۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
لزوم بازسازی اقتصاد صنعت خودرو
معاون امور صنایع وزیر صمت تاکید کرد

لزوم بازسازی اقتصاد صنعت خودرو

صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم بازسازی اقتصاد صنعت خودرو تاکید کرد.

به گزارش بازار، مهدی صادقی نیارکی،  معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم میز پنجم داخلی‌سازی قطعات خودرو گفت: نمی‌شود بنگاهی زیان‌ده باشد، اما توقع اصلاح ساختار، تعمیق ساخت داخل، رقابت‌پذیری و سرمایه‌گذاری در آن داشته باشیم.

وی افزود: برای بازسازی اقتصاد صنعت خودرو ۹ طرح تعریف شده که نخستین آن اصلاح بحث قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش صنعت خودرو است.

صادقی نیارکی گفت: امروز شاهدیم که هر یک از خودروسازان در خصوص موتور و غیره، برنامه و طرح ارائه می‌کنند که در این زمینه نیازمند اصلاح ساختار صنعت هستیم.

وی افزود: اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی خودروسازان، توسعه و نوسازی ناوگان تجاری که امروز با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است، از دیگر طرح‌های تعریف شده است.

صادقی نیارکی در خصوص برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید سه میلیون دستگاه در افق ۱۴۰۴ خاطرنشان کرد: این برنامه همان برنامه ایدرو در دهه ۸۰ است و چیز جدیدی نیست، اما در یک دهه گذشته صنعت خودروسازی از مشکلات ساختاری داخلی و همچنین مشکلات تحمیلی پیرامونی و تحریم‌ها رنج برده است.

همچنین در این مراسم آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: ارتقای داخلی‌سازی‌ءها در صنعت خودرو از برکات تحریم بود، زیرا برنامه منسجمی در حمایت از تولید داخل وجود نداشت و اگر هم این کار را نمی‌کردیم آمریکا موفق به زمین زدن صنعت خودروی کشور در سال ۹۸ می‌شد.

وی افزود: از این پس نیز هر اتفاقی در زمینه تحریم‌ها بیفتد باید تاکید کنیم که ضربه پذیری صنعت خودرو و قطعه‌سازی افزایش یافته است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه در چهار میز قبلی ساخت داخل دستاوردهای چشمگیری به دست آمده، خواستار ورود خودروسازان خصوصی از میز ششم داخلی‌سازی شد.

وی گفت: پیشتر که ۸۵ درصد خودروهای پرتیراژ نظیر پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و ... داخلی سازی شده بود، توان بالقوه صنعت قطعه‌سازی کشور به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بود، اما اکنون با دو چالش مواجه شده است.

محبی‌نژاد افزود: گلوگاه نخست در ۱۵ درصد باقی‌مانده‌ای است که داخلی‌سازی نشده است و مربوط به قطعات خاص، نیمه هادی‌ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مانند پلیمرهای مهندسی و آلیاژی است.

وی ادامه داد: گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت‌های خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان به ویژه در موضوع خودروهای الکتریکی رشد کنند.

محبی نژاد، برنامه تولید سه میلیون دستگاه تا افق ۱۴۰۴ را امکان پذیر دانست و گفت: تحقق این هدف نیازمند یک سری پیش‌نیاز است که باید با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha