۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
تجاری سازی گردو مغفول مانده است| صادرات ۳ کیلو گردو معادل یک بشکه نفت 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

تجاری سازی گردو مغفول مانده است| صادرات ۳ کیلو گردو معادل یک بشکه نفت 

اردبیل - نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تجاری سازی گردو با برندسازی و بسته‌بندی مناسب در کشورمان و استان اردبیل مغفول مانده است.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما در استان اردبیل سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن گردوی با کیفیت از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات این محصول با ارزش برداشت کرده و روانه بازار مصرف می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نیمی از این باغات و محصولات تولید شده در خلخال و جنوب استان اردبیل است که قطب تولید محصول گردو محسوب شده و در حال حاضر نیز با نوسازی باغات سعی بر افزایش تولید و کیفیت‌بخشی به این فرآیند است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به اجرای موفقیت‌آمیز طرح سر شاخه‌کاری گردو اشاره کرد و گفت: در این فرآیند نه تنها درختان گردو در برابر سرمازدگی در معرض خسارت قرار نمی گیرند بلکه با کاشت ارقام پربازده نظیر چندلر سعی بر این است تا افزایش ظرفیت تولید را در باغات گردو شاهد باشیم.

نیکشاد افزود: امسال قرار است بیش از ۹ هزار مورد پیوند درختان گردو با نهال‌های گلدانی چندلر انجام شده و در کنار آن تلاش بر توزیع ۵۰۰ اصله نهال گردو به شکل کشت بافت است تا ما بتوانیم با روش‌های مدرن تقویت تولید را در این بخش شاهد باشیم.

وی از صدور مجوز برای تأسیس و راه‌اندازی اولین ایستگاه کشوری تحقیقاتی تک محصولی گردو در خلخال خبر داد و خاطر نشان کرد: با مجوز وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم این مرکز و ایستگاه نتیجه تحقیقات خود را در جهت افزایش راندمان تولید و بهره‌وری در باغات گردو تحققی عینی ببخشد.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما در خلخال در کنار نوسازی درختان گردو و تنوع کاشت باغات سعی کردیم تا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز با استفاده از اعتبارات ملی و استانی نهال‌های یارانه‌ای پربازده و متحمل به سرمازدگی را در بین باغداران منطقه توزیع کنیم تا به تناسب اصلاح و توسعه باغات، تجاری سازی و صنعتی سازی باغات گردو را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: ما توجه ویژه‌ای به صنایع تبدیلی، بسته‌بندی، برندسازی و تجاری سازی محصول گردو داریم و تلاشمان بر این است تا از این محصول در صنعت داروسازی، تهیه و تولید لوازم آرایشی، ‌بهداشتی، صنعت مواد غذایی و چوب و تزئینات استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با افزایش راندمان تولید و بهبود فرآیند برندسازی و تجاری صادرات این محصول به شکل مطلوب اتفاق بیفتد چرا که ارزش این صادرات بیشتر از نفت است.

نیکشاد گفت: به ازای هر سه کیلوگرم صادرات گردو، ما معادل یک بشکه نفت می توانیم درآمد ارزی برای کشور خلق کنیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha