۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
کشت پاییزه در قزوین با ۳۰ درصد ظرفیت امکان پذیر است
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

کشت پاییزه در قزوین با ۳۰ درصد ظرفیت امکان پذیر است

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به دلیل کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی و کاهش حجم ذخیره سد طالقان کشت پاییزه امسال در استان با ۳۰ درصد ظرفیت امکان پذیر است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، یدالله ملکی اظهار داشت: در سال آبی پیش رو با توجه به میزان ذخیره سازی آب در سد طالقان و تداوم خشکسالی تمهیداتی صورت گرفته و همچنین نیازمند همراهی و مشارکت کشاورزان در این خصوص هستیم.

وی افزود: با ذخیره سازی که از سال گذشته در سد طالقان ایجاد شد توانستیم حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب را در سال گذشته به استان منتقل کنیم که خوشبختانه این حجم به ما کمک کرد تا حد بسیار زیادی نیاز آبی در فصل کم آبی در استان تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در سال آبی جدید بارش های خوب و موثر پاییزه نداریم بنابراین نگرانی هایی برای مدیریت آب سد طالقان وجود دارد که برای آن باید تدابیر ویژه ای اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت سد طالقان به هر حال اولویت اصلی تامین آب شرب با شهرهای پرجمعیتی همچون تهران، کرج و همچنین آبیک است، تصریح کرد: با در نظر گرفتن محدودیت های موجود و ظرفیتی که سد دارد امسال تخصیص ۷۵ میلیون متر مکعبی برای تامین نیازهای بخش کشاورزی به استان قزوین قطعی شده که برای کشت های پاییزه توزیع می شود.

ملکی همچنین ادامه داد: با این مقدار سهمیه نگرانی های ما با توجه به شرایط پیش آمده تا حدودی برطرف می گردد.

وی گفت: در طول سال معمولا دو تا سه مرحله تخصیص آب از سد طالقان به استان داده می شود که این میزان به شرایط و حجم بارندگی ها بستگی دارد که خوشبختانه در مرحله اول علیرغم شرایط خشکسالی وضعیت خوبی داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص دبی آب سد طالقان در سال جاری بیان کرد: ورودی آب به سد طالقان در سال آبی جاری ۱.۵ مترمکعب در ثانیه است در حالی که این میزان در سال گذشته کاه شاهد بارندگی های خوبی بودیم ۱۰ مترمکعب در ثانیه بود.

وی همچنین افزود: حجم مفید مخزن سد طالقان در حال حاضر ۱۰۱ میلیون مترمکعب گزارش شده در حالی که این حجم در زمان مدت مشابه سال گذشته ۱۷۹ میلیون مترمکعب بود.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی و بروز خشکسالی کشاورزان استان قزوین از زیرکشت بردن بیش از ۳۰ درصد از زمین های زراعی خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: اگر در آینده با تغییرات اقلیمی و افزایش بارشها بتوانیم سهمیه آب بیشتری برای استان از سد طالقان دریافت کنیم حتماً با برنامه ریزی و پیگیری های لازم، آب بیشتری را برای کشت تابستانه پیش بینی و اختصاص می دهیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha