۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
نقش مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان ها

نقش مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان ها

در این مطلب با تعریف درست منابع انسانی، اهمیت، وظایف و نقش واحد منابع انسانی در سازمان آشنا می شوید.

به گزارش بازار، مدیریت منابع انسانی واژه ای که تقریبا همه ما کم و بیش با آن آشناییم. این واژه به شدت در همه صنایع و خدمات به چشم می خورد. دلیل این موضوع هم این است که تا نیروی انسانی ای نباشد، نه محصولی شکل می گیرد، نه سازمانی. پس به یقین می توان گفت که نیرو های انسانی هسته تمامی سازمان ها محسوب می شوند و مدیریت منابع انسانی کلید موفقیت سازمان ها است.

منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی، اصلاحی که برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی ابداع شد و با توجه به ارزش روابط کار و موضوعاتی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی عملکرد به شدت جلب توجه کرد. زمانی که نام منابع انسانی می آید منظور تمامی افرادی است که در سطوح مختلف سازمان مشغول به کار هستند.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

حال که با منابع انسانی آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا با مدیریت منابع انسانی آشنا شویم. مدیریت منابع انسانی یا HRM فرایندی است که وظایف، رویه ها، فعالیت ها و سیاست های کلیدی یک سازمان را در رابطه با دارایی های اصلی خود یعنی کارمندان در بر می گیرد. برای مثال استخدام، اخراج، آموزش، ارزیابی، عملکرد، تدوین سیاست ها و استراتژی های حفظ و نگهداشت کارمندان.

نقش مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان ها

نقش مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان ها

چرا به مدیریت منابع انسانی نیازمندیم؟

همانطور که گفته شد منابع انسانی مهم ترین جزء یک سازمان و کسب و کار به شمار می روند. پس می توان فهمید که وجود که مدیر منابع انسانی، کلید موفقیت آن سازمان محسوب می شود. اما چرا هر سازمانی به مدیریت منابع انسانی نیازمند است؟

هماهنگی بین بخش ها و کارکنان توسط مدیریت منابع انسانی

در یک سازمان سیاست ها و رویه های مربوط به کارکنان باید با یکدیگر هماهنگی باشند. این تنها با مدیریت اثربخش منابع انسانی امکان پذیر است. مجموعه این هماهنگی ها است که سازمان را در مسیر دستیابی به اهداف قرار می دهد.

شکل گیری این اتحاد و یکپارچگی میان کارکنان یک سازمان به کمک مدیریت و مدیر منابع انسانی نیرومند شکل می گیرد و تمام اعضای یک سازمان با حسی مشترک به سمت اهداف سازمان خود گام خواهند برداشت.

شکل دهی به فرهنگ سازمانی با استفاده از مدیریت منابع انسانی

یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در میزان دستیابی به اهداف هر سازمان دارد، فرهنگ و ارزش های حاکم بر آن سازمان، شرایط سازمانی و به ویژه رفتار مدیریتی است. چنین فرهنگ و ارزش هایی لازم است در میان کارکنان یک سازمان ایجاد شود تا هر کدام از آنها سهمی موثر در پیشبرد اهداف داشته باشند. منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی در چنین شرایطی یکی از ضروریات است تا در راستای رسیدن به فرهنگ سازمانی درست و موثر اقدام کند.

وظایف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی سهم زیادی در دستیابی به موفقیت و پیشرفت یک سازمان دارد. حال برای وظایف مدیریت منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. توسعه دانش در مورد سیاست ها و برنامه های سازمان

۲. عامل و مشاور تغییر داخلی

۳. شروع تغییر و عمل به عنوان یک متخصص و تسهیل کننده

۴. تدوین استراتژی شرکت

۵. فعال نگه داشتن خطوط ارتباطی بین منابع انسانی و افراد و گروه ها چه در داخل و چه در خارج از سازمان

۶. شناسایی و تکامل استراتژی های مدیریت منابع انسانی متناسب با استراتژی کلی کسب و کاری

۷. تسهیل پیشرفت تیم های مختلف سازمانی و ارتباط کاری آنها با دیگر تیم های سازمان

۸. سعی در ارتباط دادن افراد و کار کردن به گونه ای که اهداف سازمان به طور موثر محقق شود

۹. تشخیص مشکلات و تعیین راه حل مناسب به ویژه در حوزه منابع انسانی

۱۰. ارائه خدمات هماهنگی و پشتیبانی برای تحویل برنامه ها و خدمات توسعه منابع انسانی

اما به طور کل می توان وظایف اصلی مدیر منابع انسانی را در دو مورد زیر  خلاصه کرد:

برنامه ریزی منابع انسانی و استخدام

یکی از وظایف مهمی که در مبحث مدیریت منابع انسانی مطرح است برنامه ریزی برای انتخاب و قرار دادن افراد در پست های خالی و مورد نیاز سازمان است. یک مدیر منابع انسانی در ابتدا باید به پیش بینی و شناسایی پست های های خالی در سازمان بپردازد. او همچنین باید پیش بینی کند که در آینده ممکن است کدام یک از پست ها خالی شود تا اقدامات لازم را انجام دهد.

پس از انجام پیش بینی های لازم، مدیر منابع انسانی می تواند نیروی انسانی مناسب را برای آن بخش در نظر گرفته و یا از طریق گزینش داوطلبان خارج از سازمان به استخدام نیروی انسانی بپردازد. یکی دیگر از راه های پر کردن پست خالی این است که از نیرو های بخش داخلی سازمان استفاده کند.

آموزش و توسعه کارکنان در مدیریت منابع انسانی

هر سازمانی نسبت به شرایط خود گاهی اقدام به استخدام و گزینش کارکنان جدید می کند. پس از این کار لازم است تا کارکنانی که به تازگی به استخدام سازمان در آمده اند؛ نسبت به کار و ارزش های حاکم بر سازمان آگاه شده و آموزش های لازم را برای کسب مسئولیت پست خود پشت سر بگذارند. این بخش را می توان در ۲ مورد خلاصه کرد:

۱. توجیه کارکنان تازه وارد توسط مدیریت منابع انسانی

در این بخش از مدیریت منابع انسانی، به آموزش کارکنان تازه استخدام شده پرداخته می شود. در این بخش به آنان اطلاعات لازم برای انجام کار داده شده و همچنین قوانین و مقررات سازمان برای آنان شرح داده می شود.

توجیه کارکنان می تواند به روش های مختلفی انجام شود. این کار می تواند به صورت کاملا رسمی و طولانی انجام شود و یا ممکن است فرایندی بسیار ساده و غیر رسمی داشته باشد که در این صورت مدت زمان کمتری وقت می گیرد.

در این مرحله لازم است تا مدیر منابع انسانی کارکنان تازه وارد را با مزایا، حقوق، ساعت کاری، مرخصی ها و... آشنا کند.

۲. آموزش کارکنان تازه استخدام شده از طرف مدیریت منابع انسانی

در این مرحله مدیریت منابع انسانی سعی می کند تا با روش های سازمان، مهارت لازم را برای انجام فعالیت هر کدام از کارکنان به افراد تازه استخدام شده آموزش دهد. امروزه آموزش کارکنان در سازمان ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقش مهمی را در پیشبرد اهداف یک سازمان دارد.

فرایند آموزش نیروهای تازه استخدام شده شامل چندین مرحله است. این مرحله شامل بخش های تجزیه و تحلیل نیازهای سازمان، طرح آموزش و موضوعات آموزشی، شرح مطالب، ارزیابی عملکرد و ... است. مدیریت منابع انسانی با انجام این امور مهارت های مورد نیاز را به کارمندان خود آموزش داده تا در پست و مسئولیت مورد نیاز قرار گیرند.

نقش مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان ها

نقش مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان ها

اشتباهات رایج در مدیریت منابع انسانی

از آن جا که کارمندان هسته های اصلی سازمان شما هستند، باید حواستان به اشتباهاتی که ممکن است در بخش مدیریت منابع انسانی مرتکب شوید باشد:

· استخدام فرد اشتباهی

· بالا بودن گردش مالی

· کارمندانی که کار خود را به بهترین نحو انجام نمی دهند.

· هدر دادن وقت خود را با مصاحبه های بی فایده

· مشکلات قانون در مورد اقدامات تبعیض آمیز بین کارکنان

· عملکرد ناایمن نسبت به قوانین ایمنی

· تصور ناعادلانه بودن حقوق در بین کارکنان

· کمبود آموزش و در نتیجه تضعیف کارایی بخش های سازمان

· انجام کار های ناعادلانه

کد خبر: ۱۱۳٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha