۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
 صادراتی های بورس همچنان سود خواهند برد| آغاز روند جدید شاخص بورس با انتشار خبرهای تورمی
تاثیر حذف ارز دولتی بر بازار سرمایه چیست؟

صادراتی های بورس همچنان سود خواهند برد| آغاز روند جدید شاخص بورس با انتشار خبرهای تورمی

به گفته کارشناسان حذف ارز دولتی به دلیل اینکه اثر تورمی بر قیمت کالاهای اساسی و تامین مواد اولیه شرکت های غذایی و ... دارد منجر به افزایش تورم عمومی و رشد شاخص بورس خواهد شد.

حامد شایگان؛ بازار: رئیس جمهوری در گفتگوی  تلویزیونی اعلام کرد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال بررسی است و مکانیسم آن به اطلاع مردم خواهد رسید، این مساله به معنای تایید حذف این ارز در آینده نه چندان دور استو یا دستکم به این معنا است که منابع ارز های ۴۲۰۰ تومانی قبل از آغاز دولت هزینه شده و اکنون  طبق بودجه نمی توان اعتباری برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفت و لذا یا باید بودجه آن از از طریق مجلس و از محل دیگری جبران شود و یا این که منابع باقی مانده به شکل یارانه به دهک های پایین تخیص داده شود. البته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اجرای اعطای کارت طرح معیشتی برای دهک های پایین به جای پرداخت ارز دولتی به کالاها خبر داده است که موضوع ان نیز در انتهای دولت قبل مطرح از سوی طیفی از اقتصاد دانان مطرح شد. بنابراین می توان حدس زد که اجرای این سیاست تقریبا قطعی است و نمی توانیم تاثیر آن بر بورس به عنوان بازاری که متاثر از سیاست های کلان اقتصادی است را نادیده گرفت. کارشناسان معتقدند که اجرای آن به دلیل تورمی که ایجاد می کند منجر به افزایش ارزش بازار خواهد شد از طرف دیگر بیشترین مزیت را شرکت های صادراتی خواهند برد زیرا دولت ارز کافی برای پرداخت به متقاضیان واردات کالاها را ندارد و قیمت ارز بالا می رود و از طرف دیگر شرکت های واردکننده کالاهای اساسی باید ارز بیشتری برای تامین کالاهای خود بپردازند و این مساله منجر به گرانی ارز و سود بردن شرکت های صادراتی در بازار سرمایه خواهد شد.

در شرایط کنونی فاصله قیمت ارز دولتی با ارز نیمایی خیلی زیاد است و حذف آن می تواند منجر به تورم بیش از حد برای کالاهای مصرفی مردم شود، با این حال اثرات آن بر بورس هم به صورت تورمی خواهد بود و منفعت آن بیشترعاید شرکت های صادراتی می شود.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی ممکن نیست، گفت: در شرایط کنونی فاصله قیمت ارز دولتی با ارز نیمایی خیلی زیاد است و حذف آن می تواند منجر به تورم بیش از حد برای کالاهای مصرفی مردم شود، با این حال اثرات آن بر بورس هم به صورت تورمی خواهد بود و منفعت آن بیشتر عاید شرکت های صادراتی خواهد بود.

به گفته آلبرت بغزیان حذف ارز دولتی به این دلیل منجر به تورم و رشد بورس خواهد شد که دولت ارز کافی در اختیار ندارد و نمیتواند به همه متقاضیان ارز بپردازد به همین دلیل قیمت ارز صعودی خواهد بود و نخستین گام دولت این است که برای وارد کننده ها سقف پرداخت ارزی تعیین می کند و همین مساله باعث می شود در بازار آزاد قیمت ارز بالاتری شکل بگیرد تا افرادی که نمیتوانند از طریق مکانیسم دولتی ارز دریافت کنند از طریق بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و همین مساله منجر به رشد قیمت ارز و تورم می شود.

فشار حذف ارز دولتی به شرکت های واردکننده خواهد بود، در واقع شرکت هایی که مواد اولیه مورد نیاز خود را قبلا از طریق ارز دولتی دریافت کرده اند و حالا با ارز نیمایی باید تامین کنند حاشیه سود کمتری خواهند داشت به همین دلیل ارزش سهام  آنها هم تحت تاثیر حذف ارز دولتی قرار خواهد گرفت

او با تاکید بر اینکه بیشتر فشار حذف ارز دولتی به شرکت های واردکننده خواهد بود، تصریح کرد: شرکت هایی که مواد اولیه مورد نیاز خود را قبلا از طریق ارز دولتی دریافت کرده اند و حالا با ارز نیمایی باید تامین کنند حاشیه سود کمتری خواهند داشت به همین دلیل ارزش سهام  آنها هم تحت تاثیر حذف ارز دولتی قرار خواهد گرفت و در مقابل ارزش سهام شرکت های صادرکننده به دلیل اینکه قیمت ارز بالا می رود صعودی خواهد شد، زیرا سودسازی بیشتری خواهند داشت.

بغزیان با تاکید بر اینکه هنوز این موضوع در حد یک تئوری است و نمی توان به طور قاطع درباره اثر آن بر بازار صحبت کرد، اظهار کرد: بازار برس ایران در دست عده ای بازیگر است و حتی اگر این سیاست اجرا شود نمی توان به صورت قاطع گفت چه اتفاقی خواهد افتاد و این بازیگران حقوقی یا حقیقی است که تعیین می کنند بازار به کدام سمت بروند همانطوری که در چند وقت اخیر هم افت بازار بورس را با وجود اینکه قیمت ارز بالا رفته رقم زده اند.

این اقتصاددان درباره اینکه آیا دولت منافعی در نوسانات بازیگران اصلی بورس دارد یا خیر؟، گفت: به طور قطع در شرایط کنونی دولت هیچ منفعتی از نوسانات بورسی نخواهد بود و این کارمزد معاملات هم بیشتر به نفع کارگزاری هاست و عدد کمی عاید دولت می شود، بنابراین وظیفه مدیرعامل جدید سازمان بورس است که دست های پشت پرده این نوسانات را مشخص کند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر گرانی کالاهای اساسی به دلیل جنبه روانی که در بازار دارد می تواند منجر به افزایش قیمت سایر کالاها شود، بازار سرمایه هم متاثر از تورم اقتصادی در کشور می تواند روند صعودی یا نزولی داشته باشد

گرانی کالاهای اساسی به دلیل جنبه روانی  بر بازار اثرگذار است
 همچنین جواد صلاحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر گرانی کالاهای اساسی به دلیل جنبه روانی که در بازار دارد، ممکن است  منجر به افزایش قیمت سایر کالاها شود، گفت: بازار سرمایه هم متاثر از تورم اقتصادی در کشور می تواند روند صعودی یا نزولی داشته باشد و از آنجایی که حذف ارز دولتی به گرانی کالاها منجر می شود باید به رشد ارزش سهام منجر شود.

جواد صلاحی با بیان اینکه حذف ارز دولتی بر قیمت برخی کالاهایی که تاکنون از این ارز استفاده کرده اند تاثیر می گذارد، تصریح کرد: اجرای این سیاست بر حاشیه سود شرکت های غذایی و ... تاثیر می گذارد زیرا آنها باید ارز با نرخ بالاتر برای تامین مواد اولیه خود استفاده کنند، حالا باید دید که دولت چه مکانیسمی برای حذف اثر منفی ارز دولتی بر فعالیت شرکت ها بکار خواهد کرد

او افزود: هرچند سیاست حمایت معیشتی برای دهک های پایین جامعه از سوی دولت وعده داده شده اما با توجه به اینکه گرانی کالاها منجر به حذف برخی محصولات از سبد خرید خانوارها می شود اجرای این مساله بر بازار و سودسازی شرکت ها تاثیر گذار است، زیرا فردی که حمایت نقدی به جای محصول دریافت می کند می تواند این منابع را برای کار دیگری صرف کند و همین مساله تغییراتی را در میزان تقاضای کالاها خواهد گذاشت.

براساس این گزارش با توجه به اینکه در دو ماه گذشته بازار افت داشته و در کف حمایتی قرار دارد و از طرف دیگر خبرهای مبنی بر کسری بودجه و ... بر جامعه حاکم است شرایط لازم برای آغاز روند صعودی بورس وجود دارد و اجرای سیاست حذف ارز دولتی می تواند به رالی صعودی برخی شرکت های بورسی کمک کند.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha