۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
برداشت ۸۰ هزار تن سیب در نهاوند| کمبود سردخانه و چالشی که پایان ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

برداشت ۸۰ هزار تن سیب در نهاوند| کمبود سردخانه و چالشی که پایان ندارد

همدان-نهاوند با ۲۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت باغات سیب سالانه ۸۰هزار تن محصول برداشت می کند و درحالی رتبه دار تولید این میوه در کشور است که در ابتدایی ترین نیاز که همان توسعه ظرفیت سردخانه ای است لنگ می زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان به لحاظ ظرفیت‌های بخش کشاورزی استانی نامدار در کشور و به ویژه غرب کشور است و سرآمدی آن در تولید برخی محصولات کشاورزی قابل توجه است. 

نگاهی به وضعیت کنونی کشاورزی همدان بیانگر آن است که استان همدان با ۱.۲ وسعت و ۲.۳ درصد جمعیت کشور ۴.۲ درصد تولیدات بخش کشاورزی را با تولید ۴.۹ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.

همچنین بخش کشاورزی استان همدان ۲۸.۵ درصد از اشتغال و ۲۴ درصد از ارزش افزوده استان همدان و ۴.۳ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را سهم خود کرده ضمن اینکه در این استان ۶۹۳ هزار هکتار زمین سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی است

استان همدان با ۷۹۲ هزار تن تولیدات باغی وتنوع محصولات دارای رتبه های برتر کشوری و منطقه ای است به نحوی که اگر به تولیدات کشاورزی شهرستان‌های استان همدان دقت کنیم هر کدام در یک بخش سرآمد هستند

آنچه در این میان قابل ذکر است اینکه استان همدان با ۷۹۲ هزار تن تولیدات باغی وتنوع محصولات دارای رتبه های برتر کشوری و منطقه ای است به نحوی که اگر به تولیدات کشاورزی شهرستان‌های استان همدان دقت کنیم هر کدام در یک بخش سرآمد هستند.

از ۹ شهرستان دیگر استان همدان که بگذریم نهاوند به عنوان یکی از شهرستان های مطرح در تولید محصولات کشاورزی با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین خاک حاصل خیز بستر تولید شماری از محصولات استراتژیک کشاورزی همچون کلزا و گشنیز است ضمن اینکه در تولید محصول سیب پاییزی نیز در کشور رتبه دار است.

برداشت ۸۰ هزار تن سیب در نهاوند| کمبود سردخانه و چالشی که پایان ندارد

در شهرستان نهاوند نزدیک به هفت هزار و ۲۵۰ باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند و طبق آمار سطح زیرکشت درخت سیب در شهرستان نهاوند بیش از دو هزار و ۶۷۰ هکتار از انواع ارقام تابستانه و پاییزه است.

اما بااین حال در حالی هر ساله ۷۰ هزار تن سیب از دو هزار و ۶۷۰ هکتار باغات نهاوند برداشت می‌شود که هنوز هم که هنوز است مشکلات باغ داران نهاوندی حل نشده و وضعیت به نحوی است که هر گاه فصل برداشت سیب پاییزی فرا می رسد مشکلات بیان شده و در حالی امید به رفع آنها می رود که سال بعد باز همچنان مشکلات را پابرجا می بینیم.

یکی از باغداران نهاوندی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها مشغول برداشت سیب پاییزه هستیم، گفت: حدود ۶۰ هکتار باغ سیب دارم و از هر هکتار ۶۰ تا ۷۰ تن سیب برداشت می کنم.

امسال خشکسالی و کمبود آب میزان تولید سیب را کاهش داده اما کیفیت محصول قابل قبول است

امیر خزایی با بیان اینکه با اعضای خانواده مشغول برداشت سیب هستیم؛ افزود: امسال خشکسالی و کمبود آب میزان تولید سیب را کاهش داده اما کیفیت محصول قابل قبول است.

این باغدار نهاوندی با بیان اینکه ۳ نوع سیب وجود دارد انواع آنها را شامل سیب زیردرختی، سیب درجه یک و سیب درجه دو عنوان کرد و گفت: سیب زیردرختی به صورت کیسه ای فروخته می شود، سیب درجه یک به سردخانه نگهداری میوه می رود و سیب درجه دو برای مصرف مردم وارد بازار می شود.

وی با بیان اینکه امسال خرید تضمینی سیب توسط تعاون روستایی برای سیب درجه سه انجام می شود، گفت: این درحالی است که باید تدبیری برای مابقی سیب ها هم درنظر گرفته می شد.

برداشت ۸۰ هزار تن سیب در نهاوند| کمبود سردخانه و چالشی که پایان ندارد

یکی دیگر از باغداران نهاوندی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار کمبود سردخانه نگهداری میوه سیب را از مشکلات این بخش عنوان کرد و اظهار داشت: هر سال به امید اینکه مشکلات حل شده باشد به فصل برداشت محصول می رسیم اما خبری از رفع مشکلات نیست.

به بنده برای ذخیره ۲۰ تن سیب فضای سردخانه ای داده اند که این مقدار به اندازه محصول درختان یک ردیف از باغ من هم نیست

حسین کاظمی با بیان اینکه در شهرستان نهاوند مشکل کمبود سردخانه جدی است؛ افزود: به عنوان نمونه به بنده برای ذخیره ۲۰ تن سیب فضای سردخانه ای داده اند که این مقدار به اندازه محصول درختان یک ردیف از باغ من هم نیست.

وی با بیان اینکه سبدجمع آوری سیب گران شده و بالارفتن قیمت سم و کود هم که دیگر گفتن ندارد چراکه برای همه محصولات کشاورزی مصرف می شود و قیمت آن دو تا سه برابر شده است، گفت: باغداران این روزها با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

این باغدار نهاوندی نبود صنایع تبدیلی مناسب را نیز از دیگر مشکلات عنوان کرد و با بیان اینکه بارها این مشکلات را عنوان کرده ایم اما خبری از حل آنها نیست، عنوان کرد: کمبود فضای سردخانه ای و نبود صنایع‌تبدیلی در نهاوند باعث شده باغداران محصول تولیدی نهاوند را به سردخانه خرم‌آباد تحویل دهند که این مسأله هزینه‌های حمل‌ونقل زیادی برای آنها در پی‌دارد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مشکلات اعتباری و عدم همکاری بانک ها سد راه توسعه صنایع تبدیلی همدان شده است؛ گفت: پارسال ۹۵ فقره پرونده در استان همدان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعتباری بالغ بر ۹۱۵ میلیارد تومان برای اخذ تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شد.

مشکلات اعتباری و عدم همکاری بانک ها سد راه توسعه صنایع تبدیلی همدان قرار گرفته است
حسن محمدی با بیان اینکه متاسفانه در این مسیر شاهد بودیم که مشکلات اعتباری و عدم همکاری بانک ها سد راه توسعه صنایع تبدیلی همدان قرار گرفته است، اظهار کرد: با این روند پارسال تنها ۲۳ فقره پرونده در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی موفق به عقد قرارداد شدند.

برداشت ۸۰ هزار تن سیب در نهاوند| کمبود سردخانه و چالشی که پایان ندارد

وی ادامه داد: استان همدان در زمینه های مختلف دارای زمینه های مناسب برای ورود به عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی است اما در این مسیر در کنار معرفی توانمندی ها نیاز به حمایت های لازم و همکاری مناسب بانک های استان نیز هست.

خرید تضمینی سیب درختی درجه سه با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۸ ریال توسط شبکه تعاون روستایی

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان در همین خصوص بااشاره به آغاز خرید تضمینی سیب درختی صنعتی از باغداران شهرستان نهاوند گفت: در راستای حمایت از باغداران نهاوندی خرید تضمینی سیب درختی درجه سه با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۸ ریال توسط شبکه تعاون روستایی این شهرستان آغاز شده است.

مجید مسلمی راد گفت: این اقدام در راستای جلو گیری از افت قیمت و کاهش واسطه گری محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و تا کنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ تن سیب درختی از باغداران نهاوندی خریداری شده است.

وی بابیان اینکه محصول خریداری شده به کارخانه آیدای اصفهان متعلق به تشکل های بخش کشاورزی ارسال می شود؛ گفت: در حال حاضر عملیات خرید در یک مرکز توسط اتحادیه تعاون روستایی شهرستان نهاوند در حال انجام است.

گفتگو با باغداران نهاوندی گویای آن است که گرانی سبد جمع آوری محصول و جعبه، هزینه‌ کارگر و حمل‌ونقل بار، کمبود ظرفیت سردخانه‌ ای و نبود صنایع وابسته و تبدیلی در نهاوند مشکل ساز شده و باید برای رفع این مشکلات تلاش کرد هرچند اقداماتی همچون خرید تضمینی سیب نیز برای جلوگیری از متضرر شدن باغداران نهاوندی انجام می شود اما آنچه مسلم است اینکه یکبار برای همیشه باید سختی های کار در این بخش را رفع کرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha