رشد بهره وری در کشور طی ۵۰ سال اخیر یک صدم درصد
مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران اعلام کرد

رشد بهره وری در کشور طی ۵۰ سال اخیر یک صدم درصد

کلانتری، مدیر عامل انجمن بهره‌وری ایران با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر رشد بهره وری در کشور یک صدم درصد بوده است، گفت: در این مدت رشد بهره وری در ایران بین مثبت ۲ تا منفی ۴ متغیر بوده است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «سید حمید کلانتری» در یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران افزود: در کشوری که مدعی علم، دانش، تمدن و فرهنگ غنی است این وضعیت بهره وری بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای بهره وری در کشور انجمن بهره وری ایران ۸ راهکار ارائه داده است، گفت: تغییر باور سیاستگذاران و دولتمردان نسبت به بهره وری اولین شاخصی است که باید در ارتقا بهره وری به آن توجه جدی شود زیرا قرار بود با اجرای سه برنامه توسعه میزان بهره وری در کشور به ۳۵ درصد برسد.

ارتقا بهره وری مطالبه عمومی است
مدیر عامل انجمن بهره‌وری ایران اظهار داشت: در یک فضای تعاملی بین مجلس و دولت باید به این نتیجه رسید که ارتقا بهره وری مطالبه عمومی است در حالی که در چند سال گذشته هیچ نماینده مجلسی، وزیران را در این زمینه زیر سوال نبرده است، در حالی که برای ارتقا بهره وری در کشور باید عملکرد مسئولان و مدیران مورد ارزیابی قرار گیرد.

باید فرهنگ ترویج بهره وری در جامعه در بین مردم رایج شود تا از دانش آموز گرفته معلم، مدیر، دانشجو صنعتگر، کارآفرین، دکتر و مهندس در زمینه ارتقا بهره وری در کشور حساس شوند

کلانتری در دومین راهکار به ترویج فرهنگ بهره وری در کشور تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ ترویج بهره وری در جامعه در بین مردم رایج شود تا از دانش آموز گرفته تا معلم، مدیر، دانشجو صنعتگر، کارآفرین، دکتر و مهندس در زمینه ارتقا بهره وری در کشور حساس شوند.

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران با اشاره به اهمیت برگزاری یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران - نوآوری، بهره‌وری و اقتصاد پیشرو گفت: این همایش با هدف «تبیین نقش نوآوری و بهره‌وری در تحول و توسعه اقتصادی و عبور از موانع و محدودیت‌های رشد و پویایی اقتصاد» در چهار محور «نوآوری و بهره‌وری»، «فرهنگ و بهره‌وری»، «بهره‌وری، اقتصاد و کسب‌وکار» و «بهره‌وری، دولت و نظام اداری» با حضور جمعی از  صاحب‌نظران، کارشناسان و اساتید برجسته در حوزه‌های مدیریت، اقتصاد و بهره‌وری ۲۶ و ۲۷ مهرماه سال جاری به مدت دو روز به صورت مجازی برگزار می شود.

در حال حاضر جایگاهی برای ارتقا بهره وری در کشور متصور نیست
کلانتری بیان کرد: در حالی که مساله بهره وری یک موضوع مهم ملی است، اما جایگاهی برای ارتقا بهره وری در کشور متصور نیست در حالی که با ایجاد انگیزش در جامعه باید توجه مردم به نظام بهره وری در کشورمان بیشتر شود.

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران یادآورشد: بازنگری و بازسازی نظام اداری با رویکرد استفاده از بهره وری و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات در جهت بهبود کسب و کار دومین و سومی راهکاری است که باید برای ارتقا بهره وری در کشور به این دو مساله مهم نیز توجه شود، زیرا که در طول ۴۰ سال گذشته دستاورد نظام اداری کشور با حداقل کارایی و بسیار پایین بوده است.

تحول در نظام تعلیم وتربیت کشور به عنوان ششمین راهکار مناسب به خصوص در آموزش و پرورش و دانشگاه ها می تواند به ارتقای بهره وری کمک کند و در این زمینه نیازمند یک طرح اثر بخش با رویکرد نظام آموزشی در کشور از جمله توسعه آموزش فنی و حرفه ای هستیم تا توانمندی‌های نیروی انسانی را در کشور بیش از پیش ارتقا دهد

وی با بیان اینکه آموزش مدیران، کارکنان و کارشناسان و کارگران در گستره کشور پنجمین راهکار انجمن بهره وری ایران است گفت: تحول در نظام تعلیم وتربیت کشور به عنوان ششمین راهکار مناسب به خصوص در آموزش و پرورش و دانشگاه ها می تواند به ارتقای بهره وری کمک کند و در این زمینه نیازمند یک طرح اثر بخش با رویکرد نظام آموزشی در کشور از جمله توسعه آموزش فنی و حرفه ای هستیم تا توانمندهای نیروی انسانی را در کشور بیش از پیش ارتقا دهد.

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران بیان کرد: بهره وری در حفظ بهره برداری از منابع طبیعی کشور و اصلاح نظام برنامه ریزی و بودجه نویسی به عنوان هفتم و هستم راهکار در ارتقا بهره وری در کشور تاثیرگذار است زیرا نبود استفاده مناسب از منابع طبیعی از جمله آب و یا انرژی وضعیت نگران کننده ای را در کشور به وجود آورده است.

ارتقای بهره‌وری قطعا موجب رشد و توسعه کشور و افزایش رفاه آحاد مردم ایران خواهد شد
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دو بال رشد اقتصادی هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون در کشور در جذب منابع با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم، ارتقای بهره‌وری قطعا موجب رشد و توسعه کشور و افزایش رفاه آحاد مردم ایران خواهد شد.

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهره وری آسیایی ادامه داد: بنابر آمار، متاسفانه رشد بهره‌وری در دهه‌های اخیر مطلوب نبوده است، از همین رو ضرورت دارد مقوله مهم بهره‌وری در کشور مورد توجه جدی دست اندرکاران قرار گیرد.

کلانتری تصریح کرد: انجمن بهره‌وری ایران تلاش دارد با برگزاری این همایش در کنار سایر فعالیت‌های خود، ضمن گسترش گفتمان و فرهنگ‌بهره‌وری در سطوح مختلف، نقش بهره‌وری و مولفه‌های مرتبط با آن از جمله نوآوری را در پیشبرد اقتصاد کشور تبیین کند.

نظام اداری و بهبود فضای کسب‌ و کار دو مساله جدی کشور در حوزه بهره‌وری هستند و نحوه ارتقای بهره وری در بخش های اقتصادی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران تاکید کرد: نظام اداری و بهبود فضای کسب‌ و کار دو مساله جدی کشور در حوزه بهره‌وری هستند و نحوه ارتقا بهره وری در بخش های اقتصادی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، قرار است در این دو روز در میزگرد تخصصی "نوآوری و بهره وری"نصرالله جهانگرد رییس هیات مدیره انجمن بهره وری ایران، اسفندیار اختیاری رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی، مهدی کشمیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و سید ولی الله فاطمی بنیانگذار مجموعه توسن نوآوری های بهره وری بررسی می کنند.

در میزگرد تخصصی و نشست دوم با عنوان" بهره وری، اقتصاد و محیط کسب و کار"، مسعود نیلی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، داوود دانش جعفری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و محمدحسین عمادی نماینده دائم و سفیر سابق ایران در فائو و مدرس دوره نوآوری در دانشگاه شان دنگ چین تاثیر بهره وری بر رشد اقتصادی و رونق کسب و کار بررسی خواهند کرد.

در سومین میزگرد تخصصی با عنوان "بهره وری، دولت و نظام اداری" یازدهمین همایش ملی بهره وری محمود عسگری آزاد رییس هیات مدیره بیناد برکت، سید حمید خداداد حسینی استاد دانشگاه تربیت مدرس و بهرام جلوداری ممقانی عضو هیات مدیره انجمن بهره وری ایران حضور خواهند داشت.

در میزگرد تخصصی چهارم که روز ۲۷ مهرماه سال جاری با موضوع  " بهره وری و فرهنگ " برگزار خواهد شد محسن حاجی میرزایی عضو هیات مدیره انجمن بهره وری ایران، محمد فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، احمد روستا استاد دانشکده دانشکده مدیریت و حسابرداری دانشگاه شهید بهشتی و اشرف بروجردی در این زمینه بحث و گفتگو خواهند کرد و تمام میزگردهای این همایش روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه سال جاری از طریق لینک www.aparat.com/irpa_ir/live  قابل مشاهده است

 در این همایش دو روزه که با موضوع نوآوری، بهره وری و اقتصاد پیشرو از سوی انجمن بهره وری ایران و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می شود، وضعیت بهره وری در ایران در چهار میزگرد و نشست تخصصی در زمینه «نوآوری و بهره وری»، «بهره وری، اقتصاد و محیط کسب و کار»، «بهره وری، دولت و نظام اداری» و «بهره وری و فرهنگ» توسط متخصصان و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا با ارتقا بهره وری در کشور شاهد تحولات اساسی در حوزه های مختلف اقتصادی و نظام اداری کشور باشیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha