۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
هزینه‌های نیروی انسانی از تولید فولاد در ایران ۷ درصد بالاتر از نُرم جهان| تعیین قیمت دقیق نیست
بررسی تولید فولاد در وبینار موسسه مطالعات بازرگانی

هزینه‌های نیروی انسانی از تولید فولاد در ایران ۷ درصد بالاتر از نُرم جهان| تعیین قیمت دقیق نیست

آسیب شناسی وضعیت تولید فولاد با حضور کارشناسان و متخصصان در وبینار تخصصی صنعت فولاد با عنوان «تحلیلی بر رقابت ­پذیری و توسعه صنعت فولاد کشور» موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.

بازار، گروه صنعت: به گزارش خبرنگار بازار، این وبینار با حضور «حسن جولازاده» خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران، «سعید عسگر زاده» دبیر انجمن سنگ آهن ایران، «وحید یعقوبی» معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، و «الهام پیروز» پژوهشگر و عضوهیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار شد.

صنعت فولاد به عنوان یکی از ۱۰ صنعت پیشران کشور باید در چهار بخش  شناسایی زنجیره ارزش صنعت فولاد، جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان، آسیب ‌شناسی عملکرد صنعت فولاد به تفکیک عوامل موثر بر فضای کسب و کار و بسته سیاستی ارتقای صنعت فولاد مورد بررسی قرار گیرد

عضوهیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در این وبینار گفت: صنعت فولاد به عنوان یکی از ۱۰ صنعت پیشران کشور باید در چهار بخش  شناسایی زنجیره ارزش صنعت فولاد، جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان، آسیب ‌شناسی عملکرد صنعت فولاد به تفکیک عوامل موثر بر فضای کسب و کار و بسته سیاستی ارتقای صنعت فولاد مورد بررسی قرار گیرد.

«الهام پیروز» با اشاره به نحوه تولید فولاد در ایران، افزود: روش غالب تولید فولاد در ایران به دلیل وجود منابع غنی گاز طبیعی و سنگ‌آهن به روش قوس الکتریکی انجام می‌شود.

این پژوهشگر برجسته موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی یادآورشد: این در حالی است که این روش در جهان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۷۰ درصد فولاد جهان به روش کوره بلند اکسیژنی تولید می‌شود.

عضوهیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به اهمیت زنجیره ارزش تولید فولاد اشاره کرد و گفت: در این زمینه در بخش تحقیق و توسعه کشور ما خصوصا در بخش تکنولوژی ساخت در شرایط ضعیفی قرار دارد در حالی که در بخش تکنولوژی محصول شرایط مناسبی داریم.

در این حوزه در بخش برندینگ در شرایط متوسطی قرار داریم و زنجیره ارزش در بخش تولید فولاد به سه بخش معدن کاری، روش کوره بلند و روش قوس الکتریکی تقسیم می‌شود که به ترتیب در دو بخش اول در شرایط متوسط و در بخش سوم در وضعیت مناسبی قرار داریم و در نهایت در دو بخش بازاریابی و فروش در شرایط مناسبی قرار گرفته‌ایم.

در ادامه وبینار وضعیت صنعت فولاد ایران در جهان به لحاظ آماری مورد بررسی قرار گرفت که هم اکنون فولاد ایران به لحاظ میزان تولید در رتبه دهم تولید جهانی و به لحاظ صادرات فولاد رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده است.

به لحاظ سهم هزینه‌های تولید اختلاف زیادی بین سهم هزینه‌های تولید در ایران و جهان مشاهده می‌شود، به طوری که متوسط سهم هزینه‌های نیروی انسانی از تولید فولاد در ایران ۱۴ درصد، ولی این سهم در جهان ۷ درصد است

این در حالی است که به‌ لحاظ هزینه‌های تولید اختلاف زیادی بین سهم هزینه‌های تولید در ایران و جهان مشاهده می‌شود، به طوری که متوسط سهم هزینه‌های نیروی انسانی از تولید فولاد در ایران ۱۴ درصد، ولی این سهم در جهان ۷ درصد است.

از دیگر هزینه‌های عوامل تولید که در ایران سهم بالایی در تولید فولاد دارند سهم هزینه‌های حمل (ایران ۹ درصد، جهان  یک درصد) مواد کمکی (ایران ۱۲ درصد جهان ۳ درصد) و سهم قراضه در تولید (ایران ۹ درصد و جهان ۷۶ درصد) است که اختلاف زیادی را با متوسط کشورهای جهان نشان می‌دهد.

در حال حاضر چین بزرگترین واردکننده و بزرگترین صادرکننده فولاد جهان است و با توجه به اینکه روند صادرات جهانی فولاد کاهشی است، این روند کاهشی تجارت جهانی فولاد می‌تواند بر ظرفیت‌سازی‌های تولید فولاد کشور نیز تاثیرگذار باشد، ضمن اینکه در سال های اخیر ایران از یک واردکننده فولاد به یک صادرکننده فولاد تبدیل شده است، هرچند به دلیل عدم تنوع در صادرات محصولات و مقاصد صادراتی مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

در بخش مصرف فولاد نیز روند کاهشی در سرانه مصرف آن در کشور وجود دارد زیرا که یکی از عوامل اصلی و مهم آن کاهش و عدم تخصیص بودجه‌های عمرانی طی سال‌های اخیر است.

آسیب‌شناسی عملکرد صنعت فولاد نشان می دهد که مهم ترین مشکلات و چالش‌ها صنعت فولاد ایران عبارتند از:

۱- مشکلات مرتبط با عوامل تولید که موجب افزایش قیمت شده است.

· افزایش هزینه‌های معدن‌کاری

· در شرف اتمام بودن ذخایر معادن

· پراکندگی معادن زغال سنگ

· جانمایی نامناسب کارخانجات تولید فولاد

· پایین بودن مصرف قراضه به دلیل نوع تولید فولاد کشور و کمبود قراضه

· وابستگی وارداتی به مواد نسوز و پایین بودن کیفیت مواد نسوز داخلی

۲- مشکلات مرتبط با عوامل تقاضا

· پایین بودن مصرف سرانه

· پایین بودن نرخ ماندگاری بازارهای صادراتی

· تنوع پایین مقاصد صادراتی

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این وبینار با بیان اینکه عرضه برخی از انواع محصولات فولادی در بورس کالا مشکل گشا نیست، خواستار استفاده همزمان و توام بورس کالا و سامانه جامع تجارت و توجه بیشتر به عرضه از طریق سامانه جامع تجارت برای رصد بازار فولاد شد. .

«وحید یعقوبی» در خصوص توسعه اکتشاف و استخراج سنگ آهن نیز عنوان کرد: می‌توان با اخذ عوارض از صادرات سنگ‌آهن و پس‌انداز وجوه حاصله در یک صندوقی، آن را جهت توسعه اکتشاف و استخراج مورد استفاده قرار داد.

شرایط تولید فولاد در ایران به ‌لحاظ عوامل مختلف با دیگر کشورها در حالت برابر و یکسانی قرار ندارد به عنوان مثال اگرچه تولید در ایران به یارانه انرژی متصل است اما بواسطه اینکه سایر عوامل تولید مانند تحمیل نیروی انسانی و سود بانکی و... در ایران با جهان برابر نیست، مقایسه هزینه تولید ایران با سایر کشورها مقایسه درستی نخواهد بود

وی به مقایسه هزینه‌های تولید در ایران و جهان پرداخت و عنوان کرد: شرایط تولید فولاد در ایران به ‌لحاظ عوامل مختلف با دیگر کشورها در حالت برابر و یکسانی قرار ندارد به عنوان مثال اگرچه تولید در ایران به یارانه انرژی متصل است اما بواسطه اینکه سایر عوامل تولید مانند تحمیل نیروی انسانی و سود بانکی و ... در ایران با جهان برابر نیست، مقایسه هزینه تولید ایران با سایر کشورها مقایسه درستی نخواهد بود.

«سعید عسگر زاده» دبیر انجمن سنگ آهن ایران در این وبینار با بیان اینکه در بخش اکتشافات معدنی  نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی هستیم، گفت: تعیین قیمت نیز در حال حاضر به درستی انجام نمی‌شود، زیرا اگر تعیین قیمت به‌ درستی انجام شود سنگ ‌آهن‌های کم‌عیار نیز قابل استفاده و ارزشمند می‌شوند و در مجموع بخش استخراج نیازمند حمایت های بیشتری است.

در پایان این بینار «حسن جولازاده» خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره آمار تولید و تجارت فولاد در جهان بر توسعه پایدار، حفظ مسایل ریست محیطی و ‌میزان مصرف انرژی در صنعت فولاد ایران اشاره کرد و بر توسعه زیرساخت­ها و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در این صنعت تاکید د.

همچنین مقرر شد با همکاری بیشتر اعضای این میزگرد مجازی با موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، گزارش کاملی از مسایل مطروح شده و پشنهادات توسط شرکت کنندگان تدوین و ارائه شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha