۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرد | ابطال ۲۵ درصد مجوزهای قنادی
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرد | ابطال ۲۵ درصد مجوزهای قنادی

همدان- در وضعیتی که شیوع ویروس کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرده بروکراسی های اداری برای دریافت پروانه کسب واحدهای احیا شده سبب ایجاد چالش هایی برای فعالان این صنف شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود بیست ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد و در این دوران چالش های بسیاری پیش روی کسبه و اصناف شاهد بودیم؛ چالش هایی که بر روی فروش و عرضه کالاها و محصولات تولیدی آن ها اثر گذاشت و به مسائل دیگری چون گرانی مواد اولیه و مشکلات تولید گره خورد.

قنادان یکی از این گروه های شغلی هستند که به اذعان برخی بسیاری از آن ها در این روزها حتی خانه نشین شده اندو برخی از واحدهای شیرینی فروشی به دلیل نداشتن پشتوانه مالی ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی شده‌اند که این امر بیکاری کارگران زیادی را به دنبال داشته است آن هم در روزگاری که قدرت خرید مردم پایین آمده و به نوعی خرید شیرینی دیگر در اولویت ها قرار ندارد و حتی مهمانی ها و جشن ها و دیگر مراسم نیز کمتر شده و این روند بر کاهش فروش اثرات بسیاری دارد.

اما به راستی در این بین، قرار است چه حمایت هایی از اصناف صورت گیرد؟ آیا برنامه ای برای ورود دوباره آن ها به چرخه حیات وجود دارد یا خودشان باید برای سرپا ماندن، تن به تعدیل نیرو و فروش اینترنتی و غیره دهند؟ آیا این روند روی کیفیت کار آن ها اثر نمی گذارد؟

حال با این تفاسیر برای بررسی وضعیت پای صحبت های یکی از قنادان همدانی و محمد ارغوان؛ رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان نشستیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرد| ابطال ۲۵ درصد مجوزهای قنادی

خانم یونسی یکی از قنادان همدانی است که در منزل مشغول به کار شیرینی پزی است؛ وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت کسب و کار خود مطرح کرد: در یکی از قنادی های همدان مشغول به کار بودم و در بخش تزیینات کیک و شیرینی فعالیت داشتم اما با شیوع ویروس کرونا وضعیت تغییر کرد.

وی با بیان اینکه مدتی را قنادی ما تعطیل شد، اظهار کرد: محدودیت های کرونایی دامنگیر قنادی ها شد و چند مدتی را تعطیل بودیم، اما بنده بیمه نبودم و همین موضوع باعث شد که نه بیمه بیکاری شاملم شود و نه در آن روزها حقوقی داشته باشم.

اگر قیمت اجاره بهای ملک ها در همدان اندکی متعادل و متناسب بود، می توانستم یک قنادی بزنم

این قناد همدانی با اشاره به بالارفتن اجاره بهای املاک مطرح کرد: اگر قیمت اجاره بهای ملک ها در همدان اندکی متعادل و متناسب بود، می توانستم یک قنادی بزنم و چند خانم را هم وارد کار کرده و اشتغال هم ایجاد کنم اما متاسفانه نتوانستم این کار را هم به انجام برسانم به همین دلیل تصمیم گرفتم در منزل کارم را ادامه دهم.

وی با بیان اینکه وسایل قنادی هم به شدت گران شده است، اظهار کرد: متاسفانه در این شغل یا بهتر بگویم حرفه، مواد اولیه و وسایل موردنیاز رشد قیمت داشته به نوعی که این روزها قالب های کیک قیمتی در حدود ۷۰۰ هزار تومان هم پیدا کرده اند.

در این دوران حمایت ها و تسهیلاتی شاملمان نشد، حداقل خودمان بتوانیم برای خانواده به نوعی درآمدزایی داشته باشیم

وی ادامه داد: با کاهش مهمانی ها و عروسی ها و حتی برگزار نشدن مراسم تولد در سطح بزرگ تر، روند استقبال از خرید کیک و شیرینی کاهشی شده است اما امیدوارم این روند در نوروز و شیرینی های عید کاهشی نباشد، چراکه در این دوران حمایت ها و تسهیلاتی شاملمان نشد تا حداقل خودمان بتوانیم برای خانواده به نوعی درآمدزایی داشته باشیم.

کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرد| ابطال ۲۵ درصد مجوزهای قنادی

محمد ارغوان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طی دوسال گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، قنادان همدانی با مشکل عدم فروش شیرینی مواجه اند، اظهار کرد: قنادی های همدان در یکسال اول پاندمی ویروس کرونا ۱۰۰ درصد متضرر شدند.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان ادامه داد: بسیاری از واحدهای کارگاهی که به صورت کلی فعالیت داشتند و شیرینی را به سایر شهرستان ها صادر می کردند با توجه به اینکه ورود و خروج در جاده هادر آن مقطع ممنوع اعلام شده بود متحمل ضرر هنگفت شدند.

وی با بیان اینکه از زمانی که بحث واکسیناسیون مطرح شده و سخت گیری ها و محدودیت های کرونایی کم شده، رفته رفته کارگاه های شیرینی پزی استان همدان فعال شدند، افزود: در حال حاضر بیشتر کارگاه های قنادی فعال هستند.

هنوز شرایط کاری و وضعیت درآمدی قنادان نرمال و عادی نشده است

ارغوان با بین اینکه هنوز شرایط کاری و وضعیت درآمدی قنادان نرمال و عادی نشده است، اظهار کرد: گردشگران در شهر و استان همدان نیستند که شاهد فروش قنادی ها به صورت گسترده باشیم و خریدهای خارج از استان شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این روزها، قنادی ها برابر بخشنامه های صادره در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت خودجوش ملزم به رعایت مسائل بهداشتی هستند، گفت: این روند اگرچه هزینه هایی را برای قنادان به دنبال داشته است اما رعایت پروتکل های بهداشتی در درجه اول برای سلامت این افراد و در درجه دوم برای داشتن فروش مناسب تر آن ها لازم است بدین سان باید گفت در خرید از قنادی های همدان خیالتان راحت باشد چراکه حداکثر این نکات بهداشتی و پروتکل ها در قنادی هایمان رعایت می شود.

ارغوان ادامه داد: همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و عدم رعایت مسائل بهداشتی می توانند مراتب را به خود اتحادیه، اتاق اصناف مرکز یا مرکز بهداشت واقع در میدان فلسطین یا مرکز بهداشت شهرستان همدان قسمت بهداشت محیط اطلاع دهند.

کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرد| ابطال ۲۵ درصد مجوزهای قنادی

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان از ابطال ۲۵ درصد مجوز قنادی های استان خبر داد و اضافه کرد: با برطرف کردن موانع این تعداد مجدد به چرخه فعالیت بازگشتند  و در حال حاضر واحدهای صنفی قنادی کامل است.

ارغوان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه تعداد ۳۷۴ واحد قنادی در سطح شهر همدان فعال است، اظهار کرد: در دوران پاندمی ویروس کرونا با عدم فعالیت اماکن و امور مالیاتی استان اکثر کسبه دیگر راغب به گرفتن پروانه کسب نبودند و اذعان می داشتند روال و پروسه اداری آن سخت است؛ در واقع پروسه زمان بر و سخت گیرانه بروکراسی های اداری برای همه کسبه در تمامی اتحادیه ها چالش برانگیز است.

 وی ادامه داد: ولی با تمام این احوال باز هم در زمان پاندمی ویروس کرونا صاحبان قنادی ها مبادرت به گرفتن پروانه کسب کردند.

بروکراسی های سخت اداری در بیشتر موارد برای کسبه دست و پاگیر و بسیار زیان بار و هزینه بر است

ارغوان در این راستا با اشاره به اینکه بروکراسی های سخت اداری در بیشتر موارد برای کسبه دست و پاگیر و بسیار زیان بار و هزینه بر است، اضافه کرد: زمانی که کسبه در پروسه بروکراسی های اداری گیر می کنند؛ واقعاً با مشکلات عدیده روبرو می شوند؛ به طور مثال یک قناد، قنادی خود را اجاره داده است حال به وی اخطار می دهند که در صورت واگذاری قنادی به عنوان اجاره به فردی دیگر قرارداد و پروانه کسب شما ابطال می شود که این مشکلات تقریباً برای همه کسبه موجود در مشاغل و فعالیت های مختلف وجود دارد.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان در ادامه به وضعیت فروش شیرینی در استان همدان اشاره کرد و گفت: فروش شیرینی در عید امسال بهتر از سال قبل بود، سال گذشته شیرینی قنادی ها کامل در قنادی ها باقی ماند و فروش نرفت ولی در عید ۱۴۰۰ مردم استقبال خوبی از خرید شیرینی داشتند.

کرونا کام قنادان همدان را تلخ کرد| ابطال ۲۵ درصد مجوزهای قنادی

وی با بیان اینکه وضعیت کرونا، تعطیلی ها و محدودیت های اعمال شده بر این روند اثر گذاشت، به وضعیت گرانی مواد اولیه نیز اشاره کرد و افزود: هر زمان که هزینه مواد اولیه با افزایش روبرو می شود، تاثیر خود را بر قیمت تمام شده شیرینی شاهدیم.

ارغوان در تشریح این موضوع گفت: به طور مثال مواد اولیه ای همانند تخم مرغ اگر در بازار با افزایش قیمت روبرو باشد به ناچار این موضوع بر قیمت شیرینی می افزاید؛ البته در قنادی ها یک سری شیرینی ها جهت حمایت از مصرف کنندگان و اقشار کم بضاعت جامعه تولید و توزیع می شود.

حتی اگر هزینه مواد اولیه افزایش پیدا کند، همکاران ما در قنادی ها موظفند به همان قیمت سابق شیرینی را در اختیار مردم قرار دهند و نباید قیمت را افزایش دهند مگر اینکه نرخ نامه ای از سوی اتحادیه صادر شود

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه بخاطر اقشار آسیب پذیر جامعه با قنادی ها به توافق رسیدیدم قیمت ثابتی را برای یک سری شیرینی ها در نظر بگیرند، اظهار کرد: حتی اگر هزینه مواد اولیه افزایش پیدا کند، همکاران ما در قنادی ها موظفند به همان قیمت سابق شیرینی را در اختیار مردم قرار دهند و نباید قیمت را افزایش دهند مگر اینکه نرخ نامه ای از سوی اتحادیه صادر شود؛ در غیر این صورت اگر بخواهند بالاتر از  قیمت مصوب اتحادیه شیرینی ها را عرضه کنند، تخلف محسوب می شود.

در وضعیتی که شیوع ویروس کرونا، کام قنادان همدان را تلخ کرده بروکراسی های اداری نیز موجب ایجاد چالش هایی پیش روی فعالان این صنف شده است؛ حال زمان آن رسیده تا پس از گذشت ۲۰ ماه از شیوع ویروس کرونا حداقل سایه اثرات این روند را از سر اصناف به ویژه شیرینی فروشی ها که همواره سعی در شیرین کام کردن مردم دارند، برداریم.

حمایت ها اگرچه گره ای را باز نمی کنند اما می تواند مانع از تعدیل نیروی این واحدها باشد بدین سان، امیداست در بحث های مالیاتی، بروکراسی های اداری، قبوض دستگاه های خدماتی و غیره با این واحدها تاجای ممکن راه آمده تا با این روند، هم اشتغال ایجاد شده توسط آن ها را حفظ شود و هم کیفیت تولیدات آن را در مسیر ارتقا قرار دهیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha