۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
حذف طعام سنتی از منوی رستوران های سیستان و بلوچستان| گردشگری غذا به خطر افتاد
گزارش بازار؛

حذف طعام سنتی از منوی رستوران های سیستان و بلوچستان| گردشگری غذا به خطر افتاد

زاهدان- این روزها غذاهای سنتی جایی در منوی رستوران های سیستان و بلوچستان ندارد و متاسفانه فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی روز به روز کمرنگ تر می شود.

فرشته بامری؛ بازار: غذاهای محلی سیستان و بلوچستان از ترکیب مواد اولیه تا استفاده از ادویه‌ها و روش‌ طبخ منحصربه‌فرد هستند و می‌توانند گردشگری غذایی متفاوتی را برای هر مسافری رقم بزنند. سیستان و بلوچستان استانی پهناور است که اقوام مختلفی از جمله بلوچ، سیستانی، یزدی، بیرجندی، کرمانی و ... در آن ساکن هستند به همین دلیل است که در این استان تنوع غذایی بالایی وجود دارد.

بیشترین جمعیت سیستان وبلوچستان را اقوام بلوچ و سیستانی تشکیل می دهند، غذاهای این دو قوم اصیل، طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارد و استفاده از ادویه های های خاص به خصوص فلفل زیاد و طعم تند مربوط به غذاهای منطقه بلوچستان است.

«کشک زرد»، «آبگوشت»، «تباهگ»، «تنورچه» و «امباگ» از جمله معروفترین غذاهای سیستان و بلوچستان محسوب می شوند و جالب است بدانید، نحوه تهیه و پخت کشک زرد سیستان، پخت کشک بلوچی، پخت هتوک (کله جوش)، پخت غذای کوهلی، نحوه تهیه آچار بلوچی، پخت آبگوشت مرغ محلی، نحوه ساخت مشک آب در شهرستان میرجاوه در فهرست آثار ملموس معنوی به ثبت رسیده است.

در این میان نکته حائز اهمیت این جاست که فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی در رستوران های سیستان و بلوچستان نهادینه نشده و مصرف این غذاها هم روز به روز کمرنگ و کمرنگ تر می شود.

حذف طعام سنتی از منوی رستوران های سیستان و بلوچستان| گردشگری غذا به خطر افتاد

طبخ غذاهای سنتی موجب ایجاد اشتغال پایدار می شود
عماد عبدالهی یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: طی چند سال گذشته استفاده از غذاهای رستورانی افزایش چشمگیری در میان مردم ایران خصوصا استان سیستان و بلوچستان پیدا کرده است.

وی افزود: از همین رو بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند تا رستوران ها را برای دعوت دوستان و آشنایان خود انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه تاکنون از این فرصت بی نظیر برای رونق اقتصاد محلی استفاده نشده و طبخ غذاهای سنتی در جامعه جای خود را به غذاهای مدرن داده و اگر اینگونه پیش برویم این غذاها به زودی به فراموشی سپرده می شوند.

در مناطقی از سیستان مشاغل خانگی مرتبط با غذاهای خانگی وجود دارد که افراد برخی غذاها را به صورت خانگی تولید و به فروش می رسانند

این شهروند سیستان و بلوچستانی گفت: در مناطقی از سیستان مشاغل خانگی مرتبط با غذاهای خانگی وجود دارد که افراد برخی غذاها را به صورت خانگی تولید و به فروش می رسانند اما مشتریان آنها کسانی هستند که در خانه آشپزی می کنند و کماکان جای غذاهای سنتی در بازار و رستوران ها خالی است.

وی تصریح کرد: قطعا طبخ غذاهای سنتی می تواند به منبع درآمد پایداری برای رستوران ها و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در استان سیستان و بلوچستان تبدیل شود. 

حذف طعام سنتی از منوی رستوران های سیستان و بلوچستان| گردشگری غذا به خطر افتاد

دستور پخت غذاهای سنتی باید به روز شود
رضا صالحی، یکی از رستوران داران زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در عصر حاضر بیشتر مشتریان رستوران ها جوانان و یا  افرادی هستند که با غذاهای محلی آشنایی ندارند، از همین رو اگر فردی هم پیدا شود که غذای محلی تناول کند غذای مورد علاقه خود را در منوی رستوران ها پیدا نمی کند.

 وی افزود: افرادی که به رستوران ها مراجعه می کنند ترجیح می دهد غذایی را تناول کند که تا به حال نخورده اند و یا در خانه طبخ نمی شود.

وی تصریح کرد: گسترش کافه سراهایی که اتفاقا مشتریان زیادی هم دارند ذائقه مشتری را به سوی پیش غذاها و فست فودها هدایت کرده و در نتیجه غذاهای سنتی جای خود را به غذاهای مدرن داده اند.

این فعال صنفی گفت: طبخ بعضی غذاهای سنتی در استان سیستان و بلوچستان فرآیند دشواری دارد و گاهی ممکن است چندین هفته طول بکشد چرا که مواد اولیه طبخ غذا برای آماده شدن نیاز به گذشت زمان دارد.

 صالحی تصریح کرد: از همین رو  لازم است تا دستور پخت این غذا ها به روز شود تا استفاده از آنها مورد استقبال قرار گیرد. 

غذاهای سنتی نیازمند ترویج 
رضوانه نورا، کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: جایگاه غذاهای سنتی و محلی هم همانند بسیاری از نمادهای فرهنگی و اجتماعی ما به مرور زمان در جامعه کمرنگ شده است و این در حالی است که بسیار از متخصصان علم تغذیه بازگشت به سبک غذایی گذشته را درمانی برای امراض امروز بشر تصور می کنند.

وی افزود: در تهیه غذاهای سیستان و بلوچستان از منابع غذایی طبیعی استفاده می شود که  ارزش غذایی و ویتامین های زیادی دارند و به حفظ سلامت بدن کمک می کنند.

مصرف غذاهای ارگانیک و سنتی در مقایسه با غذاهای فست فود و سرخ کردنی می‌تواند به مصرف بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های مفید مغزی و محدود شدن فلزات سنگین کمک کند

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مصرف غذاهای ارگانیک و سنتی در مقایسه با غذاهای فست فود و سرخ کردنی می‌تواند به مصرف بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های مفید مغزی و محدود شدن فلزات سنگین کمک کند.

وی گفت: اگر به مواد لازم برای تهیه این غذاها توجه کنیم در می یابیم که مصرف این غذاها سبب می شود تا  از بروز بیماری هایی مانند سرطان، قلبی و عروقی، مشکلات بینایی و پیری زودرس جلوگیری شود.

نورا با اشاره به عدم تبلیغات کافی برای معرفی غذاهای سنتی، افزود: تبلیغ و معرفی غذاهای سنتی ضروری است و استفاده از شیوه های مختلف تبلیغ از جمله تبلیغات در فضای شهرها، ساخت المان ها، برگزاری جشنواره های غذای سنتی و برگزاری دوره های آموزشی با موضوع روش طبخ غذاها برای نسل جوان لازم و ضروری است.

حذف طعام سنتی از منوی رستوران های سیستان و بلوچستان| گردشگری غذا به خطر افتاد

تبدیل غذاهای سنتی به کنسروی 
وی تصریح کرد: بی شک برای شما هم این اتفاق افتاده که دیروقت به خانه برسید و در حالی‌ که به‌ شدت خسته و گرسنه هستید، با یخچال خالی روبرو شوید.

کارشناس تغذیه گفت: در چنین مواقعی شما به یک غذای آماده خانگی نیاز دارید که زحمت زیادی نداشته باشد و در عین حال خوشمزه باشد و غذاهای کنسروی و نیمه آماده همان چیزی هستند که نیاز شما رو برآورده می کنند.

نورا افزود: امروزه، تنوع خوراکی‌های کنسروی بسیار زیاد است. از میوه و سبزیجات تا انواع خورشت و سوپ‌ها را می‌توانید در قوطی‌های کوچک کنسروی پیدا کنید، در صورتی که واحدهای تولیدی حاضر به افزودن غذاهای سنتی به منوی تولید شان شوند،می توان غذای سنتی را به راحتی در دسترس بشر رفاه طلب امروزی قرار داد تا علاوه بر حفظ غذاهای سنتی به ترویج مصرف آنها نیز پرداخته شود.

در مجموع نکته حائز اهمیت اینجاست که استان سیستان و بلوچستان در زمینه غذاهای محلی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد؛ به‌خصوص که این غذاها بر اساس منطقه زندگی افراد فرق می‌کند و رژیم غذایی مردم سیستان با ساحل‌نشینان عمان یکسان نیست. به عبارتی، بسیاری از غذاهای سیستان و بلوچستان متاثر از فرهنگ مردم این دیار هستند. از ادویه‌های محلی نظیر «آچار» گرفته تا شیرینی‌های ارگانیک همچون «تجگی» و همچنین انواع غذاهای سنتی چون آبگوشت را می‌توان در میان خوراکی‌های اصیل سیستان و بلوچستان مثال زد که در صورت سرمایه گذاری مناسب می تواند به منبعی پایدار برای ایجاد اشتغال مردمان این منطقه تبدیل شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha