۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
۳۰ فروچاله در دشت کبودرآهنگ و قهاوند ایجاد شده است
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

۳۰ فروچاله در دشت کبودرآهنگ و قهاوند ایجاد شده است

همدان- معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: باتوجه به برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی تاکنون ۳۰ فروچاله در ابعاد و عمق های مختلف در دشت کبودرآهنگ و قهاوند ایجادشده است.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، محمدمهدی آرتیمانی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی میزان بارش و توزیع آب در اغلب استان ها به ویژه استان همدان را تغییر داده است، عنوان کرد: این تغییرات به ویژه  افزایش دمای هوا  سبب شده میزان روان آب، نفوذ آب، نا منظمی در بارش و میزان برداشت آب برای مصارف کشاورزی و شرب دچار تغییر شده و برداشت بی رویه آب از مخازن زیر زمینی، افت شدید سطح سفره آب های زیر زمینی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر چند بروز سیل و میزان بارش ها در سال ۹۸ جان دوباره ای به دشت های این استان بخشید و روند افت آب های زیر زمین را کند کرد اما سبب توقف کامل این روند منفی نشد،  بیان کرد: متوسط افت سالانه آب در استان همدان به یک متر و در دشت کبودراهنگ و قهاوند به حدود دو متر می رسد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: برداشت بی رویه آب سبب تخلیه و فرار بیش از حد آب ها  از آبرفت شده و در قسمت های سُست خاک با تخلیه خاک به همراه آب فروچاله را پدید می آورد بنابراین در قسمت هایی از زمین شاهد چاله هایی با وسعت کوچک و بزرگ بوده هر چند برخی مواقع فرونشست زمین به صورت خطی و یا سطح گسترده اتفاق می افتد.

آرتیمانی افزود: فشار به آبخوان و مکش بیش از حد در یک منطقه سبب بروز فروچاله در بخش هایی که خاک زمین سُست است می شود.

وی گفت: باتوجه به برداشت های بی رویه از سفره های آب زیر زمینی اکثر دشت های استان همدان بحرانی بوده و در سالهای اخیر باعث بروز بیش از ۳۰ فروچاله در ابعاد و عمق های مختلف در دشت کبودراهنگ و قهاوند شده است که افزایش آنها تهدیدی برای مناطق شهری و روستایی و مراکز صنعتی است.
 

کد خبر: ۱۱۲٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha