۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
پنجشنبه «بی‌قرار» در بروکسل؛ آمریکا به هم زد، اروپا استقبال کرد
بازار گزارش می دهد؛

پنجشنبه «بی‌قرار» در بروکسل؛ آمریکا به هم زد، اروپا استقبال کرد

در حالیکه بر اساس برخی اخبار نشست بروکسل در خصوص احیای برجام قرار بودروز پنجشنبه برگزار شود ولی امریکا با آن مخالفت کرده است.

جواد حیران نیا؛ بازار: بیست و دوم مهرماه «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان «انریکه مورا» معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود. پس از برگزاری این نشست در تهران اعلام شد که قرار است گفت‌وگوهای دو طرف طی دو هفته آینده در بروکسل از سر گرفته شود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم درباره اظهارات جوزپ بورل در این خصوص که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران وقت کافی داشته که بررسی‌های خود را انجام دهد، بیان کرد: گفت‌وگوهای پنجشنبه هفته گذشته خوب و سازنده بود و نکاتی که باید به انریکه مورا می‌گفت منتقل کرد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در حین این گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود مورد رایزنی قرار بگیرد.

پیش از این در برخی رسانه‌ها عنوان شده بود که قرار است این گفت‌وگوها روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه در بروکسل برگزار شود.

اما «نبیلا ماسرالی» سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه روز پنجشنبه با ایران در بروکسل درباره از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگویی برگزار نخواهد کرد.

همچنین «ند پرایس» سخنگوی وزارت آمریکا دوشنبه (۲۶ مهرماه) درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران خواستار برگزاری مذاکراتی در بروکسل پیش از آغاز مذاکرات وین است گفت: «ایالات متحده به روشنی گفته که مقصدی که دنبال آن هستیم در وین است و ما به دنبال یک گام واسطه‌ای در بروکسل نیستیم.ما فکر نمی‌کنیم هیچ جلسه‌ای در مورد مذاکرات هسته ای ایران بروکسل ضروری باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود که درباره مذاکرات برجام با ایران بدبین نیست، اما این گفت‌وگوها نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد.

ند پرایس گفت، واشنگتن نه خوش بین و نه بدبین است ، بلکه درباره دور جدیدی از مذاکرات با ایران درباره بازگشت به برجام صرفا دور اندیش است.

با این وجود «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه ۲۶ مهرماه برای گفت‌وگو با ایران قبل از برگزاری مذاکرات وین درباره برجام اعلام آمادگی کرد.

بورل در توضیح بیشتر در این باره گفت: «این امیدواری‌ای است که هیچ طرح ملموسی برای آن وجود ندارد. من مخالف آن نیستم.»

بورل اضافه کرد: «اگر آنها[ایران] نیاز دارند قبل از نشست وین، با من یا دیگران گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشند من این کار را انجام خواهم داد چون وظیفه‌ام است.»

بورل مدعی  شد که  آماده برطرف کردن تردیدهای ایران در خصوص گفت‌وگوهای وین در هر چارچوبی است اما گفت‌وگوهای جدی در این خصوص در وین انجام خواهد شد.

دلیل مخالفت با نشست بروکسل را باید در نوع تفسیر ایران و امریکا از این گفتگوها ارزیابی کرد.

امریکا معتقد است ایران در حال وقت تلف کردن است و گفتگوها باید از جایی شروع شود که پایان یافته بود. یعنی تفسیر امریکا این است که مفاد شش دور از گفتگوها باید مورد تایید ایران باشد و صرفا باید گفتگوها را بر همان اساس ادامه داد.

در این تفسیر امریکا، تحریمهایی برداشته می شوند که «ناسازگار با برجام» باشد. بر این اساس همه تحریمهای دوره ترامپ علیه ایران برداشته نخواهد شد.

در مقابل دولت جدید ایران اعلام کرده بود که همه تحریمها باید لغو شود و از گفتگوهایی که نتایج ملموس به دنبال داشته باشد استقبال می کند. ایران در تلاش است تا برگزاری گفتگوهایی خارج از چارچوب وین که نشست بروکسل با همین هدف بود، مسیر جدیدی برای گفتگوها اتخاذ کند.

از سوی دیگر ایران خواهان این است که برجام جزئی از گفتگوهای جامع با اروپا باشد. این تفسیر ایران مورد مخالفت امریکا قرار گرفته است و مواضع سخنگوی اتحادیه اروپا نیز نشان می دهد اروپا نیز تا حدودی از موضغ اولیه خود برای انجام گفتگو در بروکسل عقب نشینی کرده است.

همچنین این ارزیابی وجود دارد که ایران ممکن است در این گفتگوها موضوعاتی دیگر خارج از روند وین را مطرح کند و خواهان امتیازات بیشتری از طرف مقابل شود.

بر همین اساس «جوزپ بورل» صرفا گفته که از هر گفتگویی که به روند وین کمک می کند و به صورت دوجانبه استقبال می کند. یعنی «بورل» این پیام را به ایران می دهد که روند مذاکرات همان روند وین باید باشد و گفتگوی جدیدی که آن مسیر را تغییر دهد انجام نخواهد شد.

بر همین اساس «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود هیچ نقشه دومی درخصوص ایران و توافق هسته‌ای نمی‌تواند طرح خوبی باشد، مدعی شد زمان برای بازگشت تهران به مذاکرات محدود است.

تأکید بر «دوجانبه بودن» گفتگوها هم به معنای عدم شناسایی گفتگوها با سایر طرفهای برجام از جمله چین و روسیه است.

همرمان با این تحولات «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به امریکا سفر کرده است و با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا درباره موضوع هسته ای ایران دیدار کرده است. به نظر می رسد واشنگتن همزمان، اهرم آژانس را برای فشار بر ایران فعال خواهد کرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha