۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
عدم توسعه متوازن در شرق کرمان/ اینجا فقر غوغا می‌کند
اقتصاد شرق کرمان پشت خط محرومیت

عدم توسعه متوازن در شرق کرمان/ اینجا فقر غوغا می‌کند

کرمان – ریگان دور افتاده‌ترین نقطه شرق استان کرمان است جایی که توسعه و شهرنشینی کمتر اثری از خود به‌جای گذاشته و ردپای فقر و عدم توسعه را می‌توان در آن دید.

به گزارش بازار، اینجا از اسمش هم مشخص است هنوز با توسعه یافتگی فاصله بسیار دارد، ریگان یعنی مکانی که مملو از ریگ است، تا چند سال قبل یکی از بخش های شهرستان بم بود اما پس از تقسیمات کشوری جدید در استان کرمان همراه با فهرج به یکی از شهرستان‌های تازه تاسیس استان کرمان مبدل شد.

اگر ۱۰۰ کیلومتر از شهر بم به سمت مرزهای سیستان و بلوچستان حرکت کنید در میانه کویر داغ و آنجا که ۲۵۰ روز از سال طوفان شن اقتصاد و زندگی مردم را فلج کرده است ریگان نام دارد.

ریگان سرزمین فقر و محرومیت

مهمترین مرکز جمیعتی این شهرستان شهری با همین نام است در این مکان می توان بانک، مدرسه مقاوم، ادارت دولتی و سایر مظاهر توسعه یافتگی را مشاهده کرد اینها شاید برای اکثر مردم کشور مقدمه توسعه اقتصادی باشد اما در ریگان اینها همه توسعه یافتی است. اما کمی آن سوتر از ریگان حتی راه دسترسی آسفالت نیز برای حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

صدها روستا در این شهرستان کوچک وجود دارد اما راه رسیدن به این روستاهای محروم اکثرا از جاده های خاکی می گذرد و هنوز هم می توان در این روستاها خانه های کپری و سنگی و گلی را مشاهده کرد، توسعه اقتصادی در این شهرستان در کمترین وضعیت خود قرار دارد. فرماندار ریگان به خبرنگار بازار می گوید که ریگان یکی از محروم ترین شهرستان‌های کشور است و بسیاری از مردم این شهرستان از نظر اقتصادی با مشکل جدی مواجه هستند.

هنوز هم می توان در این روستا ها خانه های کپری و سنگی و گلی را مشاهده کرد، توسعه اقتصادی در این شهرستان در کمترین وضعیت خود قرار دارد

امین باقری به خبرنگار مهر می‌گوید: هنوز هم هستند روستاهایی که در آن‌ها کپرنشینی وجود دارد و ۹۰ درصد از جاده‌های فرعی و روستایی شهرستان خاکی است و وضعیت در بسیاری از آن‌ها آنقدر نامناسب است که برای رسیدن به این روستاها حتما باید از خودروهای مجهز استفاده کرد و مردم محلی نیز اکثر از موتورسیکلت برای رفت و آمد استفاده می کنند چون توان خرید خودرو را ندارند.

ریگان نیازمند اختصاص بودجه ویژه محرومیت‌زدایی وتوسعه اقتصادی

وی با اشاره به اینکه باید بودجه ای ویژه برای رفع محرومیت زدایی در ریگان اختصاص یابد، گفت: بدون شک ریگان برای ایجاد زیر ساخت هایی که در اکثر مناطق کشور وجود دارد نیاز به حمایت ویژه دارد.

فرماندار ریگان گفت: در بیش از ۲۵۰ روز از سال در این شهرستان طوفان شن وجود دارد و زیر ساختهای محدود کشاورزی، راه و ارتباطات  و برق و آب به دلیل این طوفان ها دچار خسارتهای میلیاردی می شود و مردم مجبور شده اند قریب به ۶۰ روستایی که تا چند سال قبل در آنها زندگی جریان داشت را ترک کنند.

آبی برای کشاورزی و دامداری وجود ندارد

فرماندار ریگان تاکید کرد که بسیاری دیگر از این روستاها در آستانه تخلیه هستند چون نه آبی برای کشاورزی و دامداری باقی مانده است و نه طوفان شن اجازه زندگی و کسب درآمد را به مردم می دهد.

باقری با اشاره به اینکه تولید خرما درآمد اصلی اقتصاد تک محصولی ریگان است می گوید: در سال جاری طی چند روز بخش قابل توجهی از خرمای موجود در شهرستان ریگان از بین رفت و مردم برای تامین معاش خود در طول سال با مشکل جدی مواجه هستند.

طی چند روز بخش قابل توجهی از خرمای موجود در شهرستان ریگان از بین رفت و مردم برای تامین معاش خود در طول سال با مشکل جدی مواجه هستند

وی با اشاره به اینکه اکثر این نخلستان ها به دلیل عدم توان مردم بیمه نبودند گفت: حالا مردم مانده اند و دستان خالی و رسیدگی به این کشاورزان اهمیت بالایی دارد.

فرماندار ریگان افزود: خشکسالی در ریگان به حدی است که تا این زمان از سال ۲ میلیمتر بارندگی نیز در شهرستان روی نداده است و کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز با چالش جدی مواجه هستند.

باقری گفت: اکثر روستاهای ما از نخستین امکانات لازم که در اکثر شهرهای و روستاهای کشور وجود دارند بی بهره هستند و از مسئولان استانی و ملی می خواهیم برای رفع مشکلات موجود در شهرستان چاره اندیشی جدی کنند.

وی گفت: نباید به همان نسبتی که به شهرستانهای برخوردار استان کرمان بودجه می دهند به ریگان نیز بودجه اختصاص یابد.

فرماندار ریگان گفت: فاصله بین شهرستان‌های برخوردار و شهرستانی مانند ریگان بسیار زیاد است و اگر بخواهیم این فصله را کم کنیم باید به ریگان در بحث تخصیص اعتبارات به صورت ویژه نگاه شود.

فاصله بین شهرستان‌های برخوردار و شهرستانی مانند ریگان بسیار زیاد است و اگر بخواهیم این فصله را کم کنیم باید به ریگان در بحث تخصیص اعتبارات به صورت ویژه نگاه شود

باقری با اشاره به تخصیص اعتبارات در سال آینده گفت: از نماینده های مجلس و مسئولان کشوری می خواهیم قبل از تعیین بودجه برای ریگان ابتدا به این شهرستان سفر کنند و از نزدیک فاصله زیاد طبقاتی را مشاهده کنند در این شهرستان مردم به حمایت جدی مسئولان نیاز دارند.

نماینده مردم شرق استان کرمان نیز در گفتگو با بازار اظهارداشت: در تابستان سال جاری ۱۰۰ هزار تن خرما شرق کرمان ظرف چند روز از بین رفت و چون اقتصاد این منطقه تک محصولی است مردم برای تامین نیاز مالی با مشکل جدی مواجه هستند.

حبیب الله نیکزادی گفت: مردم خرما را تابستان برداشت می‌کنند و با فروش آن تمام سال ارتزاق می‌کنند و عملا در سال جاری مردم درآمدی ندارند و با قرض و وام زندگی را سپری می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از روستاهای ریگان از امکانات اولیه بی‌بهره هستند و باید با چاره اندیشی جدی برای رفع مشکلات مردم گام عملی برداشت و با حرف و شعار کاری پیش نمی‌رود.

اقتصاد ریگان احیاء شود

نماینده مردم شرق استان کرمان تصریح کرد: از مسئولان می خواهیم شاخص‌های توسعه یافتگی در ریگان را از نزدیک بررسی کنند، کارهای زیادی در این منطقه انجام شده اما عمق محرومیت آنقدر بالا است که سال‌ها زمان و هزینه قابل توجه نیاز است که سطح زندگی و رفاه اقتصادی مردم ریگان با سایر مناطق همسان شود.

وی تاکید کرد: دولت برای رفع محرومیت تاریخی و عمیقی که در ریگان وجود دارد باید برنامه ریزی عملی انجام دهد.

با وجود تمام اقدامات انجام شده اما صدهای روستای و حتی شهر ریگان از بسیاری از امکاناتی که در شهرهای بزرگ وجود دارد بی بهره هستند و کشاورزی به عنوان تنها راه امرار معاش مردم به دلیل خشکسالی و تداوم طوفان های شن در معرض تهدید جدی قرار دارد و دامداری منطقه نیز با چالش جدی مواجه شده است.

آنچه که باید در ریگان انجام شود حذف فقر و ریشه کنی محرومیت و مشکلات اقتصادی است که موجب عقب افتادگی شهرستان در مقایسه با شهرستان‌های برخوردار در کشور شده است.

کد خبر: ۱٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha