۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
سهام‌داران پدیده معترض‌ هستند| گره‌گشایی از «گشان» با ورود ابنیه به بورس
بازار گزارش می‌دهد؛

سهام‌داران پدیده معترض‌ هستند| گره‌گشایی از «گشان» با ورود ابنیه به بورس

مشهد- بسیاری از سهام‌داران معتقدند نماد«گشان» در بازار سرمایه کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ بود که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان پنجره معاملاتی نماد «گشان» در فرا بورس ایران باز شد تا سهامداران شرکت بین‌المللی توسعه گردشگری پدیده شاندیز نیز در بازار سرمایه بتوانند سهام خود را به‌صورت آنلاین خریدوفروش کنند.

از همان ابتدای ورود شرکت به بورس اما مسائل جدیدی پیرامون آینده گشان مطرح شد مسائلی که اغلب با کلیدواژه «افزایش سرمایه» گره‌خورده بود.

بر اساس اطلاعات رسمی درج‌شده در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) حتی پیش از آغاز رسمی معاملات برخط گشان، سود انباشته شرکت پدیده  ۳۹ برابر سرمایه ثبتی این شرکت بود. پس گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش سرمایه آن حتی قبل از سال ۱۴۰۰ نیز مطرح بود.

این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه خبر افزایش سرمایه ۳۲۲۳ درصدی شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز بالاخره در دوم شهریورماه ۱۳۹۹ مطرح شد. خبری که حسابی اهالی بازار سرمایه را شوکه کرد و خیلی‌ها را به صرافت انداخت تا نگاهی به‌صورت های مالی این شرکت بیندازند.

روی کاغذ همه‌چیز حساب‌شده و درست بود اما درنهایت سازمان بورس تنها با افزایش ۱۸۴ درصدی سرمایه این شرکت در اواسط مهرماه همان سال موافقت کرد که آن‌هم رقم شگرفی بود.

اکنون نیز سهامداران پدیده یا همان گشان معتقدند هنوز هم امکان افزایش سرمایه شرکت وجود دارد چراکه آخرین ارزیابی از اموال شرکت به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد.

سهام‌داران پدیده معترض‌ هستند | گره‌گشایی از «گشان» با ورود ابنیه به بورس

درحالی‌که هر سهم «گشان» پدیده شاندیز بعد از عرضه دوباره در پاییز سال گذشته در فرا بورس با ۷هزار و۸۰۰تومان کشف قیمت شد، ۷ مهرماه امسال قیمت این سهام به ۲ هزار و ۷۶ تومان کاهش یافت.

کاهش ارزش سهام گشان در شرایطی رخ می‌دهد که پیش‌ازاین بسیاری از سهام‌داران انتظار داشتند بعد از مدت‌ها صبر و انتظار، شاهد رونق دوباره سهام پدیده باشند البته در کنار این مسئله تأخیر در واریز مبلغ سهام ابنیه نیز سبب شده است این روزها بر نارضایتی سهام‌داران افزوده شود.

راه‌اندازی کمپین
سهامداران پدیده پیش‌ازاین نیز به‌کرات با راه‌اندازی کمپین خواستار تجدید ارزیابی سهام سرمایه‌گذاری پدیده شاندیز شدند.

آن‌ها طی نامه‌ای عنوان کردند: «با توجه با عدم کشف قیمت درست سهام پدیده با نماد گشان در بازار سرمایه پس از ۸ سال و عدم شفافیت در قیمت سهام و همچنین سرمایه ثبت‌شده، ما سهامداران خواستار تجدید ارزیابی سهام سرمایه‌گذاری پدیده شاندیز جهت نزدیک شدن قیمت سهام به سمت قیمت واقعی سهم هستیم. سهامداران این سهم پس از گذشت ۸ سال از سرمایه‌گذاری نه‌تنها سود نکرده‌اند بلکه سرمایه آن‌ها دستخوش ضرر شده. آیا این حق آن‌هاست!؟»

چرا تجدید ارزیابی دارایی‌ها انتخاب مناسبی نیست؟
اغلب فعالان بازار سرمایه می‌دانند که افزایش سرمایه از محل سود انباشته همواره به نفع شرکت و سهامداران است همچنین روی جایگاه سهم در بازار تأثیر مثبتی می‌گذارد.

با این‌حال تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه شرکت از این محل می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آور مالیاتی را برای شرکت و سهامدارانش به دنبال داشته باشدلذا اغلب شرکت‌ها یا دست به چنین کاری نمی‌زنند و یا در برهه‌ای که دولت معافیت‌های مالیاتی برای این کار قائل می‌شود نسبت به آن اقدام می‌کنند.

بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه گردشگری پدیده شاندیز، وضعیت این شرکت نیز دقیقاً در چنین شرایطی قرار دارد زیرا کارشناسان معتقدند که قیمت سهام این شرکت با ارزش واقعی آن فاصله زیادی دارد، اما افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به نفع سهامداران نیست.

گره‌گشایی از گشان
در همین رابطه مدیرعامل شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده در گفت‌وگو با بازار توضیح می‌دهد: برای ورود سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده به بازار سرمایه باید دارایی‌های این شرکت ارزیابی شود و ارزش سهام آن ارزیابی شود.

سعید ورودی به خبرنگار ما می‌گوید: این اتفاق به‌صورت سلسله وار روی سهام «گشان» نیز مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که ۵۲ درصد سهام ابنیه متعلق به شرکت توسعه یا همان گشان است ادامه می‌دهد: پس ارزیابی و کشف قیمت سهام ابنیه منجر به کشف ارزش ذاتی گشان و درنتیجه بالا رفتن قیمت گشان خواهد شد ضمن آنکه از این طریق هزینه‌های کمتری به شرکت و سهامداران تحمیل خواهد شد.

سعید ورودی یادآور می‌شود: فهرست املاک و مستغلات شرکت توسعه به‌عنوان شرکت اصلی در سامانه «کدال» منتشر شد که نشان از میزان دارایی‌های غیرمنقول شرکت و ارزشمندی سهام آن دارد.

سهام‌داران پدیده معترض‌ هستند | گره‌گشایی از «گشان» با ورود ابنیه به بورس

مدیرعامل شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده اذعان می‌کند: با بررسی فهرست منتشرشده ملاحظه می‌شود که ارزش بازار گشان در بازار سرمایه در حال حاضر با ارزش دارایی‌های شرکت همخوانی ندارد و قیمت سهم بسیار کمتر از ارزش املاک آن است و معامله این سهم با این قیمت‌ها در بازار سرمایه توجیه ندارد.

وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر با ۱۰ شرکت که از سوی سازمان بورس برای ارزیابی قیمت سهام مجوز دارند صحبت کرده‌ایم و با یک شرکت به توافق رسیده‌ایم که تا این کار را انجام دهد.

ورودی ادامه می‌دهد: در این مسیر طبق توافق‌هایی صورت گرفته کارشناس قبلی که پیش‌ازاین در سال ۱۳۹۴ اموال شرکت را برآورد کرده بودند نیز همراه ما هستند.

تأمین منابع مالی جدید
مدیرعامل شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده هم‌چنین در خصوص سایر اعتراضات سهام‌داران نیز توضیح می‌دهد: شرکت به دنبال تأمین منابع مالی جدید از راه‌های مختلف است تا در اسرع وقت به انجام تعهدات خود عمل کند.

وی یادآور می‌شود: با توجه به اظهارنظر فنی سازمان حسابرسی که متولی استانداردهای ملی حسابداری در کشور است، درباره امکان توزیع یا تبدیل صرف سهام خزانه به سرمایه در قالب افزایش سرمایه، ظرفیت جدیدی برای شرکت فراهم‌شده است که بتوان از این محل افزایش سرمایه داد، بنابراین اقدامات اولیه برای تهیه طرح توجیهی افزایش سرمایه جدید شروع‌شده است و امکان افزایش سرمایه با عددی بزرگ‌تر وجود دارد.

ریشه های ریزش سهام
امید حاجتی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت‌وگو با بازار ریشه‌های ریزش سهام و هم‌چنین بی‌رغبتی برای خرید را وابسته به عوامل متعدد می داند.

وی در این رابطه به بازار می‌گوید: از سال گذشته ریزش مدام شاخص‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران را دچار تردید کرد  و لذا این موضوع موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌ها از بورس خارج شود.

این کارشناس بورس با اشاره به این موضوع که شناور بودن زیاد سهام گشان نیز سبب روند تشدید ریزش ارزش سهام بیشتر شد ادامه می‌دهد: سهام‌داران عمده پدیده برای حمایت از آن اقدامی جدی انجام ندادند و لذا این موضوع ریزش قیمت‌ها را فزونی بخشید.

حاجتی جو بورس را هم بر روی سهام پدیده تأثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: البته تا زمانی که مردم و سهام‌داران شاهد رونق مجدد در پدیده نباشند به‌احتمال‌زیاد این روند هم چنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این موضوع که تنها وجود دارایی‌ها مانند ساختمان‌ها را نمی‌توان تأثیرگذار بر روی شاخص‌های این سهام دانشت به ما می‌گوید: به‌طور مثال اگر سرمایه‌گذار خارجی پا به میدان بگذارد یا شاهد رونق و ازسرگیری فعالیت‌ها در این مجموعه باشیم به‌طور حتم این پیشرفت‌ها در استقبال برای سهام گشان تأثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در شرایطی که سهام جذاب زیادی در بازار وجود دارد، پدیده باید برنامه‌ای قوی برای جذب سهام‌داران داشته باشد و بتواند آن‌ها را متقاعد کند که خرید گشان ارزشمند است.

حاجتی با اشاره به اینکه دارایی شرکت پدیده تأثیر چندانی در شاخص‌ها نداشته و بورس سود را ملاک قرار می‌دهد می‌افزاید: تا زمانی که پدیده برنامه مشخصی برای جذب سرمایه‌گذار در بورس نداشته باشد، ارزش گشان افزایش نخواهد یافت.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      فقط جناب آقای محسن پهلوان مقدم مدیر عامل کنید اعتماد ها دوباره برمیگرده همه چیز درست میشه