۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی ترمیم خواهد شد
کارشناس دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی ترمیم خواهد شد

خانی، کارشناس دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای اجرای هر نوع سیاست حمایتی باید مخاطب آن را مشخص کنیم و نباید در تاریکی تیر بیندازیم و با شناخت درست اقدام به ترمیم ارز ترجیحی کنیم.

به گزارش بازار، حسن خانی، کارشناس نظارت ارزشیابی مرکز ارزشیابی و نظارت راهبردی دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: همان‌ طور که رئیس جمهور متذکر شد، غافل گیری را در حوزه سیاست گذاری و اجرا نباید داشته داشته باشیم. اصل غافلگیری معمولاً برای دشمن به کار می رود و اگر قرار باشد ارز ترجیحی حذف شود قطعاً با مردم در این باره صحبت خواهد شد.

وی در خصوص ارز ترجیحی بیان کرد: متأسفانه معاون اول دولت قبل در آستانه شوک تحریمی و فشار حداکثری ترامپ؛ سیاست ارزی ۴۲۰۰ تومانی را معرفی کرد. آقای جهانگیری به گونه ای این سیاست ارزی را معرفی کرد که تصور شد به هرکسی، به هر میزان و بابت هر کالا و در هر زمانی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می کنند و این به معنی تعیین رژیم ارزی بود. این نخستین خطای راهبردی در این حوزه بود.

کارشناس نظارت ارزشیابی مرکز ارزشیابی و نظارت راهبردی دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه تلنی با رادیو گفت‌وگوافزود: زمان که کمی جلو رفت، معاون اول وقت به خطای خود پی برد و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به سیاست حمایتی تبدیل کرد. منطق سیاست حمایتی این است که مخاطب آن مشخص باشد. در بهار ۱۳۹۷ تقریباً ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به نمایندگی یکی از خودروسازهای لوکس دنیا پرداخت کردیم تا آن خودرو را وارد کشور کند.

وی اشاره کرد: تا سال ۱۳۹۸ داروی ضد تهوع سگ را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کردیم! این مسائل نشان می دهد مخاطب سیاست حمایتی ارز ترجیحی مشخص نبوده است و طبیعتاً ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم اضافه نمی شود. در برهه ای که تهیه انسولین قلمی دچار مشکل شده بود، ارز ترجیحی به بعضی از کالاهایی که در پوشش بعضی از کالاهای دارویی اختصاص داده می شد و این به اقتصاد کشور ضربه می زد.

حسن خانی از اراده برای ترمیم سیاست حمایتی ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت و عنوان کرد: برای اجرای هر نوع سیاست حمایتی باید مخاطب آن را مشخص کنیم و نباید در تاریکی تیر بیندازیم و با شناخت درست اقدام به ترمیم ارز ترجیحی کنیم.

کد خبر: ۱۱۳٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha