم تبیین اهمیت صادرات و نقش آن در اقتصاد توسط دولتمردان و خود مردم است و لذا رسانه باید فرهنگ صادراتی و نقش آن را در اقتصاد کشور تبیین کند.

همچنین دکتر مهرداد سیادت نسب رایزن سابق بازرگانی ایران و کارشناس اقتصادی گفت: صادرات در شرایط فعلی کار بسیار سخت و دشواری است که نمی توان آن را انکار کرد.
وی به مهم ترین مشکلات صادرات در ایران اشاره و اظهارکرد: مشکل نخست اینکه عمده صادرات یعنی نزدیک ۷۰ درصد صادرات کشور ما مربوط به مواد خام و اولیه است که ارزش افزوده بالایی هم ندارند.

رایزن سابق بازرگانی ایران ادامه داد: ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۷۰ دلار است درحالیکه ارزش هر تن کالای وارداتی نزدیک به ۱۲۰۰ دلار است.

سیادت نسب از نفت زده بودن ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عنوان چالش دوم یاد کرد و گفت: مشکل سوم هم مربوط به تمرکز صادراتی است؛ در حال حاضر حدود ۷۰ درصد صادرات کشور ما به کشورهای همسایه و ۹۰ درصد هم به دو کشور هند و چین است و فقط ۱۰ درصد تجارت ما با ۱۴۰ کشور دنیا انجام می شود درصورتیکه وابستگی به این نوع صادرات می تواند مشکل ساز باشد.

رایزن سابق بازرگانی ایران از عزم و اراده قوی دولت سیزدهم برای شناسایی، رفع موانع و تسهیل فرآیند صادرات سخن گفت و افزود: دولت برای حل مشکلات باید از صنایع با ارزش افزوده بالاتر هم حمایت و آن ها را تشویق کند تا سهمشان در آمار صادراتی افزایش یابد.

سیادت نسب یادآورشد: یکی از مشکلات صادرکنندگان به بحث دانش تجاری و شناخت آنها از بازارهای بین المللی برمی گردد و لذا بخش خصوصی باید شناخت خود را از بازارهای هدف صادراتی افزایش دهد تا حضور موفقیت آمیزی داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha