۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کمین خراسان جنوبی
در گفت و گو با بازار بیان شد؛

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کمین خراسان جنوبی

بیرجند-اصغر زاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای شمالی همسایه ایران چون قزاقستان دیده شده که این خطر بیخ گوش خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار بازار، ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۹ بود که اولین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی شناسایی شد. برخی شایعه‌ها پساب فاضلاب را متهم این بیماری زایی دانست که مسئولان آن را رد کردند.

فعالان عرصه صنعت طیور و مرغداران هم آن را به مانند سیلی خانمان برانداز توصیف کرده که همه سرمایه ۲۰-۳۰ ساله آنان را نابود کرد. 

بنا به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند، شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت و آسیب اقتصادی وارد کرد.

اگرچه در سال جاری تاکنون موردی از این بیماری و یا دیگر آلودگی ها در استان گزارش نشده اما آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کمین واحدهای طیور استان است. چراگه این بیماری در کشورهای شمالی و همسایه ایران دیده شده و خراسان جنوبی هم در مسیز کریدور حرکت پرندگان مهاجر از این مناطق قرار دارد.

بنابراین نیاز است که مسئولان بسیار هوشیارانه عمل کنند تا باری دیگر شاهد بروز خسارت های میلیاردی در استان نباشیم.

اقدامات پیشگیرانه مسئولان

محمد اصغر زاده در گفت و گو با بازار با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود آلودگی در واحد های طیور استان نداشته ایم، افزود: سال گذشته پرندگان مهاجر عامل اصلی ورود بیماری به استان بودند.

وی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان طی سال گذشته در استان، ادامه داد: با توجه به پایش های انجام شده توسط محیط زیست هنوز پرندگان مهاجر وارد استان نشدند اما پیش بینی های لازم برای عدم تکرار اتفاق نامطلوب سال گذشته انجام شده است. 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه واکسیناسیون در تمام واحدهای صنعتی، تخم گذار و گوشتی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ممیزی های بهداشتی انجام شده است، اظهار کرد: پیگیری های لازم با آب منطقه ای برای مدیریت پساب بیرجند انجام شده است.

اصغر زاده با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای شمالی همسایه ایران چون قزاقستان دیده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که خراسان‌جنوبی در مسیر کریدور حرکت پرندگان مهاجر از این مناطق است احتمال خطر برای ما وجود دارد.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha