۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
همه طرف‌ها به این درک رسیده اند که باید احیای برجام را جدی گرفت
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

همه طرف‌ها به این درک رسیده اند که باید احیای برجام را جدی گرفت

«طارق رئوف» معتقد است همه طرف های برجام به این درک رسیده اند که باید احیای توافق هسته ای را جدی گرفته و اختلافات را حل و فصل کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری آناتولی ترکیه چند روز پیش در خبری اعلام کرد، ایران قرار است مذاکرات خود را با قدرت‌های جهانی در وین درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سر بگیرد، زیرا روند بازنگری دورهای قبلی مذاکرات در حال پایان یافتن  است.

از سوی دیگر اعلام شده که روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه نشستی در بروکسل در خصوص احیای برجام برگزار می شود. یک نماینده مجلس ایران روز یکشنبه پس از نشست غیرعلنی نمایندگان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت که مذاکرات نیمه‌کاره تهران با کشورهای باقی‌مانده در برجام درباره راه‌های احیای این توافق روز پنجشنبه از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع داخلی در ایران گزارش داد که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز محل از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را بروکسل ذکر کرده است. تهران و قدرت‌های جهانی تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در حال مذاکره برای احیای برجام در وین بودند.

ایران و آمریکا در جریان این مذاکرات به طور غیرمستقیم و با واسطه طرف‌های باقی‌مانده در برجام با یکدیگر گفتگو می‌کردند.

این در حالی است که طرف امریکایی توپ را در زمین ایران انداخته و مکرر هشدار می دهد که زمان برای احیای برجام در حال پایان یافتن است. «تونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا حتی هشدار داده ممکن است در سایه پیشرفت ایران در زمینه هسته ای، برجام دیگر کارایی نداشته باشد.

ایران نیز به دنبال این است که تحریمهای دوره ترامپ همه تحت هر عنوان و برچسبی برچیده شود. چرا که ترامپ برخی از تحریمهای ایران را از ذیل عنوان هسته ای به عناوین دیگری چون مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی، نقض حقوق بشر و ... تغییر داده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*یک رسانه ترکیه ای اخیرا اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام اواخر ماه اکتبر مجددا آغاز می شود. ارزیابی شما از مواضع طرفین با آغاز دور جدید گفتگوها چیست؟ آیا همان روند قبلی ادامه پیدا خواهد کرد؟
بله، گزارش های خبری نشان می دهد که هفتمین دور مذاکرات وین هفته آینده برگزار خواهد شد. «مورا» و «کلمنت» از اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته به ایران رفتند تا از ایران بخواهند به پای میز مذاکره بازگردد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا پس از ملاقات با اسرائیلی ها در واشنگتن تهدیدی را مطرح کردند که اگر موضوع برجام به زودی حل نشود، ایالات متحده به «اقدامات دیگری» متوسل خواهد شد و بنابراین به طور غیر مستقیم به اسرائیل مجوز ادامه عملیات ترور/خرابکاری علیه برنامه غنی سازی ایران داده شد.

پیش از این، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی امریکا اعلام کرده بود که پنجره مذاکرات با ایران به زودی بسته می شود، زیرا ایران همچنان در حال پیشرفت در زمینه غنی سازی است و به زودی از سد تکنولوژیکی عبور خواهد کرد جایی که برجام دیگر اهمیتی نخواهد داشت.

*دولت رئیسی اعلام کرده که آمریکا باید تحریمها را بردارد و مذاکرات باید نتایج ملموسی داشته باشد. این در حالی است که تاکنون امریکا اعلام کرده تحریمها ناسازگار با برجام را لغو خواهد کرد. به نظر شما رویکرد امریکا به تحریمها در دور جدید مذاکرات تغییر خواهد کرد؟
بایدن محدودیتهایی برای لغو تحریم ها دارد، در حال حاضر ریاست جمهوری او به دلیل شکست و ناکامی در افغانستان بهم ریخته است. مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی؛ و افزایش تنش ها با چین و روسیه نیز از جمله محدودیتهای وی هستند. اگر ایالات متحده تمام تحریم های اعمال شده توسط ترامپ را که بر خلاف برجام است، لغو کند، نشانه خوبی خواهد بود.

*امریکا اخیرا تحریمهای شرکت ماموت و زیر مجموعه های آن را لغو کرد. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
این موضوع اقدام و حرکت خوبی از جانب امریکا بود.

*ایران اعلام کرده که ادامه مذاکرات تحت نظر وزارت خارجه دنبال خواهد شد. این در حالی بود که قبلا زمزمه هایی مبنی بر انتقال مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی ایران مطرح شده بود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
این واقعیت که وزارت امور خارجه نقش مذاکرات خود در مورد برجام را حفظ خواهد کرد، یک تصمیم درست دولت جدید است زیرا دارای حافظه و تجربه نهادی است - و همتایان اتحادیه اروپا/3+3 نیز از وزارتخانه های خارجی هستند.

*با توجه به روند کنونی، ارزیابی شما از مذاکرات احیای برجام چیست؟
فکر می کنم همه طرف ها به این درک رسیده اند که باید جدی گرفته و اختلافات خود را حل و فصل کنند. سوال این است که چه کسی بزرگترین امتیازات و سازش ها را انجام می دهد؟

کد خبر: ۱۱۲٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha