۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
قانون تجارت را  اصولی‌تر و منطقی‌تری کنید/ نایابی نقدینگی ارزان برای کسب کارهای نو
مدیر عامل یک شتابدهنده در گفتگو با «بازار»:

قانون تجارت را اصولی‌تر و منطقی‌تری کنید/ نایابی نقدینگی ارزان برای کسب کارهای نو

اگرچه جوانان نخبه و متخصص در کشورمان که دارای ایده های نو هستند، بسیارند؛ اما به دلیل پاره ای مشکلات وموانع گاها مجبور می شوند تا از اجرایی کردن ایده های خود منصرف شده و به کارهایی که دور از ایده ال هایشان است، مشغول شوند.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- هرساله شاهد هستیم که دانشجویان  بسیاری در زمینه های مختلف از دانشگاه ها  فارغ التحصیل می شوند. درحالی که شماری ازآنها در اندیشه راه اندازی کسب و کاری نوپا هستند اما به دلیل نبود امکانات  همچون  مکان ،سرمایه اولیه  یا وسایل مورددنیاز  دست از آرزوهای خود می کشند و به شغل دولتی یا اداری بسنده می کنند درحالی که ایده  ال آنها در جای دیگری است.  اما در این بین  شتابدهنده سکو یاریگر این جوانان نخبه در رشته پزشکی و زمینه های مرتبط  شده است.به طوری که با درا ختیار گذاشتن  فضای کاری، آزمایشگاه‌های مناسب، افراد متخصص و صاحب نظر در این حوزه  به عنوان سکوی پرتاب این جوانان  برای دستیابی به ایده ال هایشان  تبدیل شده است.  برای آگاهی از چشم انداز و فعالیتهای شتابدهنده سکو با محمدحسین ربیعی، مدیر عامل این شتابدهنده گفتگویی انجام داده ایم.

سکو، شتابدهنده برای کسب و کارها نوپا در حوزه سلامت

شتاب‌دهنده تخصصی سکو از مرداد ماه سال ۱۳۹۸، برای هموارسازی راه پر پیچ و خم کسب و کارهای نوپا در زمینه سلامت؛ با محوریت سالمند و کودک، راه‌اندازی شد. هسته اصلی این شتاب‌دهنده توسط افرادی که دارای تجربه راه‌اندازی استارتاپ و شرکت‌داری در حوزه سلامت دیجیتال  و تجهیزات پزشکی، فناوری زیستی و دارویی هستند، تشکیل شده است. این مطالب را محمدحسین ربیعی  در ابتدا گفتگو بیان کرد و در ادامه افزود: اگر بخواهم وجه تمایز خود را با سایر شتاب‌دهنده‌های این حوزه بیان کنم می‌توانم به این موارد اشاره کنم، نخست اینکه این مجموعه کاملا خصوصی بوده و به هیچ سازمان و نهاد دولتی و نیمه دولتی واسطه نمی‌باشد و همین موضوع سبب شده که مدیران سکو سرعت پاسخ‌گویی و تحرک و پویایی بیشتری داشته باشند و این انتظار می‌رود تا از منابع در اختیار خود در زمان و مکان مناسب بهره ببرند.

وی درباره ویژگی دوم سکو توضیح داد: برخلاف بسیاری افراد که از خارج از این بازار و به واسطه جذابیت‌های داخلی و بین المللی حوزه سلامت، این حوزه را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در آن انتخاب کرده‌اند، این مجموعه به واسطه تحصیلات دانشگاهی مرتبط مدیران و سهامداران مجموعه و فعالیت‌های اقتصادی در طول ۱۵ سال گذشته در حوزه سلامت این فرصت را دارد که از داخل بازار، تجربیات و شبکه‌های ارتباطی خود را به استارتاپ‌ها ارائه نماید و پتانسیل‌های بالقوه خود را با توجه به نیازهای اختصاصی تیم‌های استارتاپی برای آن‌ها بالفعل نماید.

همچنین مدیر عامل سکو افزود: این مجموعه به جد بر این باور است که باید به عنوان هم‌بنیان‌گذار در کنار تیم‌ها قرار گیرد. به همین خاطر تعریف جدیدی به نام منچینگ را ارائه نموده است که تلفیقی از مشاوره، منتورینگ و کوچینگ می‌باشد.

درادامه ربیعی به  فراهم کردن  امکانات برای  جوانا ن با استعداد در این حوزه اشاره کرد و گفت: بسیاری از گروه‌های کسب و کار نوپا را جوانان تحصیل کرده در زمینه پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی پزشکی و فناوری زیستی- دارویی تشکیل می‌دهند که علی‌رغم استعداد، انگیزه و توانایی؛ تجربه لازم در راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا را ندارند. شتاب‌دهنده تخصصی سکو امکانی را فراهم کرده است که این گروه‌ها بتوانند در فضای کاری و آزمایشگاه‌های مناسب، به شبکه ارتباطی و افراد متخصص و صاحب نظر در این حوزه دسترسی داشته باشند و همین‌طور با استفاده از نظرات منتور (افرادی که در زمینه‌های مرتبط تخصص و مهارت دارند) هدایت و راهنمایی شوند و با بهره‌گیری از یک کوچ، مهارت فردی و تیمی خود را شکوفا نمایند.

سرمایه بذری تا ۱۰۰ میلیون تومان

در عین حال این مدیر درباره چگونگی ارزیابی  تیم ها گفت: در فرآیند کاری، ابتدا تیم‌ها و گروه‌های کسب و کاری را که دارای ایده و عزمی جزم در فعالیت در حوزه سلامت دارند، از طریق فراخوان، حضور در رویدادها، دورهمی‌ها و گروه‌های استارتاپی شناسایی کرده و پس از ارزیابی تیم و ایده آن‌ها با توجه به نیاز آن تیم‌ها با آنها مذاکره کرده و با در اختیار قرار دادن فضای کار، امکانات شبکه‌سازی، کوچ و منتورینگ و سرمایه بذری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با آن‌ها مشارکت کرده و تلاش می‌کنیم تا زمینه موفقیتشان را فراهم نماییم.

ربیعی از سرمایه گذاری حدود ۴۰۰ میلیون تومان  که بر روی ۴ استارتاپ صورت گرفته است. گفت و افزود : از آن‌جایی که یکی از پشتیبان‌های شتابدهنده تخصصی سکو، شرکت‌های تجهیزات پزشکی فعال و معتبر هستند، مرحله اول سرمایه‌گذاری بر روی این تیم‌ها توسط هلدینگ سدار و شرکت آریان تجهیز ماد صورت پذیرفته است و ما به عنوان پلی رابط بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذارها نقش ایفا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما همواره در تلاش هستیم تا سرمایه‌گذارهای حقیقی و حقوقی بیشتری را با خود همراه نماییم. همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها از نوع سرمایه‌گذاری پرخطر محسوب می‌شود؛ ولی ما سعی کرده‌ایم که با انتخاب محدود تیم‌ها و تمرکز بر روی آن‌ها و همراهی بیشتر تیم‌های استارتاپی، به عنوان یک هم‌بنیان‌گذار در ابتدای مسیر حرکت آن‌ها برای سرمایه‌گذارها آرامش خاطر نسبتاً بیشتری را فراهم کرده و تاحد امکان میزان ریسک آن‌ها را کاهش و یا منطقی‌تر کنیم.

از کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه تا خدمات مشاوره، منتورینگ برای استارتاپ ها

در ادامه به استارتاپهای مورد حمایت و زمینه کاری هرکدام اشاره کرد و افزود: در مرحله اول فراخوان از بین ۱۰ تیم استارتاپی، ۴ استارتاپ به نام‌های استارتاپ سروآسامد (ارائه‌دهنده خدمات نمونه‌گیری و آزمایشگاه در محل بیمار) استارتاپ مارس (دستگاه ثبت کننده دما و فشار (دیتالاگر) مخصوص اتوکلاوهای بیمارستانی و ارائه خدمات temperature mapping انبارها و سردخانه ها) استارتاپ ربات خودکار نمونه‌بردار (auto-sampling) سرو (یک بازوی رباتیک کمک‌کننده تکنسین آزمایشگاه) استارتاپ اُکساتِک (دستگاه خلوص سنج اکسیژن) توانستند و دوره شتاب‌دهی را با موفقیت طی نمایند و وارد مرحله جذب سرمایه شوند.

همچنین وی با  یادآوری  امکانات در اختیار تیم ها،  ادامه داد: این تیم ها در شتابدهنده تخصصی سکو از دوره ها و کارگاه های آموزشی کسب و کار شرکت نمودند و از آزمایشگاه الکترونیک و کنترل کیفی مربوط به تجهیزات پزشکی بهره بردند و خدمات مشاوره، منتورینگ و کوچینگ را دریافت کردند و برای تولید محصول اولیه خود نیز سرمایه بذری دریافت کردند.

همچنین به گفته مدیر عامل سکو، هر ۴ استارتاپ موفق شدند محصولات و خدمات خود را روانه بازار کنند و در حال نفوذ در بازار و یا تست مدل درآمدی خود می‌باشند و آماده جذب سرمایه مرحله A می باشند.

کاهش  تیم های کارآفرین تا  کمبود نقدینگی و نبود شناخت کافی مسوولان دولتی

وی درباره چالش هایی که شتابدهنده سکو با آنها روبرو است توضیح داد: شتاب‌دهنده تخصصی سکو تیم های کارآفرین را جذب و حمایت می‌کند متاسفانه به دلایل گوناگونی در حال حاضر به شدت تیم‌های کارآفرین کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و به دلیل هجمه‌ای از عوامل بیرونی و کمبود توانایی در تشکیل یک تیم، افراد مستعد نیز مهاجرت کرده یا فکر مهارجرت به سر دارند و یا ترجیج می‌دهند در شرایط کنونی از منطقه امن خود خارج نشوند و افراد باقیمانده هنوز توانایی تشکیل تیم و فعالیت گروهی را کسب نکرده‌اند. کمبود نقدینگی و منابع مالی ارزان قیمت نیز از دیگر چالش‌های امروز اقتصاد می‌باشد. البته نبود شناخت کافی مسئولین دولتی از روحیات یک تیم استارتاپی و نقص آگاهی از نقاط زمانی و مکانی حیاتی برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها، سبب شده است که آن‌ها تصمیم‌ها و اقداماتی را اتخاذ نمایند که بعضاً منجر به مرگ یک استارتاپ می‌شود.

خارج شدن از تهران و رویارویی با تیم های مستعد بیشتر

ربیعی در ادامه به   ارایه راهکارهایی  پرداخت تا بتوان قدری از این چالشها را کاست و ادامه داد: خارج شدن از شهر تهران و مراجعه به شهرهای دیگر کشور می‌تواند امکان مواجهه با تیم‌های مستعد بیشتری را برای ما مهیا کند. همچنین با تمرکز بر روی یک موضوع و جذب افراد مستعد به صورت استارتاپ استودیو، نسبت پیش‌برد یک ایده و یا حل مشکل اقدام نماییم و با تشکیل کنسرسیوم با سایر شتابدهنده‌ها اقدام به جذب سرمایه‌گذاران بیشتری نماییم و با برگزاری جلسات با مدیران بخش‌های مختلف دولتی سعی بر روشن‌گری و تببین مشکلات استارتاپ‌ها اقدام کنیم و به آن‌ها کمک کنیم تا بتوانند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مناسبی را تدوین نمایند.

این مدیر عامل به حامیان سکو اشاره کرد و گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان اعطاء کننده مجوز فعالیت شتابدهی از ما حمایت کرده است البته بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی همچون طب ابزار آسیا، درمان نگار آیندگان، کروم ابزار پارسه، سما تشخیص آریا، فرمند دانش ابزار، بهان طب آزما، لیان آزمای بهار، ماوراء فنون آزمایشگاهی، آریان تجهیز ماد، اوسن و گروه مدلین از حامیان حقوقی ما هستند.

همچنین وی افزود: بسیاری از مسئولان تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور و پزشکان و مدیران بیمارستان‌های خصوصی و دولتی به عنوان حمایت‌کنندگان حقیقی مجموعه ما می‌باشند. البته ما همواره با سایر شتاب‌دهنده‌ها همچون ابر زندگی، کارا و نکسترا همکاری داریم و ارتباط خود را مراکز دانشگاهی و مراکز رشد نیز حفظ کرده‌ایم.

شتاب‌دهنده‌ها، خودشان نیاز به شتاب‌دهنده دارند

وی در این باره که استارتاپهای شهرستانی از تمرکز شتابدهندها در تهران گله مندند،  گفت: من به آنها حق می دهم که از این موضوع گله مند باشند البته در تمام دنیا به نوعی با این موضوع روبرو هستیم و فقط شدت و حدت آن متفاوت می باشد. اکوسیستم کارآفرینی استارتاپی کشور دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته است و در تلاش است که وارد مرحله جدیدی شود. من بارها گفته‌ام که بسیاری از شتاب‌دهنده‌های ما، خود، نیاز به شتاب‌دهنده دارند! من به آن‌ها این مژده را می‌دهم که هنوز دیر نشده است به زودی باد به پرچم شما هم خواهد وزید.

وی معتقد است  ممکن است در ابتدا به دلایل مختلف شتاب‌دهنده ها فعالیت خود را از تهران شروع کردند ولی اگر بخواهند رشد کرده و پایدار باشند باید به شهرهای دیگر نیز سر بزنند. چرا که بر خلاف بازار سنتی کسب و کارها که بازار تهران رونق بیشتری دارد بازیگران آینده این اکوسیستم از دل شهرستان‌ها و شهرهای دیگر بیرون خواهند آمد.

به گفته ربیعی همان‌طور که در حال حاضر چالش اصلی شتاب‌دهنده‌ها، کاهش چشم‌گیر تیم‌های مستعد و مناسب در پایتخت و سختی مذاکره با اندک تیم‌های حاضر است و آن‌ها برای برون رفت از این چالش، حتما نگاهی به سایر شهرها نیز خواهند انداخت.

در عین حال این مدیر عامل گفت: امیدوارم که افراد کارآفرین در اقصی نقاط کشور، تیم‌های کارآفرینی مناسبی را تشکیل دهند تا شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذارها ترغیب شده و به سمت آن‌ها بیایند. توصیه ما به تیم‌های کارآفرین خارج از تهران این است که حداقل در شروع فعالیت خود به فکر استفاده بهتر و بیشتری از امکانات و شرایط محیطی و اجتماعی بومی خود باشند، هر چند وظیفه خود می‌دانیم که در حد توان و امکان، راه‌کارهایی برای رفع کمبودهای موجود در این شهرها ارائه کنیم.

دولت باید  تسهیل کننده شرایط کسب و کار باشد

وی در پاسخ  به این  پرسش خبرنگاربازار که چگونه  دولت می تواند از بخش سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها حمایت کنند گفت: دولت باید به وظیفه خود عمل کند و تسهیل کننده شرایط کسب و کار باشد و خود را درگیر بنگاه داری نکند و تلاش کند به روز باشد و با وضع قانون‌های مناسب و شفاف به رشد استارتاپ ‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط کمک کند

به باور این مدیرعامل، در بسیاری از کشورهای دنیا به یک تیم استارتاپی، منابع مالی مدیریت شده با سقف بالا و ارزان قیمت و یا بلاعوض در کنار امکانات و قوانین تسهیل شده کسب و کار اختصاص می‌دهند؛ چرا که اعتقاد دارند که این اقدام آن‌ها هم سبب اشتغال‌زایی برای جوانان شده و آن‌ها توانسته‌اند بر اساس اسناد بالادستی خود جامعه را مدیریت و راهبری نمایند و هم وقتی کسب و کار آن‌ها به درآمد رسید منابع سرمایه‌گذاری شده خود را به واسطه دریافت مالیات‌های تنظیم شده برداشت کرده و محل درآمد پایداری را نیز برای خود مهیا نمایند.

در بسیاری از کشورهای دنیا به یک تیم استارتاپی، منابع مالی مدیریت شده با سقف بالا و ارزان قیمت و یا بلاعوض در کنار امکانات و قوانین تسهیل شده کسب و کار اختصاص می‌دهند

در عین حال وی  خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما مالیات را معاف می‌کنند و در عوض شاهد قانون‌های سخت، امضاءهای طلایی و رانت‌های اطلاعاتی و منابع مالی گران قیمت هستیم و این‌گونه می‌شود که افراد موفق روز به روز پول‌دارتر شده و افراد شکست‌خورده روز به روز در چنگال مشکلات فرو می‌روند.

همچنین ربیعی معتقد است به نظر من نباید مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری توسط دانشگاه‌ها اداره شود و منابع نقدی سرمایه‌گذاری را در اختیار مدیران دانشگاهی و دولتی قرار دهیم چرا که آن‌ها اصول و قواعد بازی کسب و کارها را فقط به صورت آکادمیکی گذرانده‌اند و معمولا فاقد هرگونه تجربه کاری هستند، مدیریت منابع انسانی و حل مشکلات یک سازمان که تحت عوامل متعدد بیرونی است نیازمند تجربه عملی در زمین بازی دارد.

وی افزود: پس دولت بهتر است از تجربه‌های موفق سایر کشورها نیز بهره برده و بیشتر زیر ساخت‌ها را تکمیل نماید و شرایط کسب و کارها را تسهیل کند و شرایط سرمایه‌گذاری پرخطر و سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی را تسهیل نماید.

به گفته مدیرعامل سکو، شتاب‌دهنده‌های خصوصی در این میان می‌توانند نقش بازوهای عملیاتی دولت و سازمان‌های سرمایه‌گذاری را بازی کنند و با کمک مدیران دولتی، اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه کسب وکار منابع را مدیریت شده در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند و به موفقیت آن‌ها کمک نماید.

دادن مهلت بیشتر برای ثبت شرکت  همراه با روشهای تسهیل کننده

وی درباره قوانین دست و پاگیر در حمایت از استاتاپها اشاره کرد و گفت: بسیاری از استارتاپ‌های کشور مجبور هستند برای بهره‌گیری از امکانات دولتی و یا اخذ مجوزهای مختلف از همان ابتدای مسیر شرکت ثبت نمایند و قبل از این‌که مدل درآمدی خود را کشف کنند، درگیر مسائل و تکالیف حقوقی و قانونی هم‌چون مالیات و بیمه شوند.

به اعتقاد مدیر عامل سکو، به نظر من اگر قانونی باشد که به استارتاپ‌ها این فرصت را بدهد که در یک بازه نهایتاً ۲ ساله با روش‌های تسهیل‌شده نسبت به ثبت شرکت اقدام نماید و دولت طی دوره‌های آموزشی و تبیین آیین‌نامه و دستور العمل‌هایی نسبت به تعریف فعالیت‌های شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها به نهادهای مختلف هم‌چون سازمان‌های مالیاتی و بیمه‌ای کشور  و ارگان‌ها و نهادها و اتحادیه‌ها که نسبت به ارائه مجوز فعالیت می‌کنند، اقدام نماید و آن‌ها را ملزم نماید که در فرآیندهای کاری مرتبط با استارتاپ‌ها، سهولت ایجاد کنند، می‌تواند تاثیر شگرفی در اکوسیستم داشته باشد.

تشکیل کنسرسیوم توسط شتابندهنده ها 

از سوی دیگر ربیعی  دباره جذب سرمایه گذاران حقیقی در این مسیر معتقد است به اشخاص حقیقی زمانی‌که می‌خواهند در بورس سرمایه گذاری نمایند پیشنهاد می‌شود که از یک کارگزار حرفه‌ای و خوش‌نام و بر روی سبدی از سهام‌ها اقدام نمایند و به مرور زمان وارد خرید و فروش سایر سهام‌ها شوند.

در عین حال وی پیشنهاد می کند، اشخاص حقیقی سرمایه خود را ۳ قسمت کنند. یک قسمت را بر روی کسب و کارهای بالغ و یا بخش‌های که سود نسبتاً مشخصی دارد و کم ریسک‌تر است، سرمایه‌گذاری نمایند. یک قسمت را در بورس برده و روی شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری کرده و یک قسمت را هم بر روی تیم‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری نمایند و البته بهتر است از بین تیم‌هایی که در داخل شتاب‌دهنده‌ها رشد کرده‌اند استارتاپ مورد نظر خود را انتخاب نماید.

همچنین به باور وی ، شتاب‌دهنده‌های مختلف با تشکیل کنسرسیوم و سبدهای سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های مختلف خود این امکان را برای سرمایه‌گذارهای حقیقی مهیا نمایند تا آن‌ها با ریسک کمتر و آرامش خاطر بیشتر سرمایه خود را به این بخش پرخطر وارد نمایند.

درادامه این مدیر عامل با بیان اینکه شتابدهنده سکو در ابتدای این مسیر قرار دارد، گفت: شتابدهنده ما در شروع فعالیت خود است و در تلاش است تا با استفاده از روش منچینگ (مشاوره، منتورینگ، کوچینگ) خود به صورت مجازی در سرتاسر کشور به کارآفرین‌های متقاضی ارائه خدمت کند و حضور بیشتری در جمع‌های استارتاپی موجود در شهرستان‌ها داشته باشد و خود نیز در شهرهای مختلف نسبت به برگزاری گردهمایی‌های استارتاپی اقدام نماید و با تیم‌های شهرستانی بیشتری جهت سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و محصولات آن‌ها مصاحبه کند.

ربیعی گفت: فکر می کنم در آینده نزدیک استارتاپ‌ها نقش پررنگی را در اقتصاد کشورمان بازی خواهند کرد اما همواره سرمایه‌گذاری در این حوزه، پر ریسک خواهد بود. سال پیش رو سال سختی است و تعداد زیادی از سرمایه‌گذارها منابع مالی موقت خود را از دست خواهند داد و استارتاپ‌های زیادی از بین می‌روند ولی اگر آن‌ها به جای محصول و خدمت بر روی تیم، سرمایه‌گذاری کرده باشند می‌توانند به کمک همان تیم، روی یک ایده و محصول دیگر چندین برابر منابع مالی اولیه سرمایه‌گذاری خود را برداشت نمایند.

شیوع کرونا و خدات رایگان از سوی برخی استارتاپها

وی با بیان تاثیر گذاری شیوع کرونا برروی کسبو کارها افزود: بروز هر نوع بیماری می‌تواند بر روی کسب و کار و زندگی ما تاثیر بگذارد چه برسد به بیماری همه گیری که کشنده هم هست. فعالیت‌های فیزیکی و حضوری ما به شدت کاهش یافته است و یا به طور کامل معوق شده است و سرعت کار بعضی از تیم‌های ما را کند کرده و هزینه‌های سربار مجموعه ما از پیش‌بینی‌های قبلی ما بیشتر شد.

در عین حال به گفته وی ولی این بیماری محاسنی هم داشت و به مدیران و مسئولان و مردمی که با فضای مجازی مشکل داشتند اثبات کرد که آن‌ها اشتباه می‌کردند و این فضا در کنار خطرات و معایبی که از آن اسم می‌بردند می‌تواند بسیار تاثیرگذار و مفید هم باشد.

 ربیعی خاطر نشان کرد : بسیاری از استارتاپ‌ها که ادعا داشتند و همواره  گله داشتند نیز متوجه شدند هنوز زیر ساخت‌های آن‌ها آمادگی ورود حجم زیاد مخاطب را ندارد و باید برای رفع آن فکری بیاندیشند. خیلی استارتاپ‌ها با ارائه خدمات رایگان به مردم به آن‌ها نشان دادند که در هنگام سختی‌ها در کنار آن‌ها هستند و امیدوارند که مردم هم در دوره پسا کرونا در کنار آن‌ها باقی بمانند.
 در عین حال که به اعتقاد ربیعی  بسیاری از سرمایه‌گذارن حقیقی متوجه اهمیت کسب و کارهای دیجیتال شدند و به فکر سرمایه‌گذاری در این بخش افتادند.

 راه اندازی شتابدهنده با پول دولت ، چالش سخت برای شتابدهندهاست

وی درباره شمار شتابدهنده به نسبت استارتاپها  معتقد است: در کل تعداد شتاب‌دهنده ها به نسبت پتانسیل های بالقوه ما در کشور اندک است اما از آنجایی که دانشگاه‌های ما و آموزش و پرورش ما بر خلاف تمام تلاش‌ها همچنان از صحنه عقب افتاده‌اند در حال حاضر تعداد شتاب‌دهنده‌ها از تعداد تیم‌های استارتاپی چندان فاصله‌ای ندارد!

وی براین باور است که: برای راه‌اندازی شتاب‌دهنده مسیر های مختلفی وجود دارد. اگر شتاب‌دهنده نخواهد از منابع مالی دولتی در شروع کار خود استفاده کند و خود زیر ساخت‌های فضا، امکانات، مشاوران و منتورهای مناسب را داشته باشد و برای خود یک طرح مشخص داشته باشد، می‌تواند نسبت به اخذ موافقت راه‌اندازی شتاب‌دهنده از ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام نماید.

همچنین مدیر عامل سکو افزود: البته فرایند ثبت مراکز شتاب‌دهی در پارک پردیس تهران کمی طولانی است که می‌توان آن را هم مدیریت کرد. خوشبختانه در این مسیر بر خلاف سایر مجوزها سختی زیادی وجود ندارد فقط به نظر می‌رسد بروکراسی اداری آن طولانی شده است که شاید به دلیل تعداد زیاد درخواست شتاب‌دهنده هایی باشد که می‌خواهند در همان ابتدای شروع به کار از منابع مالی دولتی بهره ببرند. همین امر با وجودی که در ابتدا خطرناک به نظر می‌رسد ولی اگر منابع مالی به صورت شفاف در اختیار شتاب‌دهنده‌ها قرار گیرد می‌تواند راه‌گشای سایر بخش‌های اعطا کننده مجوز نیز باشد.

وی اضافه کرد:  سختی کار وقتی است که مجموعه‌ها می‌خواهند با پول دولت شتاب‌دهنده بزنند و البته در این سال‌ها بودند شتاب‌دهنده‌هایی که فقط آمدند و از این فرصت و منابع استفاده کردند و چون دولتی و یا نیمه دولتی بودند، پاسخ‌گویی و خروجی مناسبی هم نداشتند.

در عین حال این مدیر عامل یادآور شد دولت و مسوولان اگر هم‌زمان با نظارت و تخصیص منابع برای راه‌اندازی شتابدهنده‌ها، فرآیندهای حقوقی استارتاپ‌ها و شرایط اخذ مجوز فعالیت‌های آن‌ها را نیز تسهیل کنند، می‌توانند در شکوفایی بیشتر این اکوسیستم نقش به‌سزایی ایفا نماید.

سرعت رشد در گرو همکاری سه قوه با سایر سازمانها

ربیعی به این پرسش خبرگزاری بازار که درمقایسه با  سایر کشورها در  زمینه سرمایه گذاری روی استارتاپها چه اقداماتی لازم است تا انجام شود، گفت: ما در کشورمان منابع عمومی بسیاری را داریم که در اختیار افراد خاص و یا گروه‌های خاصی قرار گرفته است. اگر سران سه قوه با کمک سازمان‌های بازرسی تحت امر خود این امکانات و منابع را در برای طیف گسترده‌ای از جامعه مهیا می‌کردند سرعت رشد و پیشرفت ما نیز بیشتر می‌شد.

وی معتقد است آن‌ها می‌توانند ورود به دانشگاه‌ها را برای همه آزاد نمایند و دیوارهای مربوطه را بردارند تا افراد جامعه و توانمند بتوانند از آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های این مراکز بیشترین بهره را ببرند.

همچنین به باور وی مسوولان می‌توانند قوانین را سریع‌تر مورد بررسی قرار دهند و قانون تجارت را به صورت اصولی‌تر و منطقی‌تری به‌روز نمایند. آن‌ها می‌توانند با افراد اختلال‌گر در مسیر کارآفرینان برخورد قانونی و حقوقی  کرده و با تشکیل دادگاه‌های ویژه در این خصوص زمان رسیدگی به به درخواست ها کارآفرین‌ها را سرعت بخشیده و باعث رونق کسب و کار در جامعه شوند.

در عین حال که ربیعی معتقد است می‌توانند با تسهیل شرایط صادرات دانش و واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز استارتاپ‌ها زمینه موفقیت و شکوفایی ایشان را فراهم سازند. آن‌ها می‌توانند مسیر اعطای منابع مالی به شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها را شفاف‌سازی کنند.

ناامید نشوید؛ تیم خوب بسازید

در پایان گفتگو این مدیر، تیم ها را به امیدواری دعوت کرد و گفت: هیچ وقت ناامید نشوید؛ تیم خوب بسازید و برای جذب سرمایه باید یک ارائه جذاب برای سرمایه‌گذار ارائه دهید و سعی کنید داستان کسب و کار خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهید. جذب سرمایه از سخت‌ترین کارهای یک کسب و کار است برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید و انتظار نداشته باشید که یک شبه به همه چیز برسید.

وی همچنین  این مسیر را به جاده چالوس با پیج وخم و در عین حال زیبا تشبیه کرد  و گفت:  به قول دوستی که جاده کسب و کار را تشبیه جاده چالوس می‌کرد و می‌گفت این جاده بسیار زیبا است ولی پر از پیچ و خم و دره و پرتگاه است اگر با سرعت مطمئنه و با آمادگی کامل وارد این جاده نشوید و از راهنمایی دیگران برای طی مسیر استفاده نکنید و مواظب رانندگان پرخطر این مسیر و دزدان سر گردنه آن نباشید مسیر برای شما دشوار و با ضرر و زیان مادی و جانی همراه خواهد بود. سعی کنید از مسیر زیبا لذت ببرید به موقع استراحت نماید تا قله آرزوهایتان برسید و موفق شوید.

کد خبر: ۱۱٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha