۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
کرونا دل رستوران داران همدان را کباب کرد| گرانی مواد اولیه مشتری را فراری می‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا دل رستوران داران همدان را کباب کرد| گرانی مواد اولیه مشتری را فراری می‌دهد

همدان-این روزها در حالی شیوع ویروس کرونا کند شدن حرکت چرخ اقتصاد رستوران داران همدانی را رقم زده که گرانی مواد اولیه برای تهیه غذاها نیز به چالش جدی تبدیل شده تاآنجا که رستوران ها مشتری چندانی ندارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پاندمی کرونا بسیاری از کسبه را با چالش هایی روبرو کرد و رستوران ها و تالارها نیز از این وضعیت جدا نبودند به‌طوری که فعالیت بسیاری از این واحدها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌ و این روزها نیز شرایط قابل تعریفی ندارند.

این روند از یک سو با محدودیت های تردد، محدودیت های سفر و رعب و وحشتی که به ویژه در ابتدای شیوع این ویروس برای سرو غذا در بیرون از منزل ایجاد شده بود همراه شد و در ادامه نیز تعطیلی هایی را شاهد بودیم که گریبانگیر رستوران ها شد به نحوی که در فعالیت ها تنها بیرون بر شدند حال آنکه تمام این اوضاع و احوال به موضوعاتی چون گرانی مواد اولیه و هزینه های حمل و نقل و اجاره بها و نیروی کار گره خورده است.

طبق بررسی ها در فهرست منتشر شده «مشاغل پرخطر در دوران کرونا» نام رستوران‌ها و کافه‌ها نیز جزو مواردی است که فعالیت آن‌ها مستلزم حضور بیشتر مردم است اما در این مسیر، چه اتفاقی برای فعالین این عرصه افتاد؟ آیا نیروی کاری که در این عرصه سرمایه گذاری، اشتغال و فعالیت داشتند، زمین گیر شدند؟ یا توانستیم در استان همدان که یک استان گردشگرپذیر است قدم های خوبی برداریم؟

همدان با این تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا، همین نیمه سال هم از دست داد و نتوانست چرخ های اقتصاد را در رستوران هایش به حرکت درآورد

استان همدان به واسطه شرایط آب و هوایی در رستوران هایی که در مناطق گردشگری خود دارد نیز بیشتر مواقع در فصل بهار و تابستان امکان ارائه خدمات دارد، اما با این تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا، همین نیمه سال هم از دست رفت و نتوانست چرخ های اقتصاد را در رستوران هایش به حرکت درآورد.

رسیدن به پاسخ پرسش هایی که مطرح شد ما را پای صحبت های یکی از مدیران رستوران های همدان نشاند تا وضعیت کسب وکار در این راستا را جویا شویم و در ادامه گفتگویی نیز با ناصر قره باغی؛ رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان ترتیب داده شد که متن این صحبت ها را ادامه می خوانید:

کرونا دل رستوران داران همدان را کباب کرد| گرانی مواد اولیه مشتری را فراری می‌دهد

یکی از رستورانداران قدیمی همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا صدمه های بسیاری بر شغل ما وارد شد، عنوان کرد: در این روزها نه تنها با مشکلاتی چون شیوع ویروس کرونا و نظارت بیشتر بر کارهایمان در رستوران روبرو بودیم و این روند برای ما هزینه های سربار به دنبال داشت، بلکه با تعطیلی ها و محدود شدن مهمانی هم روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه دوران شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مهمانی ها کنسل شود، ادامه داد: با این روند، میزان درآمد ما کاهش یافت و تعدیل نیرو هم داشتیم.

این روزها با توجه به گرانی مواد اولیه به ویژه گوشت، روند کاری ما با چالش های جدی روبرو شده است

این رستوران دار با اشاره به اینکه مسافرت ها نیز با اعمال محدودیت روبرو و باعث شد تعداد افرادی که به رستوران ما مراجعه داشتند، کاهشی شود، اظهار کرد: این روزها با توجه به گرانی مواد اولیه به ویژه گوشت، روند کاری ما با چالش های بسیاری روبرو شده است.

وی با بیان اینکه سال ها است که در حوزه رستوران داری و تالارداری مشغول هستم، اما هیچ وقت با چنین مشکلاتی روبرو نشده ام، عنوان کرد: امیدوارم حداقل با واکسیناسیون مقداری شاهد رونق کارمان باشیم و با نظارت بر بازار، اقلام مورد استفاده ما به ویژه در بخش گوشت و برنج و حتی لبنیات با قیمت های متعادلی روبرو شود تا بتوانیم کارمان را به نحوی حداقل ثابت پیش ببریم.

ارمغان کرونا برای رستوران های همدان، رکود و تورم و بیکاری بود
ناصر قره باغی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در درجه اول نشاط و شادی که همواره در رستوران ها و تالارها بود را از بین برد، عنوان کرد: از سویی، رکود و تورم و بیکاری را برای ما به همره داشت.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان با بیان اینکه این روزها افزایش قیمت غذاها در رستوران ها، تالارها و تهیه غذاهای همدان در دست بررسی است، عنوان کرد: باید بررسی کنیم که در همه جای شهر نرخ ها عادلانه هست یا خیر؟ کم و زیاد نرخ ها را بررسی کنیم تا اگر مشکلی هست نرخ ها را برگردانیم و اگر واحد صنفی از قلم افتاده جزء لیست قرار بگیرد.

کرونا دل رستوران داران همدان را کباب کرد| گرانی مواد اولیه مشتری را فراری می‌دهد

وی با اشاره به اینکه اتحادیه برنامه و طرحی در خصوص قیمت موقعیت مکانی رستوران ها و تالارها و هتل ها ارائه کرده که باید قیمت آن ها متفاوت باشد، عنوان کرد: این طرح و برنامه مورد توجه مسئولین امر قرار نگرفت.  

قره باغی با بیان این موضوع عنوان کرد: این روزها با گرانی مواد اولیه و اجاره بهای مغازه ها و تالارها روبرو هستیم بدین ترتیب یک پرس قیمت غذای ۳۵ هزارتومانی که در بالای شهر سرو شود در صورت تفاوت مکانیهمان غذا در نقاط کم برخوردار شهر با قیمت ۲۸ هزار تومان ارائه می شود؛ چرا که در نقاط بالای شهر معمولاً مغازه ها و اجاره بهاها گران‌تر پرداخت می شود ولی در نقاط پایین دست شهر به مراتب این هزینه ها کمتر است.

قیمت غذا در رستورانی که با هشت میلیون اجاره بها می چرخد، با قیمت غذایی که در رستورانی با یک میلیون اجاره بها در پایین شهر می چرخد برابر است و این یعنی روزی ۲۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان ادامه داد: این موضوع مورد قبول قرار نگرفته است در حالی که شاهدیم قیمت غذا در رستورانی که با هشت میلیون اجاره بها می چرخد، با قیمت غذایی که در رستورانی با یک میلیون اجاره بها در پایین شهر می چرخد برابر است؛ یعنی روزی ۲۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد.   

قره باغی این وضعیت را ناعادلانه دانست و گفت:  اگر نگاه واقعی داشته باشیم باید توزیع عادلانه باشد چراکه ما نمی توانیم مبلغی که بابت سرو غذا در بالای شهر می پردازیم را در نقاط پایین شهر هم پرداخت کنیم چراکه قشری که در پایین شهر زندگی می کنند از درآمدهایی به مراتب کمتری برخوردارند و مردم آن مناطق قدرت خریدشان پایین است به همین خاطر باید در  این خصوص حال درآمدی مردم رعایت شود.  

وی در ادامه یادآوری کرد: البته اکثر اعضای صنف رستوران دارها در شهرک ها و مناطق پایین شهر در خصوص قیمت ها تا جایی که امکان دارد، رعایت حال مردم را می‌کنند و به مراتب سرو غذاها را با  نرخ پایین تری عرضه می دارند که این موضوع هم به سبب کاهش کیفیت نیست بلکه به خاطر موضوعی است که پیشتر مطرح شد.

کرونا دل رستوران داران همدان را کباب کرد| گرانی مواد اولیه مشتری را فراری می‌دهد

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان با اشاره به موضوع سرمایه گذاری در این حوزه مطرح کرد: سرمایه گذاری در بخش ساخت و تجهیز هتل ها و تالارها و رستوران ها بسیار مهم است؛  به طور مثال فردی باغی را به فرض یا اجاره می‌کند که ماهیانه ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان اجاره بهای آن را می پردازد یا اینکه مالک مکان و باغ است که میلیاردی هزینه می کند که این سرمایه گذاری کلان باعث می شود فضای بسیار خوب و مناسب و مفرحی برای شهر خلق و دایر شود؛ پس لازم است تفاوت قیمت ها از نظر سرویس دهی و خدمات لحاظ شود.

وی ادامه داد: به همین خاطر تاکید می شود در خصوص پرداخت هزینه ها رعایت حال مردم پایین شهر و بالای شهر تاجای ممکن در نظر قرار گیرد اما در عین حال به بحث کیفیت نیز توجه شود.

قره باغی با بیان اینکه از سویی هتل داران و رستوران داران نیز انتظار دارند تا به نوعی چرخه زندگی شان بچرخد و با درآمدی که حاصل می شود، توانایی گردش مجموعه را داشته باشد، ادامه داد: این درحالی است که هر چه مجموعه بزرگتر و به مراتب تمیزتر و شیک تر باشد به همان صورت نگهداری آن نیز مشکل تر است و درآمدزایی کلانی می طلبد تا همیشه به همان شکل و شمایل شیک و مدرن اداره شود.

همدان در بحث فضاسازی ایجاد رستوران ها و تالارها ورود چندانی نداشته است

وی با بیان اینکه همدان در بحث فضاسازی رستوران ها و تالارها ورود چندانی نداشته است، اضافه کرد: همه انسان ها دوست دارند به طور مثال برای سرو غذا مکانی را انتخاب کنند که از لحاظ مکانی خوش آب و هوا باشد و امکانات و خدمات دهی خیلی شیک و تمیز ارائه باشد اما نتوانسته ایم در ایجاد این فضاسازی ها در همدان به نحو مناسبی پیش رویم.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان در ادامه این گفتگو با بیان اینکه در شهر همدان رستوران ها و تالارهایی با این ویژگی ها را در محدوده گنجنامه می توان داشت اما این روند، با توجه به فصلی بودن آن فعالیتش به صرفه نیست، اظهار کرد: این محدوده در تابستان ها میزبان میهمانان و گردشگران است که می بینیم در زمستان ها یک رستوران با سرمایه گذاری بالا باید با چهار مشتری کارش را پیش ببرد.

قره باغی در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه با چنین چالش ها و مشکلاتی بحث دیزاین و منوهای غذایی خاص هم به سمت دیگری می رود، گفت: تمامی این هزینه ها به نحوی باید مدیریت شود که رستوران دارها و تالاردارها در همدان به مشکلات مالی و اقتصادی نخورند در حالی که این روزها، شیوع ویروس کرونا نیز با خود چالش های دیگری را روانه این شغل و درآمدهای حاصل از آن کرده است.

کرونا دل رستوران داران همدان را کباب کرد| گرانی مواد اولیه مشتری را فراری می‌دهد

ناگفته پیداست که شیوع ویروس کرونا باعث کند شدن حرکت چرخ اقتصاد رستوران داران شد و رستوران های همدان زیر چرخ هزینه ها و این وضعیت قرار گرفتند اما در این مسیر چه قدم هایی می توان برای رونق دوباره رستوران های استان همدان برداشت؟

در این مسیر علاوه بر ورود به بحث تنظیم بازار برای کاهش هزینه های تولید به عنوان مثال تنظیم قیمت گوشت و مرغ و برنج و روغن و غیره، می توان بحث گردشگری پاییزه و زمستانه را در همدان رونق داد و با ورود به بحث گردشگری غذا به ویژه آش های همدان عرصه را برای فعالیت این رستوران ها مهیّا ساخت.

استان همدان قابلیت های بسیاری در این زمینه دارد، از ترشی و مرباهایش گرفته تا آش ها و کباب سرداشی که این روزها جای آن ها در رستوران ها خالی و معرفی و تبلیغات مناسب نیز در این عرصه خاموش است.

بدین سان، حال که سرمایه گذاران این عرصه با چالش هایی روبرو هستند و تعطیلی ها و محدودیت ها و مسائل اقتصادی چندین ماهه را تجربه کرده اند، زمان آن رسیده تا اتحادیه ها و تشکل های مربوطه با مسئولین و متولیان گردشگری به گفتگو نشسته و برای یکبار پرونده گردشگری غذا، گردشگری پاییزه و زمستانه همدان را به هم گره زده و قدمی در مسیر حل این فشارها و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی رستوران ها بردارند.

کد خبر: ۱۱۲٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha