۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
فصل شمارش جوجه‌ها فرا رسید| تولید کننده و مصرف کننده هر دو بلاتکلیف
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

فصل شمارش جوجه‌ها فرا رسید| تولید کننده و مصرف کننده هر دو بلاتکلیف

مشهد- گرانی تخم‌مرغ و افزایش قیمت هرچند سوژه جدیدی نیست اما بررسی وضعیت موجود حاکی از آن است که شاید همین نرخ‌های گزاف در آینده‌ای نزدیک گزاف‌تر شود!

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت تخم‌مرغ این روزها مانند دلار در کسری از ثانیه گران می‌شود و درحالی‌که مردم با خرید تخم‌مرغ کیلویی ۲۴ هزار تومان هم مشکل داشتند حالا قیمت هر کیلو به ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان رسیده است اما دراین‌بین آن دسته‌ای که به همین سودها نیز راضی نیستند به فروش تخم‌مرغ به‌صورت  دانه‌ای روی آورده‌اند.

باوجوداینکه افزایش قیمت ۳۰ درصدی برای مصرف‌کننده خیلی گران تمام‌شده است اما تولیدکنندگان اذعان می‌کنند که محصول خود را به ضرر در حال فروش هستند و در صورت ادامه این وضعیت دوباره باید قیمت‌ها را افزایش دهند.

مشکلات حمل‌ و نقل
اگر تا دیروز مشکل حمل نهاده‌های دام و طیور از بندرعباس تولیدکنندگان را در مضیقه تأمین نهاده قرار داده بود حالا بنا بر اظهارات تولیدکنندگان از نهاده دولتی و سهمیه مهرماه خبری نیست و همین موضوع موجب نگرانی بسیاری از آن‌ها شده است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌های خوراک دام و طیور خراسان رضوی در این راستا در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: دوسوم نهاده‌ها معمولاً از طریق بندر امام (ره) و بندرعباس به خراسان رضوی حمل می‌شود که از ابتدای سال افزایش کرایه‌ها این موضوع را مختل کرده است.

فریدون کافی می‌افزاید: از ابتدای سال برای حمل نهاده‌ها با مشکلات بسیاری روبرو بودیم زیرا رانندگان بابت حمل کالا، هزینه بیشتری طلب می‌کردند.

فصل شمارش جوجه‌ها فرا رسید | تولید کننده و مصرف کننده هر دو بلاتکلیف

وی در پاسخ به این سؤال که این موضوع چه ضرری را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند نیز می‌گوید: هنگامی‌که نهاده به کارخانه تولید خوراک دام دیر برسد طبیعی است که چرخ‌های این کارخانه کمتر به گردش افتاده و نه‌تنها تولیدکننده‌های خوراک دام متضرر می‌شوند بلکه تولیدکننده‌های دامی و طیور نیز با کمبود خوراک تأمین می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌های خوراک دام و طیور خراسان رضوی با اشاره به اینکه متأسفانه در تأمین نهاده نیز با انحصارطلبی در این حوزه روبرو هستیم می‌افزاید: بسیاری از تولیدکننده‌ها مجبورند برای اینکه چرخ تولید از حرکت بازنماند به کرایه حمل بیش‌ازحد نرخ دولتی و مصوب تن داده و پول بیشتری پرداخت کنند لذا در پایان قیمت تولید افزایش‌یافته و بدون شک متضرر خواهند شد.

هشدارهایی که جدی گرفته نشد
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه همین چند ماه قبلی این هشدار را خصوص گرانی دادیم اما هیچ مسئولی جدی نگرفت در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: مطابق گزارش قبلی به مشکلات مرغداران توجهی نشد و پیش‌بینی این موضوع از ابتدای سال نیز از سوی ما صورت گرفت و بارها و بارها از سوی ما اعلام شد اما متأسفانه ترتیب اثری داده نشد.

میزان نهاده ذرت تخصیصی در شهریور ماه به مرغداران حدود ۴۱ درصد و الباقی ۵۹ درصد در اوایل مهرماه بوده اما برای مهرماه هنوز سهمیه ای در نظر گرفته نشده است

سید حسین موسوی نژاد با اشاره به این موضوع که در حال حاضر با کمبود جدی دان طیور مواجه هستیم اظهار کرد: تأمین نهاده طی یک ماه گذشته با مشکل مواجه شده است.

وی به بازار توضیح داد: در شهریورماه حدود ۴۱ درصد نهاده ذرت به مرغداران اختصاص داده شد الباقی ۵۹ درصد در اوایل مهرماه تخصیص داده شد اما برای مهرماه هنوز سهمیه‌ای تخصیص داده نشده و مرغدار مجبوراست مرغ خود را که طبیعت آن دانه‌خوار است و تحت شرایط خاص در قفس نگهداری می‌شود می‌بایست غذای آن را تأمین کند.

این تولید کننده عنوان کرد: تغذیه مرغ‌ها بادام مانند گوسفند و یا گاو بسیاری متفاوت است و لذا نمی‌توان غذای دیگری را جایگزین کرد و در حال حاضر مجبور به تأمین نهاده باقیمت آزاد از بازار هستیم.

وی ضمن درخواست از دولتمردان در راستای اینکه نهاده لازم را برای مرغدار تأمین کنند افزود: متأسفانه تخصیص ارز درماه های پایانی دولت قبلی به خوراک دام و طیور انجام نشد و زمانی که تخصیص ارز انجام نشود طی دو سه ماه بعد اثر خود را نشان می‌دهد و تا زمانی که دولت جدید ارز را تخصیص دهد و فرآیند واردات انجام شود این کار زمان‌براست.

موسوی نژاد تأکید کرد: مرغدار درحالی‌که حاضر دارد نهاده موردنیاز خود را از بازار آزاد باقیمت‌های بسیار گزاف تأمین می‌کند.

افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌ها
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی  هم‌چنین با اشاره به این موضوع که از دی‌ماه سال گذشته تاکنون حدود ۳۶ درصد هزینه‌های تولید افزایش‌یافته است افزود: قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ را برای تولیدکننده امروز به ۲۰ هزار تومان رسیده است و متأسفانه دولت گذشته نیز در پایان فعالیت خود هیچ‌گونه بازنگری در قیمت خود انجام نداد و توپ در میدان دولت بعدی افتاد.

فصل شمارش جوجه‌ها فرا رسید | تولید کننده و مصرف کننده هر دو بلاتکلیف

وی بابیان اینکه دولت جدید نیز درزمان تحویل کار با بحران‌های متعددی ازجمله کمبود نهاده‌ها و لزوم افزایش قیمت‌ها روبرو شد عنوان کرد: قیمت حمل‌ونقل ما از سال گذشته حدود دو برابر شده  قیمت داروها و واکسن‌های موردنیاز نیز دو الی سه برابر شده و هزینه حقوق و دستمزد را خود دولت به‌صورت رسمی افزایش داده است.

موسوی نژاد بیان می‌کند: از طرفی جمعیت مرغ‌های استان خراسان رضوی رو به پیری است و ما شاهد کاهش تولید هستیم و تولید ما به نسبت سال ۹۸ نصف شده است لذا با توجه به شروع فصل سرما شاهد افزایش مصرف و تقاضا نیز هستیم .

این کارشناس صنعت طیور تأکید می‌کند: تمامی این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا قیمت تخم‌مرغ افزایش یابد اما اگر دولت هرچه سریع‌تر با توجه به وظایفی که قانون  بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته است قیمت را به‌روزرسانی کند بازهم به نفع مصرف‌کننده تمام‌شده و مرغ دار نیز تکلیف خود را می‌داند.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ آن چیزی که مصرف‌کننده می‌خرد  نیست و در این آشفته‌بازار دلال‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

 مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی پیشنهاد می‌دهد قیمت توافقی در استان اعلام  شود تا پس از آنالیز قیمت‌ها توسط جهاد کشاورزی و با همکاری دستگاه‌های نظارتی دست دلالان از بازار کوتاه شود.

کاهش انگیزه تولید
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی هم با اشاره به این که مشکلاتی که امروز صنعت طیور تخمگذار با آن دست و پنجه نرم می‌کند به دلیل عدم انجام وظایف دولت به صورت کامل است افزود: از ابتدای سال۹۹ انگیزه تولید در این بخش کم شده است به طوری که کاهش تخم مرغ در استان در همان سال کاملا محسوس بود.

سید حسین موسوی‌نژاد با بیان این که تولید روزانه ۶۰۰ تن تخم مرغ در سال ۹۸ به حدود ۴۵۰ تن در سال ۹۹ کاهش یافت ادامه داد: مشکلات سامانه بازارگاه برای ثبت و ارسال نهاده، عدم افزایش قیمت تخم مرغ همزمان با افزایش هزینه های تولید، دخالتهای دستوری و فرمایشی از بالا، عدم توجه به نگاه کارشناسانه نسبت به هزینه های تمام شده موجب انگیزه سوزی در این بخش تولید شده است.

وی ادامه داد: ابتدای امسال هم هشدار دادیم که کاهش قیمت محصول تمام شده و عدم پیش‌بینی و تصمیم گیری در این خصوص موجب تبعات در آینده نزدیک می‌شود و شرکت پشتیبانی امور دام به رغم وظیفه قانونی برای خرید محصول اقدامی در این زمینه نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی با گلایه از بی توجهی به هشدارها و راهکارهای ارائه شده برای پیشگیری از مشکلات قطعی در آینده نزدیک ادامه داد: به نظر می‌رسد گروهی عامدانه به تولید داخل ضربه می زنند تا اقدام به واردات کنند.

موسوی نژاد افزود: با افزایش قیمت تخم‌مرغ که در پی کاهش تولید رخ‌داده است، شاهد متضرر شدن دوجانبه مردم و تولیدکنندگان هستیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha