انتقال فناوری های زیست محیطی حق مسلم کشورهای در حال توسعه است
مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

انتقال فناوری های زیست محیطی حق مسلم کشورهای در حال توسعه است

زند، مشاور وزیر جهاد کشاورزی خطاب به کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد گفت: موضوعات زیست محیطی مرز نمی شناسد و نباید تحت فشار های سیاسی قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسکندر زند در میزگرد  مجازی دانش، نوآوری و تسهیم منافع در پانزدهمین اجلاس کنوانسیون تنوع زیستی ملل متحد طی سخنانی اظهار داشت: تحریم های غیر قانونی و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران موجب شده برنامه های ملی مربوط به حفاظت از تنوع زیستی و تبادلات علمی و فنی با مشکل روبرو شود.

وی از کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست که بازوی مالی این کنوانسیون است خواست تحت فشارهای سیاسی برخی کشورها علیه ایران قرار نگیرند.

زند با اشاره به تنوع بالای زیستی در ابعاد گونه ای و اکوسیستمی و تنوع اقلیمی در ایران گفت: ایران خاستگاه بسیاری از گونه های گیاهی از قبیل گندم، جو، پسته، زعفران و گونه های جانوری از قبیل ماهیان خاویاری و یوزپلنگ است که باید مورد محافظت قرار بگیرند.

رییس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی اذعان داشت: ایران این آمادگی را دارد که تجربیات خود را در زمینه حفاظت از تنوع زیستی در اختیار سایر کشورها در قالب همکاری های سازنده قرار دهد.

وی در این میزگرد همچنین از کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد خواست برای انتقال فناوری به کشورهای درحال توسعه، رویکرد مشخص و مثبتی اتخاذ کند.

زند تصریح کرد: طبق ماده (۱۶) کنوانسیون تنوع زیستی ملل متحد، انتقال فناوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه حق مسلم این کشورها است، اما این موضوع مورد اهتمام کشورهای توسعه یافته نیست.

بر پایه این گزارش، در این میزگرد مجازی که در کونمینگ چین برگزار شد، مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند.

در این میز گرد، وزیران و مقامات عالی از کشورهای همچون استرالیا، اتریش، مکزیک، کلمبیا، ایرلند، گرانادا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سخنرانی کردند.

کد خبر: ۱۱۱٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha