۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
مانع‌تراشی‌های دولت برای صادرکنندگان| نیاز به مشوق‌های صادراتی داریم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مانع‌تراشی‌های دولت برای صادرکنندگان| نیاز به مشوق‌های صادراتی داریم

لرستان- یاراحمدی، مدیرعامل شرکت صبا ظرف بروجرد گفت: دولت در چند سال گذشته نه تنها حمایتی از تولیدکنندگان نداشته بلکه مانع‌تراشی هم کرده است.

احمد یاراحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه، اظهار داشت: هیچ ثبات قیمتی وجود ندارد و دائما قیمت‌ها در حال تغییر است.

وی در رابطه با برگشت ارز، افزود: وقتی ما کالا را با ارز آزاد می‌فروشیم باید آن را وارد سامانه کرده، سپس ارز را با قیمت پایین به دولت واگذار کنیم که این یکی از مهمترین مشکلات ماست چون باعث شده صادرکنندگان، جنس را با نام خود صادر نکنند یا کلاً از صادرات صرف‌نظر کنند.

مدیرعامل شرکت صبا ظرف بروجرد عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که جاده باربری ترانزیت در استان نداریم از طرفی نبود ثبات اقتصادی سبب شده که تولیدکننده نتواند یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد و بین قیمت‌گذاری‌ها و نرخ عرضه ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه تولیدات خود را به کشورهایی مثل عراق و افغانستان نیز صادر می‌کنیم، تصریح کرد: تقاضا برای بازار بسیار زیاد است ولی عدم ثبات قیمتها و نرخ ارز بر میزان تقاضا و صادرات تاثیر گذار بوده است.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: بالا رفتن قیمت ارز صددرصد بر افزایش صادرات تأثیر مثبت دارد ولی به شرطی که قیمت مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود بالاتر نرود چون گاهی نرخ مواد اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود از قیمت ارز بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه در تمام کشورها مشوق‌هایی را برای صادرکنندگان در نظر می‌گیرند، گفت: صادر کننده‌ای که نتواند ارز خود را باز گرداند، چگونه می‌تواند مجددا مواد اولیه خریداری کند و تولید داشته باشد، در چنین شرایطی برای تولید کننده به‌صرفه نیست که بخواهد تولیداتش را صادر کند.

مدیرعامل شرکت صبا ظرف بروجرد بیان کرد: در گذشته مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و صادراتی وجود داشت که باعث قوی‌تر شدن صادرات می‌شد ولی در چند سال اخیر علاوه بر اینکه مشوق‌های صادراتی برداشته شد، شرایط نیز سخت‌تر شده یعنی اگر تولید کننده ارز را برنگرداند، جلوی واردات او گرفته و حساب‌های بانکی‌اش را مسدود می‌کنند.

وی افزود: تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی که نرخ بهره‌ پایینی داشته باشد برای ما در نظر نگرفته‌اند در حالیکه اگر تسهیلات کم بهره وجود داشت قطعاً توان تولیدکننده  برای رقابت بالا می‌رفت چون وقتی تولیدکننده‌ای وارد بازارهای خارجی می‌شود با رقبای قدری مواجه می‌شود که همگی سرمایه گذاری‌های سنگین انجام داده‌اند بنابراین اگر با یک توان ضعیف وارد بازار شود، قطعاً دچار مشکل خواهد شد.

یاراحمدی با بیان اینکه ما در مجموعه خود توانستیم برای ۱۵۰ تا۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کنیم، عنوان کرد: دولت باید مشوق‌های صادراتی را بیشتر کند و موانع تولید را بردارد تا دخل و خرج تولیدکننده‌ها با یکدیگر هماهنگ شود تا بتواند قوی‌تر فعالیت کند و صادرات بیشتری را انجام دهد؛ متاسفانه سیاست گذاری‌های دولت تاکنون به این سمت و سو نبوده و حتی برای تولید کننده مانع‌تراشی هم می‌کنند.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha