۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
منطقه آزاد اروند مستعد تجارت است| ضرورت رفع مشکلات تجاری
بازار گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد اروند مستعد تجارت است| ضرورت رفع مشکلات تجاری

آبادان- مسئولان معتقد هستند که با به کار گیری همه ظرفیت‌های موجود در منطقه آزاد اروند، می‌توان توسعه تجارت را در این بخش مستعد از ایران اسلامی شاهد بود، مقوله ای که نیاز به عزم همگانی دارد.

محمود نواصر؛ بازار: منطقه ویژه اقتصادی اروند انقدر اهمیت دارد که «سعید محمد» رئیس جدید مناطق آزاد نخستین سفر کاری خود را بعد از دریافت حکم این سمت، به این منطقه انجام داد تا نشان دهد که دولت سیزدهم برای رفع مشکلات اروند و بالتبع خوزستان برنامه و عزم جدی دارد.

منطقه ویژه اروند با تمام استعدادهای خود می تواند یکی از پایگاه هعای توسعه صادرات ایران اسلامی لقب گیرد به شرط آنکه عزم جدی برای حمایت بیشتر این منطقه وجود داشته باشد عزمی که حالا دولت سیزدهم در همین بدو کار نشان داده از آن برخوردار است.

منطقه آزاد اروند با تمام استعدادهای خود می تواند یکی از پایگاه های توسعه صادرات ایران اسلامی لقب گیرد به شرط آنکه عزم جدی برای حمایت بیشتر این منطقه وجود داشته باشد

این اهمیت است که مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد را به شهرستان های اهواز، آبادان و خرمشهر کشاند تا در کنار دیدار با استاندار خوزستان، از گیت اهواز-آبادان و منطقه آزاد اروند نیز بازدید کند همچنین سعید محمد در این سفر برنامه هایی مانند حضور در یادمان شهدای شلمچه، بازدید از سایت تجاری، مسافری، بازدید از شهرک صنعتی خرمشهر، حضور در شورای اداری منطقه همراه با اعضای شورای تامین، نشست با معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند، نشست با فرزندان معظم شهدا و ایثارگران و همچنین نشست با نخبگان، عشایر و ایثارگران منطقه و گام دوم انقلاب را داشت.

ایرانیان خارج از کشور
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در دیدار با فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند با بیان اینکه منطقه آزاد اروند بسیار مستعد است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گفت: با ایرانیان خارج از کشور جلسه داشتم و قرار شد از ظرفیت آنها نیز استفاده شود.

سعید محمد با بیان اینکه برای ایجاد تجارت در این مناطق نیاز به منابع دولتی است تا بتوانند خود و شهرهای اطراف را اداره کنند، ابراز کرد:  از فلسفه اصلی مناطق آزاد دور شده ایم زیرا مناطق آزاد باید بر روی تولید و صادرات متمرکز باشند.

آفشور بانک
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: در حال پیگیری برای ایجاد شعبه آفشور بانک در همه مناطق آزاد کشور هستیم.

وی با بیان اینکه باید نگاه به مناطق آزاد تغییر کند، توضیح داد: قاچاق یک پدیده پیچیده، پنهان و مرموزی است که امکان دارد در تمام نقاط کشور رخ دهد، نگاه به مناطق آزاد باید تجاری و اقتصادی باشد همچنین باید گفت مناطق آزاد قانون، ابزار و امکاناتی دارند که بر مبنای آن برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را پیش می‌برند، البته در این مسیر برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیاز به کمک و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی دارند.

منطقه آزاد اروند مستعد تجارت است | ضرورت رفع مشکلات تجاری

تغییر سیاستگذاری‌ها
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در ادامه سخنان خود گریزی با سیاستگذاری گذشته در مناطق آزاد زد و خاطرنشان کرد: متاسفانه و به اشتباه از گذشته تا کنون منابع مالی مناطق آزاد بر اساس فروش زمین تامین شده که این موضوع سبب چالش‌های فراوانی در این زمینه گشته است که تلاش خواهیم کرد این رویه به زودی اصلاح شود. یکی از عمده‌ترین مشکلات مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده است و در این خصوص لایحه‌ای به دولت تقدیم خواهد شد تا پس از بررسی در مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد.

متاسفانه و به اشتباه از گذشته تا کنون منابع مالی مناطق آزاد بر اساس فروش زمین تامین شده که این موضوع سبب چالش‌های فراوانی در این زمینه گشته است

محمد عنوان کرد: معتقدیم مناطق آزاد باید برای سرمایه‌گذاری، صادرات، تولید، وارد کردن فناوری‌های نوین فعالیت کنند از ظرفیت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و توسعه مناطق آزاد استفاده خواهیم کرد.

عدم مدیریت واحد در شلمچه مشکلات عدیده ایجاد کرده است
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در این نشست اظهار کرد: مدت زیادی است به این نتیجه رسیدیم که منطقه آزاد اروند چه مزیتی برای شهرهای آبادان و خرمشهر داشته است؟ نبود استراتژی در منطقه یکی از بزرگترین معضلات است منطقه آزاد کیش، قشم، ارس و ماکو برای خود هدفگذاری کرده‌اند ولی عدم مدیریت واحد در منطقه آزاد اروند نتوانسته یک مسیر مشخص را داشته باشد.

سیدمصطفی موسوی، چندگانگی حاکمیتی را از دیگر معضلات بخش خصوصی قلمداد کرد و ادامه داد: به علت عدم مدیریت واحد در شلمچه مشکلات ایجاد شده که موارد کوچک اما در عین حال تاثیرگذار هستند لذا درخواست کردیم امنیت شلمچه را سپاه و بسیج تامین کند در نتیجه ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند در زمینه دیپلماسی ورودی جدی داشته باشد؛ نزدیک کشور عراق هستیم ولی عراقی‌ها طرف مذاکره خود را استانداری خوزستان می‌دانند از سوی دیگر  ورود اتباع عراقی بدون ویزا یک موضوع مهم است و با توجه به واکسیناسیونی که در حال انجام است باید چاره اندیشی شود تا شاهد ورود گردشگران عراقی باشیم.

منطقه آزاد اروند مستعد تجارت است | ضرورت رفع مشکلات تجاری

تشکیل کارگروه اقتصادی در منطقه آزاد اروند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز با تاکید بر انیکه مردم منطقه مردم باشعور و فرهنگی هستند و فرهنگ اقتصادی را دارند و همه چیز را می‌دانند، افزود: ۸ سال جنگ عراق به برای ما مشکلاتی وجود دارد ولی پس از آن مدیران نالایق به گونه‌ای عمل کردند که اکنون درب منهول سرقت می‌شود.

اسدالله کرد زنگنه  با طرح این پرسش که کدام مواردی که مسئولان قبلی گفتند اکنون اجرا شده است؟ تاکید کرد:  از مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور انتظار داریم یک هیئت مدیره اقتصادی انتخاب کند نه سیاسی.

وی با بیان اینکه با کارگاه‌های زودبازده و کوچک می‌توان اقدامات لازم صورت گیرد، توضیح داد: تقاضا داریم یک مجوز کوتاه مدت برای لوازم خانگی به اروند داده شود؛ چرا مردم این منطقه برای خرید کالای ارزان باید به شهرهایی همچون گناوه بروند؟مشخص نیست مدیریت مرز شلمچه دقیقا بر عهده کدام سازمان است.

ماجرای کاخ سفید اروند
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پایان برنامه های خود نشستی با نخبگان، عشایر و ایثارگران منطقه و گام دوم انقلاب داشت که یکی از فعالان دانشجویی به ساختمان فعلی اداری سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم منطقه به دلیل مجلل بودن ساختمان اداری سازمان منطقه آزاد اروند، به آن کاخ سفید نیز می گویند.

از مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور انتظار داریم یک هیئت مدیره اقتصادی انتخاب کند نه سیاسی

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در هنگامی که پشت تریبون قرار گرفت، اظهار کرد: به دنبال خریدار مناسب برای فروش ساختمان مجلل کنونی سازمان منطقه آزاد اروند هستیم تا هزینه آن صرف زیرساخت ها در این منطقه شود.

مطالباتی نیز در حوزه گردشگری مطرح شد؛ تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند، قرارگیری منطقه آزاد اروند در فهرست شهرهای پشتیبان جام جهانی قطر و همچنین واگذاری فرودگاه بین‌المللی آبادان به سازمان منطقه آزاد اروند از مطالبات حوزه گردشگری بود.

کد خبر: ۱۱۲٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha