۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مازندران بسته است؛ سفرهای مسئولان هم مجازی انجام شد
بازار گزارش می دهد؛

مازندران بسته است؛ سفرهای مسئولان هم مجازی انجام شد

ساری – سرانجام پس از گذشته ۳۸ روز از شیوع کرونا، ستاد ملی کرونا حرفش را پس گرفت و با بستن راههای ورودی، رضایت به قرنطینه کردن مازندران داد.

گروه استان‌ها: در ۳۸ روز گذشته بستن راه به روی مسافران غیربومی خواسته مردمان و اقشار مختلف در مازندران بود و در مقطعی ۴۸ ساعته نیز این طرح اجرا ولی سرانجام با وتوی رئیس‌جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا تعلیق شد.

در یک ماه گذشته و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، درخواست قشرهای مختلف، نامه بیش از ۳۶۵ پزشک مازندرانی و روند روبه رشد شمار مسافرانی که کرونا را به سوغات آورده بودند، قرنطینه شدن مازندران با بستن راه‌ها به روی غیربومی‌ها از ساعت ۲۴ پنجشنبه‌شب اجرایی شد.

اجرای دیرهنگام قرنطینه مازندران در پی تحمیل هزینه‌های مضاعف اقتصادی و سلامت بر دوش مازندران نوشدارویی است که از سوی دولت تجویز شد و امید می‌رود از بروز خسارت‌های فراوان بر حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری استان پیشگیری شود.

رامسر اولین گزینه برای قرنطینه شدن

طرح قرنطینه و بسته شدن راههای مازندران از غربی‌ترین نقطه مازندران کلید خورد و محمد آزاد فرماندار رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: از ساعت ۲۴ پنجشنبه‌شب راههای رامسر را به روی مسافران بسته شد.

وی اجرای این طرح را بر اساس دستور استاندار و با همکاری شورای تأمین استان دانست و افزود: برای شناسایی مسافران غیربومی، پلاک خودرو و کد ملی مسافران پایش و بررسی می‌شود.

وی با تأکید براینکه رامسر و مازندران مناسب سفر نیست زیرا آلوده به کرونا ویروس است از مسافران خواست از سفر به استان پرهیز کنند زیرا جریمه‌های سنگین در انتظار آنان خواهد بود.

طرح قرنطینه مازندران به دیگر شهرهای استان نیز کشیده شده است، علیرضا شریعت نژاد فرماندار محمودآباد نیز می‌گوید: جریمه ۵۰۰ هزارتومانی در انتظار خودروهای متخلف حامل مسافران غیربومی است.

وی با اظهار اینکه خودروهای غیربومی در تردد به این شهرستان توقیف می‌شوند، ادامه داد: طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، قطع زنجیره انتقال یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از کرونا است و در این راستا جلوی تردد مسافران به استان گرفته می‌شود.

طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، قطع زنجیره انتقال یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از کرونا است و در این راستا جلوی تردد مسافران به استان گرفته می‌شود

در ورودی سوادکوه نیز تدابیر لازم برای بسته این محور ترانزیتی اعمال شد و سعید یزدانی فرماندار سوادکوه در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه مسافران وارده به شهرستان با پایش کد ملی، بیمه‌نامه و پلاک خودرو راستی آزمایی می‌شوند، تصریح کرد: از بامداد پنجشنبه قرنطینه کردن شهرستان با بستن راههای ورودی اجرایی شده است.

وی با اظهار اینکه همه مردم و اصناف باید به مصوبه ستاد کرونا تمکین کنند، انتقال به پارکینگ را جریمه خودروهای غیربومی و متخلف برشمرد.

پیش‌ از این که دولت و متولیان امر در مازندران تن به قرنطینه شهرستان‌ها دهند، مردم و گروه‌های مختلف با تشکیل زنجیره‌های انسانی در محورهای ورودی خواستار عدم ورود مسافران به مازندران شدند.

آمارهای علوم پزشکی و متولیان سلامت نشان می‌دهد که درصد قابل‌توجهی از بیماران بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا را غیربومی‌ها به‌ویژه پایتخت‌نشینان تشکیل می‌دهند و طبق اعلام علوم پزشکی بابل تاکنون فقط ۱۰ بیمار کرونایی تهرانی در این شهرستان فوت کرده‌اند.

استاندار مازندران با بیان اینکه طرح ممانعت از ورود مسافران به استان از بامداد پنجشنبه اجرا شد، پایش کد ملی، پلاک خودرو و بیمه خودرو را برای سنجش بومی و غیربومی بودن افراد ضروری دانست و افزود: ماشین های حامل سوخت، مایحتاج عمومی استثنا هستند و این طرح در همه شهرستان ها اجرا می شود.

بر اساس اعلام کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، در راستای اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها و حذف ترددهای غیرضروری، طرح قرنطینه شدن شهرها از ۸ تا ۱۵ فروردین اجرا می‌شود و طبق این طرح صرفاً افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر بوده و ورود افراد غیربومی ممنوع است.

تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، اصناف غیرضرور، ممنوعیت برپایی تجمع‌ها، محدودیت حداکثری در جابجایی مسافران با ناوگان حمل‌ونقل عمومی، طرح کنترل بهداشتی در مبادی ورودی ازجمله بندهای این مصوبه است.

قرنطینه شدن شهرهای مازندران از ساعت ۲۴ پنجشنبه‌شب، موجی از سفرهای شبانه را در مازندران به راه انداخت و هم‌زمان با تأکید مسئولان برای پرهیز از هرگونه سفر به استان و ضرورت خانه‌نشینی برای قطع زنجیره بیماری، برخی مسافران و گردشگران برای فرار از ایستگاه‌های بازرسی و تب سنجی در جاده‌های کندوان، هراز و سوادکوه زمان سفر خود را به شب و بامداد تغییر داده‌اند.

سفرهای مجازی مازندران

درحالی‌که مازندران با کرونا ویروس درگیر است، در هفته اول نوروز سفر مقامات ملی به استان لغو شد و برخی از مسئولان ملی ازجمله اسحاق جهانگیری که قرار بود مهمان مازندرانی‌ها باشد به‌صورت مجازی و ویدئوکنفرانسی به استان سفر کرد و با مسئولان جلسه داشت.

جهانگیری در نشست مجازی با مسئولان مازندران از متضررشدن اقتصاد گردشگری مازندران به دلیل شیوع کرونا و بیکار شدن فعالان برخی مشاغل سخن گفت و افزود: دولت برای حمایت از بنگاه‌های تولید دارای مشکل و تأمین تجهیزات ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با تعرفه‌های ترجیهی ارائه می‌دهد.

علاوه بر راههای، حرکت قطارهای حومه‌ای شمال در مازندران نیز برای پیشگیری از شیوع کرونا لغو شد و پرواز به مسیرهای پروازی از مبدأ مازندران و بالعکس نیز باطل‌شده است.

کد خبر: ۱۱٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha