۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
آخرین اقدامات برای جلوگیری از خاموشی| وزارت نیرو پول ۲۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق را نمی دهد
مدیرعامل شرکت برق حرارتی در گفتگو با «بازار» تشریح کرد

آخرین اقدامات برای جلوگیری از خاموشی| وزارت نیرو پول ۲۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق را نمی دهد

طرز طلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی از بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به این شرکت خبر داد و گفت: هر کیلو وات ساعت برق را به قیمت ۵۵ الی ۶۰ تومان به دولت می فروشیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با نزدیک شدن به روزهای سرد سال نگرانی ها نسبت به شروع دوباره خاموشی ها هم بیشتر شده است. البته فعالان صنعت برق مدعی اند که برنامه ریزی های گسترده ای را برای نداشتن خاموشی ها یا به حداقل رساندن آن انجام داده اند. از برنامه ریزی برای ذخیره سازی سوخت مایع گرفته تا انجام تعمیرات نیروگاه های با بهره وری بالا. اما به نظر می رسد که مشکل اصلی صنعت برق که بدحسابی وزارت نیرو است، تمامی ندارد.

شرکت برق حرارتی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان طلب از وزارت نیرو بابت فروش برق دارد. برقی که به قیمت ۵۵ تا ۶۰ تومان فروخته می شود. با این حساب می توان ادعا کرد که وزارت نیرو پول ۲۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برقی را که از این شرکت تحویل گرفته پرداخت نکرده است

بر اساس آنچه «محسن طرز طلب» مدیرعامل شرکت برق حرارتی ایران به خبرگزاری «بازار» می گوید: شرکت برق حرارتی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان طلب از وزارت نیرو بابت فروش برق دارد. برقی که به قیمت ۵۵ تا ۶۰ تومان فروخته می شود. با این حساب می توان ادعا کرد که وزارت نیرو پول ۲۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برقی را که از این شرکت تحویل گرفته را پرداخت نکرده است. ناگفته نماند که مجموع بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران صنعت برق خیلی بیشتر از این حرف ها و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

۵ هزار میلیارد تومان هزینه تعمیرات دوره ای
بدحسابی وزارت نیرو که ساخت نیروگاه های جدید را به چالش کشیده بوده و موجب کاهش سرمایه گذاری در این حوزه شده، حالا تعمیرات و نگهداری آنها را هم نشانه گرفته است. کار به جایی رسیده که نیروگاه به دریافت یک رقم ناچیزی از طلب خود برای تعمیرات دوره ای راضی شده اند تا شاید زمستان امسال با خاموشی کمتری سپری شود.

آنگونه که محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی به خبرگزاری بازار می گوید: معمولا همه ساله عملیات تعمیرات نیروگاهی از روزهای پایانی شهریور آغاز و بعضا تا خرداد سال آینده هم ادامه پیدا می کند اما امسال به دلیل شرایط خاص تصمیم گرفته ایم که تعمیر نیروگاه های سیکل ترکیبی و البته نیروگاه هایی که قابلیت استفاده از مازوت را دارند  را زودتر به اتمام برسانیم. به طوری که قبل از شروع سرما و برودت هوا یعنی آذر ماه این نیروگاه ها با ظرفیت کامل در مدار قرار گیرند. در واقع با این روش ضمن استفاده کمتر سوخت برق بیشتری را تولید خواهیم کرد.

برای جلوگیری از خاموشی های زمستان قرار شده که تعمیرات ۲۳ هزار مگاوات  نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا  و ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه با ظرفیت مازوت سوزی قبل از شروع فصل سرما به اتمام برسد

به گفته این مقام مسئول در صنعت برق، از ۶۸ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی حدود ۲۳ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه های سیکل ترکیبی است که راندمان بالایی دارند. همچنین ظرفیت نیروگاه های که قابلیت استفاده از مازوت را دارند هم حدود ۱۵ هزار مگاوات برآورد می شود.

طرز طلب مدعی است که هم اکنون در زمینه تعمیرات نیروگاهی از برنامه زمان بندی شده جلوتر هستیم اما نداشتن خاموشی در شرایط فعلی تا حد زیادی به میزان مصرف مردم و البته میزان سرما و برودت هوا بستگی دارد.

 مدیرعامل شرکت برق حرارتی در ادامه سخنان خود هزینه لازم برای تعمیرات دوره ای نیروگاه ها را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت برق در ایران و البته بد حسابی وزارت نیرو در پرداخت بدهی خود تامین این مقدار هزینه برای صاحبان نیروگاه ها کار سختی است. به همین دلیل قرار شده که ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش درآمدهای برقی به نیروگاه ها بر اساس اولویت تعیین شده اختصاص داده شود.

با فرض در نظر گرفتن بدهی ۱۲ هزار میلیاردی و قیمت ۶۰ تومانی هر کیلو وات برق، می توان ادعا کرد که وزارت نیرو پول ۲۰۰ میلیارد کیلو وات برقی را که از شرکت برق حرارتی دریافت کرده، نپرداخته است

این مقام مسئول در صنعت نفت در بخش دیگری از سخنان خود درباره بدهی وزارت نیرو، گفت: حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت فروش برق طلب داریم که عدم پرداخت به موقع آن شرایط فعالیت را برای صاحبان نیروگاه ها سخت کرده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ایران که مهم ترین مشکل صنعت برق را قیمت گذاری دستوری و تعرفه پایین آن می داند، گفت: دولت هر کیلو وات برق را به قیمت ۵۵ تا ۶۰ تومان از ما می خرد.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که وزارت نیرو پول خرید ۲۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق از شرکت برق حرارتی پرداخت نکرده است. شاید اگر بدهی فعالان صنعت برق در سال های گذشته به موقع و به درستی پرداخت می شد، امروز با کسری ۱۴ هزار میلیاردی (طبق جدیدترین ادعای محرابیان وزیر نیرو) مواجه نبودیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha