۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
از ۱۸۰ شرکت برترجهان ۲۲ درصد دولتی هستند
دلایل ناکارآمدی شرکت های دولتی چیست؟

از ۱۸۰ شرکت برترجهان ۲۲ درصد دولتی هستند

محمودی، معاون راهبری سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به علل ناکارآمدی شرکت های دولتی گفت: از ۱۸۰ شرکت برتر جهان که درآمد زیادی کسب می کنند، ۲۲ درصد آن شرکتهای دولتی هستند.

بازار، گروه اصناف وبازرگانی: «بهروز محمودی» در یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران گفت:از ۱۸۰ شرکت برتر جهان که درآمد زیادی کسب می کنند، ۲۲ درصد آن شرکتهای دولتی هستند که از میان این  ۲۲ درصد شرکت های پردرآمد دولتی در جهان ۱۳ درصد آن به شرکت های چینی و مابقی به سایر کشورهای جهان تعلق دارد.

معاون راهبری سازمان ملی بهره وری ایران اظهارداشت: در حالی که شرکت های دولتی برای انجام اموری ایجاد می شوند تا برای دولت ها کسب درآمد کنند اما در بسیاری از کشورهای جهان چنین اتفاقی نمی افتد زیرا شرکت های دولتی پاسخگوی عملکردها خود نیستند.

شرکت های دولتی باید ارزش افزوده بیشتری داشته باشند و اگر بتوانند کارایی و اثر بخشی خود را بیشتر کنند در ارتقای توانمندیهای بخش خصوصی کشور نیز تاثیرگذار خواهند بود

محمودی با بیان اینکه شرکت های دولتی معمولا به منابعی که در اختیار آنهاست توجهی ندارند، گفت: شرکت های دولتی باید ارزش افزوده بیشتری داشته باشند و اگر بتوانند کارایی و اثر بخشی خود را بیشتر کنند در ارتقا توانمندیهای بخش خصوصی کشور نیز تاثیرگذار خواهند بود.

حاشیه امن مهمترین عاملی ناکارایی شرکت های دولتی
معاون راهبری سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرد: مهمترین عاملی که ناکارایی شرکت های دولتی را رقم زده در حاشیه امن قرار گرفتن آنها است، زیرا در بازار انحصاری این شرکت ها به عملکردهای خود توجهی ندارند و پاسخگو نیز نیستند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای بهره وری در شرکت های دولتی گفت: بهره برداری از سرمایه های ملی، پشتیبانی از اهداف توسعه و منافع راهبردی، تامین و توزیع کالا و خدمات عمومی، بهره برداری مناسب از فعالیتهای اقتصادی، اجرای پروژه های زیر ساختی از مهم ترین نقش شرکتهای دولتی در اقتصاد ملی کشورها است.

توجه دولت به خلق ارزش برای جامعه و خودکارایی شرکت های دولتی برای حرکت به طرف افزایش تولید و توجه به فعالیتهای مولدزا در کشور، می تواند مکانیزم افزایش بهره وری را در شرکت های دولتی فعال کند

معاون راهبری سازمان ملی بهره وری ایران بیان کرد: توجه دولت به خلق ارزش برای جامعه و خودکارایی برای حرکت به طرف افزایش تولید و توجه به فعالیتهای مولدزا در کشور، می تواند مکانیزم افزایش بهره وری را در شرکت های دولتی فعال کند.

وی تاکید کرد: با این حال بازار انحصاری و عدم اعمال فشار از سوی سهامداران و ذی ینفعان از مهم ترین دلایل عدم کارایی شرکت های دولتی در کشورهای جهان است.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha