۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مشکلات نهاده‌های دامی در شاهرود حل نشد | دام‌ها گرسنه و دامداران معترض
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات نهاده‌های دامی در شاهرود حل نشد | دام‌ها گرسنه و دامداران معترض

شاهرود- کمبود خوراک دام، فقدان سهمیه درست و عادلانه دولتی، عملکرد ضعیف مسئولان جهاد کشاورزی، رانت و مافیای خوراک دام، فقدان کیفیت مناسب و ... همگی از مشکلات دامداران شاهرودی است.

بازار، گروه استان‌ها: روایت معضل دامداران شاهرودی روایت قیر و قیف است یک روز نهاده‌های دامی دولتی نیست، روز دیگر نهاده‌ها در بندر امام وجود دارند و ماشین برای آوردنشان نیست یک روز نهاده‌های فاسد در استان خالی می‌شود روز دیگر دامدار راهی بازار آزاد می‌شود و خلاصه هر روز باید یک چیزی سر جایش نباشد.

مافیا و کاهش سهمیه خوراک مهمترین معضلی است که دامداران به آن اشاره می‌کنند و مشکلات شان سبب شده تا کارد به استخوان شأن برسد و برای اعتراض راهی جهاد کشاورزی شاهرود شوند. اعتراضی که هشت ساعت تمام به طول انجامید و اداره جهاد شاهرود را به صحنه‌ای حضور دامداران بدل کرد دامدارانی که آخور دام‌هایشان خالی است و اعتقاد دارند که دام برای رفع گرسنگی با آدمیزاد تعارف ندارد.

دامداران معترض به نحوه توزیع خوراک
تعدادشان بسیار زیاد است ۴۰ نفری می‌شوند و حرف‌هایشان هم مشترک اما یکی از این دامداران به خبرنگار بازار، می‌گوید: مشکل ما سوء مدیریت جهاد کشاورزی استان سمنان در توزیع نهاده‌های دامی است. چرا جهاد باید نهاده‌ها را غیر عادلانه تقسیم کند که در یک شهرستان ۱۰۰ درصد نیاز دام‌ها بلکه بیش از آن داده شود و به شاهرود ۳۰ درصد هم تعلق نگیرد؟

مافیا و کاهش سهمیه خوراک مهمترین مشکلی است که دامداران به آن اشاره می‌کنند

محمد مهدوی با بیان اینکه سهمیه شاهرود مدت‌ها است که از نهاده‌های دولتی یک سوم شده و تازه آن هم دیگر امروز نیست، ابراز می‌کند: از شهریورماه خرید کرده‌ایم و پولش را هم پرداخت کرده‌ایم اما هنوز چیزی تحویل نگرفته‌ایم تا اینکه دیگر کارد به استخوانمان رسیده است.

وی با بیان اینکه همه دامداران شاهرودی از کاهش سهمیه و گرسنگی دام‌هایشان گلایه دارند، تاکید کرد: نحوه توزیع نامطلوب و غیرعادلانه است یک شهرستان آنقدر می‌گیرد که نمی‌داند چه کار کند و یک شهرستان دیگر باید از مازاد آن شهرستان اول به صورت خوراک دام آزاد خریداری کند و این یک رانت و مافیا درست کرده است.

تفاوت‌های فاحش در عرضه و قیمت
تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که خوراک دام دولتی ۴,۹۰۰ تومان و همان خوراک دام به صورت آزاد ۶۵۰۰ تا هفت هزار تومان فروخته می‌شود و مرکز تهیه نهاده‌های دامی برای دامداران شاهرودی نیز مازاد سهمیه شهرستان‌هایی مانند سمنان است.

دیگر دامدار با بیان اینکه توضیحات رئیس جهاد کشاورزی شاهرود قانع کننده نیست، ابراز کرد: مشکل در مرکز استان است چرا که در آنجا سهمیه‌ها به درستی اعمال نمی‌شود.

هادی با بیان اینکه چرا باید اداره کل بر شرکتی که با رانت خوراک را توزیع می‌کند، نظارتی نداشته باشد مگر با هم قرار و مداری دارند که سال‌ها است سهمیه‌ها را سلیقه‌ای اعمال می‌کنند و به شاهرود چیزی نمی‌رسد، ابراز کرد: مشکل از توضیح خوراک است ما می‌خواهیم مسئولان این کار در سمنان عوض شوند.

حوه توزیع نامطلوب و غیرعادلانه است یک شهرستان آنقدر می‌گیرد که نمی‌داند چه کار کند و یک شهرستان دیگر باید از مازاد آن شهرستان اول به صورت خوراک دام آزاد خریداری کند و این یک رانت و مافیا درست کرده است

وی با بیان اینکه دام شاهرود ۳۰ درصد خوراک مورد نیاز خود را نیز نمی‌گیرد و دامداران باید خوراکی که در سمنان کیلویی چهار هزار تومان است را شش تا هشت هزار تومان بخرند، گفت: چرا ما باید خوراک دام را آزاد بخریم بقیه شهرستان‌ها مازاد هم داشته باشند مگر ما چه گناهی کرده‌ایم؟

مشکل سیستم توزیع
یکی از مشکلات این است که سیستم توزیع نهاده‌های دامی در استان سمنان هنوز سنتی است چرا که فقط دامداران شاهرودی برای سرشماری اقدام به پلاک‌کوبی ۱۰۰ درصدی دام‌هایشان کرده‌اند و در دیگر شهرستان‌های استان این اقدام به صورت کامل انجام نشده است در نتیجه سهمیه شاهرود غربال شده می‌آید اما دیگر شهرستان‌ها با همان آمار سازی های سنتی و غیر شفاف خوراک می‌گیرند در نتیجه سهم شأن از شاهرود بیشتر می‌شود.

یکی از افراد مطلع که نمی‌خواهد نام خود را فاش کند به مافیای خوراک دام در سمنان اشاره می‌کند و می‌گوید: با هر آماری اعم از جهاد، پلاک‌کوبی، میزان تولید شیر و حتی دامپزشکی شاهرود بیشترین آمار را در استان دارد، اما کمترین میزان دریافت خوراک دام را دارند.

وی افزود: اداره کل نهاده‌ها را به شرکتی می‌دهد که در سمنان قرار داشته و اعمال سلیقه می‌کند یعنی یک نفر به نام آقای میم می‌نشیند و تصمیم می‌گیرد که ۲۰۰ تن از این سهمیه به فلان کارخانه داده شود ۲۰۰ تن از سهمیه دیگری به کارخانه دیگری برسد و الی آخر. عجیب‌تر اینکه همه هم می‌دانند و کسی کاری نمی‌کند.

کام سودجویان به نام دامداران
این فرد آگاه درباره مسائل جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کارخانه عشایری با مسئولیت آقای شین و داماد او آقای عین، شرکتی که خوراک را توزیع می‌کند، کارخانه خوراک دام به نام کاف در مرکز استان و حتی اداره کل جهاد همگی یک مجموعه غیر شفاف را درست کرده‌اند، بیان کرد: این مجموعه به هیچکس هم پاسخگو نیست.

یکی از مشکلات این است که سیستم توزیع نهاده‌های دامی در استان سمنان هنوز سنتی است چرا که فقط دامداران شاهرودی برای سرشماری اقدام به پلاک‌کوبی ۱۰۰ درصدی دام‌هایشان کرده‌اند و در دیگر شهرستان‌های استان این اقدام به صورت کامل انجام نشده است

وی با بیان اینکه در این شرکت سمنان به صورت مجزا دیده شده است، افزود: شاهرود حتی یک سوم نیاز خود را هم دریافت نمی‌کند و عجیب‌تر اینکه برخی متخلفان در این حوزه در سطح استان سمنان حتی سابقه جریمه و پلیس اقتصادی و … هم دارند.

تصویب طرح هویت‌دار کردن دام‌ها
مدیر سازمان جهاد کشاورزی شاهرود نیز در گفتگو با بازار درباره این معضل می‌گوید: پیش از این مصوب شد که همه استان باید دام‌هایشان را برای شمارش پلاک کوبی کنند و همچنین در نشستی با حضور فرماندار و رئیس سازمان جهاد استان سمنان در شاهرود مقرر شد بر اساس آن نهاده‌ها توزیع شود که مورد موافقت هم قرار گرفت اما در شاهرود با همت دامداران در سریع‌ترین زمان ممکن ۱۰۰ درصد دام‌های سنگین پلاک‌کوبی شدند حال آنکه متاسفانه سایر شهرهای استان این اقدام را به سرعت شاهرود صورت ندادند.

علی اصغر حجی بیان داشت: متأسفانه روند توزیع نهاده‌ها در سطح استان به دلیل عدم تکمیل پلاک‌کوبی در دیگر شهرستان‌ها، روال سنتی است و این چیزی است که مورد تأیید ما نیست.

وی افزود: اعتقاد دامداران این است که دام‌های شهرستان‌های دیگر استان تعدادی که ذکر شده نیست و در نتیجه نهاده های دامی دولتی یا همان یارانه‌ای را نیز بیشتر از شاهرودی می‌گیرند این البته چیزی نیست که بنده بخواهم آن را تأیید کنم اما امیدواریم که بتوانیم مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک شهرستان شاهرود که عمدتاً هم جو است، را بگیریم که البته آن هم بسیار سخت است زیرا اختیار آنها هم در وزارتخانه است

تفاوت فاحش بین نیاز و دریافت
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه تفاوت بین درصد مورد نیاز دام‌ها و تخصیص البته فاحش است، ما در روز شاید نزدیک ۴۵۰ تن نهاده‌ها نیاز داریم اما آنچه تأمین می‌شود چه برای سنتی و صنعتی‌مان شاید به یک سوم این مقدار هم نمی‌رسد، گفت: توزیع نهاده‌های دولتی خیلی ماجرا را غیر شفاف کرده است.

حجی با بیان اینکه دامداران از این بیم دارند که وزارتخانه علی رغم اینکه امروز در شاهرود نیاز است، ذخیره انبارهای استراتژیک را برای استان دیگری بارگیری کند چرا که این انبارها همگی دولتی و وزارتخانه‌ای و همچنین ملی هستند و ما دخل و تصرفی در آن نداریم.

اعتقاد دامداران این است که دام‌های شهرستان‌های دیگر استان تعدادی که ذکر شده نیست و در نتیجه نهادهای یارانه‌ای را بیشتر می‌گیرند

وی افزود: درباره راهکارهای نظرات متعدد است به نظر بنده اگر در سریع‌ترین زمان نهادهای دامی مورد نیاز دامداران با قیمت آزاد عرضه شود می‌توانیم شاهد باشیم که مقدار عرضه و حتی نیاز، خوراک، فرمول‌ها و کارخانه‌ها و … شفاف شود و در غیر این صورت خیر؛

مشکل پشت مشکل
مشکل اینجا است که مابقی شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان بجز شاهرود، هنوز به صورت صد درصد پلاک‌کوبی نکرده‌اند در نتیجه آمار دام شأن به همان روش سنتی و به صورت علی‌الحساب است و نهاده‌ها را نیز همین گونه دریافت می‌کنند.

در حالی که دامداران معتقد هستند دولت قول داده بود که این کار در تمام استان صورت گیرد از سوی دیگر بسیاری دامداران از واکسن زدن سر باز زدند چرا که واکسن عوارض خود را در شاهرود نشان داده و در نتیجه مابقی ترسیده‌اند که واکسن بزنند پس اصلاً پلاک‌کوبی نکرده‌اند لذا اعتقاد دارند که این اصلاً ملاک خوبی نیست چرا که اولاً همه نزده اند و ثانیاً در همه استان اجرا نشده است. حال باید دید واکنش مسئولان جهاد سمنان به این ماجرا چیست؟

کد خبر: ۱۱۳٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha