۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
پایان دوره نفت ارزان قیمت
یادداشت؛

پایان دوره نفت ارزان قیمت

دکتر کهن هوش نژاد، کارشناس انرژی در یادداشتی برای بازار نوشت: درحال حاضر به جای رشد عرضه، شرکت‌ها تحت فشار هستند تا از مخارج خود بکاهند. این مسأله به سرمایه‌گذاری کمتر برای تولید منتهی خواهد شد.

روح الله کهن هوش نژاد، بازار: تاریخ تکرار می‌شود. بالاخره دوره نفت ارزان قیمت به پایان رسید. اجماع اخیر بزرگترین میزهای تحلیلی کامودیتی‌ها در وال استریت نیز همین است. رونق نفت شیل در آمریکا با شعار نفت ارزان برای دوره‌ای طولانی همراه شد اما در سال‌های اخیر بازار بین‌المللی به تغییر اقلیم توجه داشته و رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی نشان داده است. لذا درحال حاضر به جای رشد عرضه، شرکت‌ها تحت فشار هستند تا از مخارج خود بکاهند. این مسأله به سرمایه‌گذاری کمتر برای تولید جدید منتهی خواهد شد و در نتیجه قیمت نفت برای دوره طولانی‌تری بالا خواهد ماند.

مفهوم شکاف عرضه در بازار نفت مفهوم جدیدی نیست. از زمان سقوط قیمت در سال ۲۰۱۴، تحلیلگران از احتمال پیشی گرفتن تقاضا از تولید به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری بسیار سخن گفته‌اند. شیوع کووید ۱۹ در کنار دغدغه‌های زیست‌محیطی نیز مزید بر علت بود تا مصرف‌کنندگان را در دوره پساکرونا وارد بحران انرژی کند. درحال حاضر، علیرغم رسیدن قیمت به یک رکورد هفت ساله (یعنی بیش از ۸۶ دلار)، تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز هنوز با آمارهای سال ۲۰۱۶ برابری می‌کند.

بانک‌های بین‌المللی نیز قیمت بالاتر برای دوره‌ای طولانی‌تر را پیش‌بینی می‌کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از باقی ماندن قیمت نفت در دامنه ۸۰ تا ۸۵ دلار تا سال ۲۰۲۳ حکایت دارد. اگر قیمت گاز طبیعی را شاخصی برای قیمت دیگر حامل های انرژی قرار دهیم، قیمت نفت خام برنت معادل گاز (براساس ارزش حرارتی) به بشکه ای ۲۰۰ دلار هم می رسد.

شایان ذکر است که تجربه سال‌های اخیر در عصر نفت شیل نشان داده که قیمت زیر ۳۰ دلار و بالای ۶۰ دلار در بلندمدت ناپایدار است. البته درحال حاضر، شرکت‌های بورسی نفت شیل در آمریکا شرایط تولیدی خوبی ندارند و تنها میدان پرمیان تگزاس توانسته رشد معناداری در تولید خود نسبت به سال گذاشته داشته باشد. در میان تولیدکنندگان اوپک پلاس، حتی کشورهایی نظیر نیجریه و آنگولا که به نظر می‌رسید ظرفیت مازاد دارند، برای افزایش تولید خود تقلا می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش این ماه خود اعلام کرده که چنانچه تقاضا با این روند به رشد خود ادامه دهد، سرمایه‌گذاری روی سوخت‌های فسیلی کمتر از میزان مورد نیاز است و براساس سیاست‌های فعلی، تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ روند کاهشی نخواهد داشت. به هرحال، تقاضا از مسیر رسیدن به کربن صفر پیروی نمی‌کند تا پایان دهه ۲۰۲۰ به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha