۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
روند بی‌رویه مصرف انرژی، ارزآوری را با مشکل روبرو کرده است
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:

روند بی‌رویه مصرف انرژی، ارزآوری را با مشکل روبرو کرده است

فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: با تداوم روند پر مصرف انرژی در کشور، گاز و فرآورده برای صادرات در اختیار نخواهیم داشت، لذا بخش عمده مشکل ارزآوری به مصرف بی رویه انرژی در کشور مربوط می‌شود.

به گزارش بازار، علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت یکی از برنامه های وزارت نفت را افزایش تولید و صادرات نفت به شیوه های مختلف و پرهیز از خام فروشی و افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور برای دوری از مدار تحریم پذیری را یکی از برنامه های مهم وزارت نفت عنوان کرد.

وی با یادآوری این موضوع که ایران یک کشور نفت خیز است، اظهار کرد: خیلی از کشورهای نفت خیز صاحب فناوری دنیا یکی از مهم ‌ترین کارهایی که انجام می دهند توسعه صنایع پالایشی است و این مسئله حتی در میان کشورهای غیرنفتی هم اهمیت است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه ادبیات امروز دنیا در حوزه صنایع پایین دستی، پتروپالایشگاه ها است، عنوان کرد: واحدها و پلن هایی که هم کار پالایشی می توانند انجام دهند و هم خوراک واحدهای پتروشیمی پایین دست فراهم کنند. این کار چند مزیت دارد؛ نخست آنکه ارزش افزوده نفت کشور را افزایش خواهد داد و سبب می شود نفت را خام نفروشیم. دوم اینکه این کار کشور را از جهت تحریم پذیری نیز به نوعی بیمه خواهد کرد.

وی افزود: در فروش نفت به دلیل تحریم های ظالمانه ای که به ایران وارد شده است مشکل داریم اما در فروش فرآورده هایی مانند نفت، گازوئیل، نفت سفید و امثال این ‌ها مشکل نداشته ایم زیرا فرآورده ها محموله های کوچکتری هستند، قابل ردگیری نیستند و همچنین قابل حمل به شیوه های مختلف هستند. به همین دلیل توان این را داریم که به راحتی محصولات پالایشی را به فروش برسانیم و از آن بهره ببریم.

فروزنده در مصاحبه با تصریح بر این موضوع که اگر مصرف انرژی به شیوه فعلی ادامه پیدا کند و با افزایش بی رویه در داخل کشور مواجه باشیم، عملاً چیزی برای صادرات و ارزآوری در اختیار نخواهیم داشت، گفت: با تداوم این روند نه گاز و نه فرآورده در اختیار نخواهیم داشت و این مسئله ارتباطی به تحریم نداریم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: متأسفانه بخش عمده ای از مشکل برای ارز آوری این است که مصرف بی رویه بسیار بالایی به دلایل مختلف در کشور وجود دارد؛ از صنایعی که قدر این انرژی را نمی دانند تا مصرف خانگی معتدل نیست و خیلی از بیشتر از متوسط های جهانی به دلیل قیمت ارزان انرژی است.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha