۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
نوسان، ذات بازار سرمایه است
کارشناس بازار سرمایه:

نوسان، ذات بازار سرمایه است

برزنی، کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسانات جزء اصلی بازار سرمایه بوده و رفتار طبیعی همه بازارهای بورس در دنیا با نوسان همراه است.

به گزارش بازار، نصرالله برزنی عضو اسبق هیئت مدیره سازمان بورس گفت: نوسانات در بورس ناشی از انتظاراتی است که در آن به وجود می‌آید، به عنوان مثال در هفته گذشته اخباری، چون تغییرات مدیریتی در بورس یا گزارشات شش ماهه شرکت‌ها و یا افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات اخباری بود که سبب ایجاد نوسان در بازار سرمایه کشورمان شد.

وی ادامه داد: انتظارات خوشبینانه و یا بدبینانه در سرمایه‌گذاران نیز که براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند سبب ایجاد نوسان می‌شود.

برزنی افزود: زمانی که انتظارات خوشبینانه و یا بدبینانه در سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید اصولا عکس‌العمل آن‌ها بیش از حد لازم بوده و سبب ایجاد نوسان می‌شود به عنوان مثال زمانی که سرمایه‌گذاران با انتظارات خوشبینانه همراه هستند بیش از حدنیاز خرید می‌کنند و شاخص افزایش پیدا می‌کند و برعکس وقتی انتظارات بدبینانه در آن‌ها به وجود می‌آید به سرعت شروع به فروش می‌کنند و این امر سبب افت شاخص می‌شود.

وی گفت: زمانی که سرمایه‌گذار در بازار سود خوبی کسب می‌کند شروع به فروختن سهام خود می‌کند و شاخص افت می‌کند و در شرایط دیگر دوباره شروع به خرید می‌کند و شاخص بالا می‌رود این شرایط همیشه در بازار ادامه دارد و این افت و خیزها جزء اصلی بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص کل بازار سرمایه ما در یک ماه اخیر نوسانات زیادی را تجربه نکرده و در محدود یک میلیون و ۴۰۰ حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است هیچ اتفاقی هم نیافتده باشد و عده‌ای به دلیل شخصی شروع به فروش سهام خود می‌کنند در این شرایط عرضه زیاد می‌شود و سرمایه‌گذاران بی‌خبر هم به خاطر افت قیمت‌ها شروع به فروش می‌کنند و همین امر سبب افت قیمت‌ها در بازار می‌شود.

برزنی گفت: این نوسانات در تمام بورس‌های شناخته شده دنیا نیز وجود دارد و هیچ نقطه تعادلی در بازار سرمایه وجود ندارد.

وی با اشاره به این که نباید بازار سرمایه را با هیچ بازار مالی دیگر مقایسه کرد افزود: در بازار سرمایه دارایی‌های مالی مبادله می‌شود و این دارایی‌ها به صورت فیزیکی نیست که بتواند مثل بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن تا مدت طولانی در یک قیمت ثابت باقی بماند.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha