صادرات ماکارونی ایران نصف شد؛ ایران ۳ میلیون دلار، ایتالیا ۳.۶ میلیارد دلار
بررسی بازارهای صادراتی ۲۰۲۰ در «بازار»

صادرات ماکارونی ایران نصف شد؛ ایران ۳ میلیون دلار، ایتالیا ۳.۶ میلیارد دلار

در حالی که ارزش بازار صادراتی ماکارونی در ۲۰۲۰ بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده، ایران با صادراتی به ارزش ۳ میلیون دلار هفتاد و پنجمین صادر کننده دنیا محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: آمارها نشان می دهد صادرات جهانی ماکارونی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است که ۱۴ درصد افزایش را برای همه ارسال کنندگان ماکارونی در دوره یکساله از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در پی داشته است. اما بر خلاف این روند افزایشی اما صادرات ماکارونی ایران با حذف برخی سوبسیدها رو به کاهش گذاشته و پیش بینی می شود  امسال نیز  این روند کاهشی ادامه یابد. 

 در سال ۲۰۲۰ ایران ۳ میلیون دلار ماکارونی روانه بازارهای جهانی کرد و در جایگاه ۷۵ دنیا قرار گرفت

صادرات ۳ میلیون دلاری ماکارونی ایران در سال ۲۰۲۰
بر اساس آمارهای جهانی کشورهای «ایتالیا، چین، کره جنوبی، ترکیه و تایلند» به عنوان برترین صادرکنندگان، در سال ۲۰۲۰ در مجموع بیش از ۵۰ درصد از ماکارونی های صادراتی را به بازارهای بین المللی ارسال کرده اند.

داده های آماری منتشر شده نشان می دهد: ایران نیز به عنوان صادر کننده در این بازار حضور داشته است و در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۳ میلیون دلار داشته است و به این ترتیب در جایگاه ۷۵ دنیا قرار گرفته است.

کشور ترکیه در ۲۰۲۰ چهارمین صادر کننده بزرگ ماکارونی بوده است

ایتالیا؛ بزرگترین صادر کننده ماکارونی در ۲۰۲۰| ترکیه در جایگاه چهارم دنیا
آمارهای منتشر شده می گوید: در مدت نامبرده ایتالیا با صادراتی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده محصول ماکارونی بوده است و به این ترتیب ۳۰ درصد از کل ماکارونی صادر شده را به بازارهای بین المللی ارسال کرده است.

همچنین کشور چین در جایگاه دوم صادرکنندگان این محصول قرار دارد به طوری که در سال ۲۰۲۰ صادراتی بیش از ۹۸۰ میلیون دلار را به ثبت رسانده و به این ترتیب بیش از ۸ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته است. نکته جالب توجه در مورد چین اینکه صادرات خود را نسبت به سال قبلتر ۵ درصد افزایش داده است و جزو معدود کشورهایی است که کمترین سود را در فروش ماکارونی صادراتی خود ثبت کرده است.

آمارها می گوید: کره جنوبی نیز با صادراتی به ارزش ۷۹۲ میلیون دلار و تخصیص بیش از ۶ درصد از سهم بازار این محصول به خود، در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است. این در شرایطی است که این کشور صادرات خود را نسبت به سال قبلتر حدود ۳۰ درصد افزایش داده است.

این داده های آماری همچنین حاکی از این است که کشور ترکیه چهارمین صادر کننده ماکارونی بوده است آن هم در شرایطی که نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ درصد بیشتر ماکارونی در بازارهای صادراتی فروخته است.

ایران  صادرات ماکارونی را در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل تر به میزان ۵۰ درصد کاهش داده است

ایران صادرات ماکارونی را ۵۰ درصد کاهش داد
در واقع این آمارها می گوید: در سال ۲۰۲۰ کشورهای «کره جنوبی، ترکیه، ویتنام، بلژیک، هلند و چین جزو کشورهایی بوده است که صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ افزایش دادند. در حالی که برخی کشورها از جمله ایران صادرات خود را کاهش داده اند. به طوری که ایران در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد ماکارونی صادراتی کمتری روانه بازارهای بین المللی کرده است.

آمارهای همچنین می گوید: کشور تایلند در مدت نامبرده ۵۹۵ میلیون دلار ماکارونی صادر کرده است و با در اختیار گرفتن ۵ درصد از بازار صادراتی این محصول پنجمین صادر کننده محسوب می شود.

داده های آماری می گوید: از منظر قاره ای، تامین کنندگان واقع در کشورهای اروپایی بالاترین ارزش دلار ماکارونی صادر شده را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار رقم زده اند و به این ترتیب ۵۱.۴ درصد از ماکارونی فروخته شده در بازارهای بین المللی از کشورهای اروپایی بوده است. در حالی که صادر کنندگان آسیایی با سهمی به میزان ۴۰ درصد در جایگاه دوم قرار دارند. همچنین آمریکای شمال، آفریقا و اقیانوسیه نیز در جایگاه های سوم تا پنجم قرار دارند.

گفتنی است ۲۵ اکتبر ( ۳ آبان ماه) روز جهانی پاستا و ماکارونی است.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha