۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
 شهرک صنعتی بدون زیرساخت در نوشهر| کارخانه‌ها آب می‌رود
بازار گزارش می‌دهد؛

شهرک صنعتی بدون زیرساخت در نوشهر| کارخانه‌ها آب می‌رود

نوشهر- دو دهه از فعالیت شهرک صنعتی نوشهر می گذرد و هنوز زیرساخت های مورد نیاز همانند آب و مخابرات در این شهرک تامین نشده و برخی واحدهای تولیدی آن نیز ورشکسته شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران دارای ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی از جمله در نوشهر است و کمبود و یا نبود زیرساخت‌ها فعالان صنعتی و اقتصادی را رنج می دهد و هزینه‌های تولید را در این مناطق افزایش داده است.

مشکلات زیست محیطی، کمبود آب، عدم آنتن دهی تلفن همراه، کمبود نقدینگی و موانع فراروی سبب شده تا هر ماه شمار واحدهای فعال تولیدی در شهرک صنعتی نوشهر کاسته شود و برخی از واحدهای تولیدی نیز اسمی فعال هستند و در عمل نشانی از تولید ندارند.

نداشتن مجوزهای زیست محیطی نیز مشکلات را تشدید کرده و برخی از واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی نوشهر به رغم فعالیت نتوانستند پروانه بهره برداری دریافت کنند. در حال حاضر ۱۴ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی نوشهر مستقر شده که در زمینه‌های خوراک دام، ورق پوشش سقف، پوشاک، سماورسازی، صنایع خودرو و غیره فعالیت می‌کنند.

فقط هشت کارخانه فعال هستند
پرویز مداح رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۴ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی نوشهر مستقر شده اند، افزود: از این تعداد حدود هشت واحد فعال و بقیه غیرفعال هستند.

وی کمبود مواد اولیه را از جمله دغدغه‌ها ذکر کرد و گفت: دو تا سه واحد ورشکسته شدند و ساختمان و سقف دو واحد تولیدی نیز ریزش کرده و تخریب شده که در حال بازسازی است.

 شهرک صنعتی بدون زیرساخت در نوشهر| کارخانه‌ها آب می‌رود

وی با عنوان اینکه از مجموع واحدهای تولیدی پنج واحد درجه یک فعال هستند، افزود: تعدادی از واحدها نیز در ماه‌های آتی فعال می‌شوند.

کارخانه قدیمی مازیران فعال می‌شود
مداح با اظهار اینکه واحدهای تولیدی موجود در شهرک صنعتی در زمین بتن، کنسانتره دامی، صنایع مونتاژ کامیون فعال هستند، افزود: کارخانه مازیران و تولیدکننده کامیون و کامیونت پس از وقف ۱۰ ساله در این شهرک مستقر و فعال می‌شود.

شهرک صنعتی نوشهر حدود ۱۵ هکتار وسعت دارد و نداشتن سند نیز بر چالش های کارخانه داران آن افزوده است و علاوه براین این شهرک صنعتی با کمبود آب و نامناسب بودن آنتن دهی مخابرات روبرو است.

شهرک صنعتی نوشهر فاقد سند مالکیت است
کامران رهبر مدیر شهرک صنعتی نوشهر و چالوس نداشتن سند مالکیت را از جمله دغدغه‌ها موجود در این شهرک ذکر کرد و گفت: متأسفانه تلفن همراه نیز آنتن دهی مناسبی در این شهرک ندارد.

وی با اظهار اینکه برای رفع مشکل مخابرات درخواست اجرای فیبرنوری شده است، افزود: برای ساخت دکل در شهرک جانمایی و مکان یابی شده است و با آنکه طرح به مزایده گذاشته شد ولی پیمانکار شرکت نکرده است..

وی با اشاره به مشکل کمبود آب، حفر یک حلقه چاه را برای رفع این نیاز الزامی دانست و گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان این درخواست قدیمی صنعتگران رفع شود.

رهبر درباره مشکل سند مالکیت شهرک صنعتی نیز گفت: اراضی شهرک ۱۵۲ هزار سهم مشاع از ۲۲۵ میلیون سهم اراضی جلگه‌ای است و از سال ۹۶ تاکنون پیگیر دریافت سند هستیم.

اراضی شهرک ۱۵۲ هزار سهم مشاع از ۲۲۵ میلیون سهم اراضی جلگه‌ای است و از سال ۹۶ تاکنون پیگیر دریافت سند هستیم و پس از دریافت سند می‌توان برای واحدهای صنعتی موجود در شهرک سند افراز تهیه کرد

رهبر تهیه سند ششدانگ را از جمله نیازهای شهرک صنعتی ذکر کرد و گفت: پس از دریافت سند ششدانگ می‌تواند برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک، سند افراز تهیه کرد.

مدیر شهرک صنعتی نوشهر و چالوس گفت: برای تهیه سند مالکیت در سال ۹۶ تا مرحله انتشار آگهی نیز پیش رفتیم اما به نتیجه نرسیده است.

سعید یزدانی فرماندار نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مشکلات فراروی شهرک صنعتی نوشهر نیز گفت: برای حل مشکل آب شهرک مقرر شد یک حلقه چاه حفر شود.

وی با بیان اینکه آنتن دهی موبایل نیز در شهرک با مشکل مواجه است، گفت: نصب دکل در شهرک صنعتی دارای ضوابط خاص خود است و باید برای اجرای این طرح، شهرک صنعتی مشارکت لازم را داشته باشد.

وی با اظهار اینکه باید ساخت فونداسیون شهرک صورت گیرد، گفت: برای رفع مشکل مخابرات رایزنی لازم صورت می‌گیرد.

یزدانی با اشاره به مشکل سند مالکیت شهرک صنعتی نیز گفت: در این زمینه نیز مقرر شد با همراهی اداره ثبت اسناد و شهرک صنعتی، راهکارهای لازم اتخاذ و نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

 شهرک صنعتی بدون زیرساخت در نوشهر| کارخانه‌ها آب می‌رود

کمبود زیرساخت‌ها مشکل دیرینه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران به شمار می‌رود و این مشکل در گوشه و کنار استان به چشم می‌خورد. کمبود زمین از یک سو، رکود واحدهای تولیدی و صنعتی سبب شده تا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی استان با مشکلات عدیده ای روبرو باشد.

مشکل کمبود زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی
علی رسولیان معاون وزیر صمت نیز در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی با اشاره به تدوین برنامه جامع برای احیای واحدهای تولیدی راکد مستقر در شهرک و نواحی صنعتی افزود: پایش واحدهای تولیدی غیرفعال در کشور انجام شده است.

وی با اظهار اینکه بیش از ۵۰۰ هکتار اراضی راکد صنعتی در کشور باز پس گرفته شد و ۷۷۵ واحد تولیدی و صنعتی راکد امسال به چرخه تولید برگشته است، افزود: کمیته ویژه ای نسبت به تعیین تکلیف و بازپس گیری اراضی راکد صنعتی اقدام می‌کنند.

وی با عنوان اینکه برخی اراضی صنعتی را به قصد سوداگری دریافت کرده اند، احیای واحدهای راکد را از برنامه‌های مهم و محوری دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: برای تأمین زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۴۷ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که نسبت به سال قبل رشد ۱.۵ برابری داشته است.

رسولیان کمبود زمین را از جمله مشکلات در شهرک صنعتی سوادکوه بیان کرد و گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم مشکل کمبود زمین برای توسعه طرح‌های صنعتی که بیشترین تقاضای سرمایه گذاران بخشی خصوصی، جبران شود.

احیای واحدهای تولیدی و تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، روند توسعه و رونق تولید را شتاب می بخشد و با توجه به محدودیت‌های موجود زمین در مازندران لازم است برای رفع موانع فراروی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جمله نوشهر برنامه ریزی درستی صورت گیرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha