۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
سفر به خراسان جنوبی گران تمام می شود| سنگ پیش پای گردشگران
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

سفر به خراسان جنوبی گران تمام می شود| سنگ پیش پای گردشگران

بیرجند- ضعف در سیستم‌های حمل و نقل خراسان جنوبی از دیدگاه فعال حوزه گردشگری موجب شده که آوردن تور و سفر به این استان گرانتر از بسیاری از نقاط کشور تمام شود.

 بازار، گروه استان ها: بارها شنیده‌ایم که گردشگری صنعتی تحریم شکن و پیشتاز در رهایی از اقتصاد وابسته به نفت است و بارها این موضوع مطرح شده که صنعت گردشگری مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند اقتصاد ملی را در مسیر رسیدن به توسعه یاری رساند.

اما به وجود این گفته‌ها از سوی مسئولین و متولیان امر در بخش دولتی، باز هم فعالان در صنعت گردشگری معتقدند که مسائل و مشکلات زیادی در مسیر وجود دارد که باید رفع شود و خراسان‌جنوبی نیز از این قصه مستثنی نیست.

دوری از پایتخت، ضعف در سیستم‌های حمل و نقل و عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری خراسان‌جنوبی مانند روستاهای هدف گردشگری زیبایی چون ازمیغان و مصعبی و ... همه و همه مسائل پیش روی فعالان حوزه گردشگری استان است.

از طرف دیگر خیلی‌ها بر این باور هستند که گران بودن سفر به خراسان جنوبی برای گردشگران و مسافران موجب عدم رغبت برخی از گردشگران از سفر به استان شده و ترجیح می‌دهند برای موضوعاتی چون کویر نوردی از طریق استان‌های دیگر اقدام کنند.

روند رو به رشد اقامتگاه‌های بوم گردی
احمد کاشانی، مدیر عامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار  و از فعالان حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار پیرامون مشکلات تورگردانی و جذب گردشگر به استان اظهارکرد: در حوزه زیرساخت های اقامتی در خراسان‌جنوبی ما پیشرفت قابل توجهی داشتیم و از پنج سال پیش تاکنون روند مثبتی در این زمینه رخ داده است.

وی بیان‌کرد: در چهار- پنج سال پیش اگر ما به کویر و یا روستاهای هدف گردشگری تور می‌بردیم اقامتگاه بوم گردی و یا محل اسکان مناسبی وجود نداشت  اما در حال حاضر ۹ هتل، ۶۰ اقامتگاه بوم گردی داریم و ۳۰ اقامتگاه نیز در شرف أخذ مجوز در خراسان‌جنوبی است.

مدیر عامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندار گفت: بسیاری از این اقامتگاه‌ها در دل روستاهای هدف گردشگری  و در حاشیه کویر قرار دارند و از آنجایی که بیشتر جاذبه‌های گردشگری خراسان‌جنوبی در روستاها قرار دارد این موضوع بسیار ارزشمند است.

سفر به خراسان جنوبی گران تمام می شود| سنگ پیش پای گردشگران

۱۵ اقامتگاه بوم‌گردی کیفیت ارائه خدمت بسیار خوبی دارند
کاشانی با اشاره به اینکه از ۶۰  اقامتگاه بوم‌گردی مجوزدار حدود ۱۵ تای آنان کیفیت بسیار خوبی دارند و گردشگران از اقامت در آن بسیار لذت می‌برند، ادامه‌داد: علت این امر را باید در مدیران فرهیخته و آموزش دیده و نزدیکی  این اقامتگاه‌ها به جاذبه‌های گردشگری دید ولی برخی از اقامتگاه‌ها علی‌رغم موقعیت، مناسب خدمات گردشگری ضعیفی دارند.

وی گفت: سفر به خراسان‌جنوبی بسیار گران قیمت‌تر از سفر به خیلی از استان‌های کشور است و اصلی‌ترین دلیل آن ضعف سیستم حمل و نقل در خراسان‌جنوبی است.

دو میلیون تومان فقط هزینه رفت و برگشت به بیرجند!
فعال حوزه گردشگری خراسان جنوبی اظهارکرد: این نکته را باید در نظر بگیریم که گردشگران خارجی در وهله اول وارد تهران می‌شود و انبوه گردشگران داخلی نیز در تهران و کلان شهرها حضور دارند که باید با هواپیما به استان بیایند که نرخ بلیط رفت و برگشت از تهران به بیرجند بیش از دو میلیون تومان است.

کاشانی با اشاره اینکه در مورد حمل و نقل ریلی نیز کیفیت واگن قطار تهران به طبس نیز بسیار ضعیف است و از این جهت گردشگران کمتر قطار را برای ورود به خراسان‌جنوبی انتخاب می‌کنند، بیان‌کرد: سفر زمینی به خراسان‌جنوبی از تهران نیز بیش از ۱۸ ساعت طول می‌کشد.

وی ادامه‌داد: بنابرین تنها راهی که گردشگران معمولا برای حضور در خراسان‌جنوبی انتخاب می‌کنند از طریق هوایی است که نرخ فزاینده بلیط پرواز از تهران به بیرجند که دو میلیون تومان است در همان ابتدای امر به هزینه سفر گردشگران می‌افزاید.

سفر به خراسان جنوبی گران تمام می شود| سنگ پیش پای گردشگران

انتقال مسافر در درون استان بسیار هزینه‌بر است
مدیر عامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندار گفت: خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور است و شهرهای این استان با مسافت های طولانی به هم متصل می‌شوند و از این جهت  انتقال مسافر در داخل استان نیز برای مسافر هزینه‌بردار است.

دلیل اصلی گرانی سفر و آوردن تور به خراسان‌جنوبی بحث زیر ساخت‌های حمل و نقل است و در موضوعات دیگری چون قیمت راهنما، نرخ اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی تفاوتی با دیگر نقاط کشور نداریم و بر مبنای تعرفه عمل می‌کنیم

کاشانی اظهارکرد: گاهی ما به نوار شمالی کشور سفر می‌کنیم که هر شهری با شهر دیگر ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و یا در جنوب و غرب نیز شرایط تقریبا مشابه است ولی در خراسان جنوبی فاصله شهرها معمولا ۱۰۰- ۲۰۰ کیلومتر است که این موضوع نیز برای مسافر و گردشگر هزینه بردار است.

وی بیان‌کرد: دلیل اصلی گرانی سفر و آوردن تور به خراسان‌جنوبی بحث زیر ساخت‌های حمل و نقل در خراسان‌جنوبی است اما در موضوعات دیگری چون قیمت راهنما، نرخ اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی تفاوتی با دیگر نقاط کشور ندارد و بر مبنای تعرفه عمل می‌کنیم.

افزایش پروازها، راهکار حل مشکل
فعال حوزه گردشگری در خراسان‌چنوبی افزود: به نظر من راهکار حل مشکل، افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند و طبس است و در این صورت چارترکننده‌ها وارد شده و صندلی‌های هواپیما را چارتر می‌کنند و قیمت بلیط هواپیما می‌شکنند و کاهش خواهد یافت.

کاشانی گفت: وقتی پروازهای فرودگاه بیرجند و طبس افزایش پیدا کند، شرکت‌های هواپیمایی در کاهش قیمت بلیط با یکدیگر رقابت خواهند کرد و قیمت ارزانتر خواهد شد.

وی اظهارکرد: کافی است نگاهی به قیمت بلیط پرواز تهران – تبریز بیندازیم که مسیر آن با تهران- بیرجند تقریبا یکسان است ولی به خاطر تعدد مسافر و وجود شرکت های هوایپمایی مختلف قیمت بلیط شکسته و نرخ رفت و برگشت ارزان‌تر از قیمت از بلیط رفت و برگشت تهران- بیرجند است.

سفر به خراسان جنوبی گران تمام می شود| سنگ پیش پای گردشگران

فرودگاه طبس را از معادلات گردشگری فراموش نکنیم
مدیر عامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندار با اشاره به اینکه در معادلات خود نباید فرودگاه طبس را فراموش کنیم، گفت: طبس می‌تواند یکی از  مراکز مهم ورود مسافر و گردشگر به خراسان‌جنوبی باشد که در حال حاضر هفته‌ای دو روز پرواز ماهان را دارد.

کاشانی اظهارکرد: همچنین باید پکیچ‌ها و بسته‌های مناسب برای مسیرهای خراسان‌جنوبی طراحی کنیم که این مسئله نیز از اهمیت بسیار فوق العاده‌ای برخوردار است.

وی ادامه‌داد: اگر در یک پکیج تور نهبندان و طبس را در یک مسیر گردشگری قرار دادید، این مسیر بسیار گران و برای مسافر و گردشگر خراسان‌جنوبی خسته کننده خواهد بود چرا که این دو شهر بسیار با هم فاصله دارد و یکی در غرب استان و دیگری در جنوب شرق واقع شده است.

فعال حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: از این جهت طراحی پکیج های گردشگری باید بسیار دقیق و با ظرافت و حساب شده انجام شود.

طراحی اشتباه مسیرهای گردشگری موجب خستگی مسافر می‌شود
کاشانی ادامه‌داد: متأسفانه گاه افرادی در کسوت فعال حوزه گردشگری وارد میدان می‌شوند ولی هیچ شناخت و تجربه‌ای از راه‌ها و مسیرهای گردشگری خراسان‌جنوبی و ذائقه گردشگران ندارند و مسیرهای اشتباه می‌چینند که موجب گران شدن تورها و و نارضایتی مسافران می‌شود.

وی یادآور شد: در کنار آن شرکت‌های خدمات مسافرتی و فعالانی در حوزه گردشگری داریم که با مهارت و دانش به گونه‌ای تورهای گردشگری خود را طراحی کرده‌اند که قیمت تور آنان کاهش یافته است.

فعال حوزه گردشگری خراسان جنوبی گفت: طراحی ظرافتمندانه مسیرهای گردشگری موجب می‌شود که مسافران نیز از سفر به خراسان‌جنوبی لذت کافی برده و خودشان مبلغ برای سفر به استان شده‌اند که نکته بسیار ارزشمندی است.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha