۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
فروش افزودنی‌های خوراک دام خارجی به قیمت بازار سیاه
مدیر شرکت دانش بنیان با بازار مطرح کرد

فروش افزودنی‌های خوراک دام خارجی به قیمت بازار سیاه

تندرو، فعال حوزه تولید افزودنی های خوراک دام و طیور گفت: الان قیمت افزودنی های خارجی در ایران واقعی نیست و به قیمت بازار سیاه عرضه می شود، لذا محصولات باکیفیت داخلی در بازار به خوبی جا باز کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: خوراک دام و طیور همیشه جزو مواردی است که با حواشی بسیاری همراه است و از اختلالاتی که در واردات نهاده های مورد نیاز ایجاد می شود گرفته تا عدم رضایت اهالی صنعت از کیفیت خوراک آماده، همیشه مسائلی را با خود به همراه داشته باشد. یکی از موضوعات مهم در بحث خوراک دام و طیور مواد مغذی و افزودنی هایی است که به خوراک اضافه می شود و ضمن کاهش تلفات، بهره وری دام و طیور را نیز بالا می برد. روند رو به رشد در خواست دامداران و مرغداران برای تامین این مواد مغذی و افزودنی ها از بازار داخل موجب شده است که شرکت های دانش بنیان نیز در تولید این محصولات گام بردارند و محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید و در بازار عرضه کنند. در این راستا خبرگزاری بازار با «رجب تندرو» مدیر بازرگانی یک شرکت دانش بنیان تولید کننده تخصصی افزودنی های خوراک دام و طیور، گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

مواد افزودنی خوراک دام با کاهش اثراتی که باکتری ها، ویروسها و قارچ ها روی تغذیه دام و هضم و جذب مواد غذایی در روده دام دارد، ارزش افزوده بالایی برای مرغدار و دامدار ایجاد می کند

*در ابتدا کمی در مورد تولیدات شرکت و کارکرد آنها در صنعت دام و طیور کشور توضیح بدهید.
همانطور که می دانید در صنعت دام و طیور، خوراک اصلی متشکل از ذرت، سویا و همچنین علوفه خَشبی در دام سنگین است. در کنار اینها یکسری مکمل ها، ریز مغذی ها و افزودنی ها مورد نیاز است که ما در بخش تولید افزودنی ها فعال هستیم. اگرچه میزان این افزودنی ها در خوراک اندک است اما بودنش می تواند از طریق کاهش اثراتی که یکسری از باکتری ها، ویروسها و قارچ ها روی تغذیه دام و هضم و جذب مواد غذایی در روده دام دارد، ارزش افزوده بالایی به مرغدار و دامدار بدهد.

*مواد اولیه که استفاده می کنید داخلی است یا خارجی و چرا نگاه فعالان صنعت به خوراک آماده داخلی چندان مثبت نیست؟
مواد اولیه ما داخلی است عمدتا اما از یکسری از مواد وارداتی خارجی نیز استفاده می کنیم. در مورد بحث نگاه فعالان صنعت به خوراک آماده نیز باید بدانید که صرفا نگاه بدی نیست و برعکس در حال حاضر  چون بحث حمل و نقل در هزینه ها تاثیر گذار است و بخش خوراک دام حجم بالایی را تشکیل می دهد لذا نمی صرفد که از خوراک خارجی استفاده کنند. در واقع الان به دلیل پایین بودن هزینه های داخل، برای تولیدکنندگان این بخش به صرفه تر است که از تولیدات داخلی استفاده کنند.

افزودنی های خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز الان در بازار قیمت واقعی ندارد و به عبارتی می توان گفت قیمت فعلی آنها قیمت بازار سیاه است

*تفاوت کیفیت و قیمت تولیدات داخلی با نمونه های خارجی به چه میزان است؟
نمونه های خارجی به دلیل بحث های ارزی و مشکلات تحریمی که وجود دارد در حال حاضر به صرفه نیست و قیمتهای واقعی ندارد و می توان گفت قیمت های فعلی، قیمت بازار سیاه است. همین داستان باعث شد حوزه تخصصی افزودنی ها طی چند سال گذشته به لحاظ افزایش مصرف دامدار و مرغدار و همچنین به دلیل موجود نبودن خوراک خارجی، رشد خوبی داشت.

از سوی دیگر طی سالهای اخیر واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها به خصوص شرکتهای دانش بنیان، در این بخش کار  کرده اند و لذا امروز شاهد محصولات خوب داخلی در حوزه افزودنی ها هستیم.

*حال که بحث شرکت های دانش بنیان به میان آمد، توضیح بدهید که تفاوت تولیدات شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان با دیگر شرکتها چیست؟
شرکتهای دانش بنیان و یا شرکتهایی که واحد تحقیق و توسعه فعال دارند با فرموله کردن محصول توسط متخصصینی که با آنها در ارتباط هستند و نهایتا و در نهایت با تولید و  استفاده آزمایشگاهی و نتایج آزمایشگاهی که می گیرند، علمی تر است. در واقع روند تولید در شرکتهای دانش بنیان به این صورت است که فرموله ها را بر اساس بازخوردی که می گیرند و نتایج مثبت و منفی که از بازار و مصرف کننده دریافت می شود، اصلاح می کنند اما در دیگر شرکتهایی که دانش بنیان نیستند و یا واحد تحقیق و توسعه ندارند چنین اتفاقاتی نمی افتد.

از سوی دیگر تفاوت شرکتهای دانش بنیان با دیگر شرکتها در بحث به روز بودن شان در حوزه اطلاعات علمی، بازارهای نوین مالی و بازاریابی های نوین است ما نیز به عنوان یک شرکت دانش بنیان از زیرساخت ها استفاده می کنیم و در حال توسعه هستیم چون معتقدیم کسی در آینده موفق است که بحث بازاریابی را به روش های نوین انجام بدهد.

افزودنی های خوراک دام و طیور ضریب تبدیل را پایین می آورد و در نتیجه هزینه خوراک برای دامدار و مرغدار کاهش می یابد

*فعالان صنعت دام و طیور چقدر نسبت به این تفاوت ها آگاه هستند؟
نگاه فعالان این صنعت الان نسبت به ۱۰ سال قبل بسیار تفاوت دارد. در واقع دریافته اند که ما و دیگر همکاران که در این حوزه کار می کنیم از محل ارزش افزوده ای که برای مصرف کننده نهایی ایجاد می کنیم کسب درآمد داریم نه اینکه هزینه ای روی دوش مصرف کننده باشیم.

در واقع ما به صورت علمی تر، محصولی به مشتری می دهیم که بیماری های دام و طیور وی را کمتر می کند و این امر برای دامدار ارزش افزوده ایجاد می کند و هزینه هایش را کاهش می دهد. از سوی دیگر این محصولات ضریب تبدیل را پایین می آورد در نتیجه هزینه خوراک پایین می آید. علاوه بر این در بحث ملی نیز ذخیره ارزی که قرار است برای خرید ذرت و سویا صرف شود را در پی دارد.

در واقع این موارد نتایج تحقیق و توسعه است که در شرکت های مختلف انجام می شود و قطعا سالهای آینده شرکت های جدید و بزرگتری روی کار خواهند آمد که آنها محصولات جدیدتری وارد صنعت می کنند که باز هم در راستای تولید ارزش افزوده برای فعالان این صنعت است.

*آیا محصولات خود را به مرحله صادرات رسانده اید یا خیر؟
با توجه به اینکه ما یک شرکت نوپا هستیم فعلا در بازار داخل کار می کنیم و حدود ۷۰ درصد بازار داخل را پوشش داده ایم. با این وجود پس از پوشش ۱۰۰ درصدی بازار داخل قطعا در مراحل بعدی برای گرفتن مجوزهای صادراتی اقدام خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha