۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
تولید پشت خان حامل انرژی| قبوض نجومی گاز چوب لای چرخ صنعت
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

تولید پشت خان حامل انرژی| قبوض نجومی گاز چوب لای چرخ صنعت

بیرجند-تولید کنندگان خراسان جنوبی بعد از مشکل کمبود برق در فصل گرما اکنون با قبوض نجومی گاز مواجه شده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن تولید کنندگان در فصل گرما با کمبود انرژی برق برای به گردش در آوردن چرخ دستگاه‌های تولید و صنعت این بار نوبت به حامل انرژی گاز رسید تا با قبوض نجومی دست تولید کنندگان را در پوست گردو قرار دهد.

پیگیری‌ها حکایت دارد که کلید حل این معمای قبوض نجومی به دست مجلسی‌ها و نمایندگان مجلس است و گویا وزرات صمت هم به دنبال راهی برای اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۰ است.

گفته‌های صاحبان صنایع
خبر قبوض نجومی گاز برای واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند معمایی بود که از سوی برخی صاحبان صنعت مطرح شد.

قلب تپنده صنعت در مرکز استان که از مدت‌ها پیش با مشکلات زیرساختی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و مشکلات اقتصادی و … دست در دست هم نهادند تا بیش از نیمی از واحدها قفل تعطیلی بر آن زده شود و بسیاری از کارخانه‌ها تبدیل به سوله شوند این روزها باز هم حال خوشی ندارد و آن طور که از گفته‌های صاحبان صنعت در این شهرک صنعتی بر می‌آید این بار قبوض نجومی گاز چوبی لای چرخ صنعت شده و تولید را با وقفه و کندی همراه کرده است.

چوپانی مدیر یک واحد تولیدی بیرجند در گفتگو با بازار گفت: چندی است که ارقام عجیب و غریب در قبوض گاز واحدهای صنعتی را به دردسر انداخته و برخی تولید کنندگان برای کاهش هزینه‌ها مجبور به خاموش کردن دستگاه‌ها و کاهش تولید شده‌اند.

این تولید کننده  با اشاره به ارقام بالای ۲۷ و ۲۹ میلیون تومانی گاز در مدت زمان کوتاه  بیان داشت: چرخش چرخ دستگاه‌های صنعتی ما وابسته به گاز است و با این قبوض نجومی مجبور به تعدیل دستگاه‌ها و تولید و در نتیجه بیکاری کارگران هستیم.

تولید پشت خان حامل انرژی| قبوض نجومی گاز چوب لای چرخ صنعت

قبوض ۶۰ میلیونی گاز
دیگر مدیر واحد تولیدی بیرجند هم در گفتگو با بازار با اشاره به قبوض ۱۸ تا ۲۰ میلیونی گاز در گذشته برای هر ماه از قبض ۵۰ و ۶۰ میلیونی در حال حاضر  خبر داد و بیان کرد: روی قبوض گاز پس از مدتی مبالغی افزوده می‌شود و شرکت گاز هم توجیه می‌کند که بر اساس ۱۰ درصد خوراک پتروشیمی قبوض گاز محاسبه می‌شود.

آذر افروز بیان داشت: پتروشیمی با دلار سرو کار دارد و ما به ریال هم نمی‌توانیم اینجا کار کنیم.

در این شرایط سخت تولید انتظار می‌رود دستگاه‌های تأمین کننده زیرساخت‌های صنعتی شرایط بهتری رقم بزنند و با صدور قبوض نجومی و گران کردن حامل‌ها بیش از گذشته صنعت و تولید را با چالش مواجه نکنند

مدیر واحد تولیدی آجر نسوز بیان کرد: این هزینه‌های بالای درج شده در قبوض گاز در حالی است که برخی واحدهای صنعتی مانند واحد ما در مقایسه با ماه قبل میزان گاز کمتری مصرف داشته‌ایم.

آذر افروز به پیامک قبوض گازی اشاره می‌کند که در عین کاهش مصرف در دوره یک ماهه در مقایسه با دوره قبل تر که مصرف گاز بیشتر بوده تعرفه و بهای گاز مصرفی افزایش چشمگیری داشته است.

وی همچنین از تعطیلی خط‌های تولید، بدهی‌ها و … گفت و بیان کرد: در این شرایط سخت تولید انتظار می‌رود دستگاه‌های تأمین کنده زیرساخت‌های صنعتی شرایط بهتری رقم بزنند و با این قبوض نجومی و گران کردن حامل‌ها بیش از گذشته صنعت و تولید را با چالش مواجه نکنند.

تولید پشت خان حامل انرژی| قبوض نجومی گاز چوب لای چرخ صنعت

پاس‌کاری حل مشکل به زمین صمت
برای پیگیری این چالش معاون بهره برداری شرکت گاز خراسان جنوبی در گفتگو با بازار این چنین پاسخ می‌دهد که نرخ گاز تحویلی به صنایع به دو گونه است. صنایعی که گاز به عنوان خوراک استفاده می‌شود و تبدیل به محصول می‌شود و دیگر صنایعی که گاز به عنوان انرژی که برای سایر محصولات و تولید استفاده می‌شود که این ها بر اساس بند ط تبصره یک بودجه ۱۴۰۰ در واقع تعیین شده که نرخ گاز به چه صورت برای آن‌ها محاسبه شود.

به گفته رحمان محمودی نرخ گاز برای صنایعی که به عنوان خوراک استفاده می‌کنند ۳۰ درصد نرخ خوراک تحویلی به پتروشیمی است و سایر صنایع که اغلب صنایع استان از این دسته هستند ۱۰ درصد نرخ خوراک تحویلی به شرکت پتروشیمی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه نرخ گاز تحویل شده به صنایع بر اساس قانون بودجه است و از طرف شرکت گاز و نفت اقدامی قابل انجام نیست گفت: آنچه که لازم است انجام شود این است که مدیران صمت استان از طریق مجلس پیگیر اصلاح قانون بودجه باشند.

وی با اذعان به اینکه این موضوعی نیست که شرکت گاز استان آن را پیگیری کند، ادامه داد: به طور شفاهی پیگیری‌هایی در تهران داشته‌ایم اما چون قانون بودجه است اقدامی از سوی شرکت گاز برای آن متصور نیستیم.

محمود عنوان کرد: در واقع گلایه‌های تولید کنندگان از طریق مدیرعامل شرکت گاز به امور تعرفه‌های گازی در تهران مطرح شده است و پاسخی که دریافت شده این است که چون قانون بودجه است اقدامی از طرف شرکت گاز و نفت متصور نیست و اقدامی که باید انجام شود مدیران صمت استان که متولی صنعت هستند از طریق نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون بودجه اقدام کنند.

تولید پشت خان حامل انرژی| قبوض نجومی گاز چوب لای چرخ صنعت

نگاه به مجلس برای اصلاح بودجه
پس از شنیدن این پاسخ و انداختن توپ حل مشکل به زمین نمایندگان مجلس و سازمان صمت پیگیر راه گذر از این مشکل از سمت مدیران سازمان صمت خراسان جنوبی شدیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان جنوبی در گفتگو با بازار عنوان کرد: رایزنی‌ها و پیگیری‌ها در حال انجام است و از نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون بودجه درخواست‌هایی انجام شده است.

حامد حسن نژاد تصریح کرد: پیرو قانون هدفمندی یارانه‌ها و بر اساس بند ط تبصره یک بودجه ۱۴۰۰ تعرفه گاز مصرفی برای صاحبان صنایع بر اساس ۱۰ و ۳۰ درصد نرخ متوسط خوراک پالایشگاه‌ها محاسبه می‌شود و در هنگام پی‌ریزی این بودجه شاید کسی فکر نمی‌کرد این میزان برای محاسبه بهای مصرفی رقم هنگفتی باشد اما با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ تورم همان ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک پالایشگاه‌ها هم هزینه و مبلغ سنگینی به دوش تولید کننده انداخت.

وی بیان کرد: بسیاری از صاحبان صنایع به ویژه کوره داران و … با مشکل مواجه شدند و تعرفه‌های گاز مصرفی آن‌ها به یک باره با رقم قابل توجهی افزایش روبرو شد.

به اظهار وی علاوه بر این افزایش تعرفه روی قبوض بدهی‌هایی هم محاسبه شده است که نه تنها برای صاحبان صنعت در استان بلکه تمامی تولید کندگان در کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین سبب وزارت خانه پیگیر حل مشکل و اصلاح قانون بودجه است.

حسن نژاد ابراز امیدواری کرد که این امر تحقق پیدا کند و امکان ویرایش بودجه ۱۴۰۰ فراهم باشد. 

سبد مشکلات تولیدکنندگان خراسان جنوبی هر روز در حال بزرگتر شدن است در حالی که امیدوار بودن در سالی که با عنوان «تولید، پشتیبانی هاو مانع زدایی» نامگذاری شده مسئولان حمایت بیشتری از این بخش داشته باشند نه اینکه موانع جدید نیز بر سر راه آن ها قرار داده شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha