۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
عرضه همزمان داروهای ضد کرونای برکت با دنیا| مذاکره با ۵ کشور برای صادرات واکسن ایرانی
مدیر عامل گروه دارویی برکت در گفتگو با بازار اعلام کرد

عرضه همزمان داروهای ضد کرونای برکت با دنیا| مذاکره با ۵ کشور برای صادرات واکسن ایرانی

برندگی، مدیر عامل گروه دارویی برکت گفت: بعد از تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت برای تامین نیاز داخلی، صادرات این محصول بر اساس مذاکرات انجام شده با کشورهای نیکاراگوئه، ‌ونزوئلا و غیره آغاز می شود.

بازار؛ گروه ایران: هرچند گروه دارویی برکت برای رفع نیاز به واکسیناسیون مردم کشور خودمان علیه بیماری کرونا شروع به تولید محصولی به نام واکسن برکت کرد اما این روزها ضمن استقبال مردم در تمام استان‌ های کشور از محصول مذکور، توجه خارجی‌ ها هم به صف‌ های طویل مردم  برای دریافت این واکسن معطوف شده است.

در همین راستا برخی از کشورها برای واردات واکسن برکت به کشور خود مذاکراتی را با مدیران گروه دارویی برکت آغاز کرده اند که انتظار می رود بعد از تامین نیاز داخلی مسیر ارز آوری از طریق صادرات واکسن نیز هموار شود.

در این رابطه به سراغ «اکبر برندگی» مدیر عامل گروه داوریی برکت رفتیم که گفتگوی «بازار» با وی را در ادامه خواهید خواند.

طی شش ماه گذشته بیشتر تمرکز مجموعه دارویی برکت بر روی ارائه محصولاتی برای پیشگیری تا درمان بیماری کرونا بوده است. در همین راستا از ابتدای شیوع بیماری تا الان هر داروی موثری که در حوزه کرونا در دنیا معرفی و عرضه شد، بلافاصله در گروه دارویی برکت فرموله و همزمان با دنیا به بازار دارویی کشور عرضه شد

* به عنوان مدیرعامل گروه دارویی برکت بفرمایید در نیمه اول سال ۱۴۰۰ برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تا درمان آن چه اقداماتی را انجام داده اید؟
طی شش ماه گذشته بیشتر تمرکز مجموعه دارویی برکت بر روی ارائه محصولاتی برای پیشگیری تا درمان بیماری کرونا بوده است. در همین راستا از ابتدای شیوع بیماری تا الان هر داروی موثری که در حوزه کرونا در دنیا معرفی و عرضه شد، بلافاصله در گروه دارویی برکت فرموله شد و همزمان با دنیا آن را به بازار دارویی کشور عرضه کردیم. برای مثال داروی رمدسیور که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا FBA معرفی شد نیز همزمان با کل دنیا در ایران از سوی گروه دارویی برکت عرضه شد.

علاوه بر این داروهای فاویپراویر(ضد ویروس)، RB۲ داروی روسی و غیره را هم در کشور فرموله و در لیست داروهای درمانی خود قرار دادیم. همچنین داروی باریسیتینیب (ضد روماتیسم) که در لیست FBA قرار گرفته را هم توسط شرکت سبحان انکولوژی فرموله کردیم و نهایت تا دو هفته دیگر آمادگی این را داریم که در صورت نیاز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌ ها، ‌آن را عرضه کنیم.

* با این تفاسیر مهمترین فعالیت شش ماه گذشته گروه دارویی برکت تولید محصولاتی برای پیشگیری تا درمان بیماری کرونا بوده است، در این راستا بفرمایید روند تولید تا عرضه واکسن ایرانی برکت چطور پیش می رود؟
بله همانطور که اشاره کردید مهمترین تمرکز گروه دارویی برکت بر روی دارو بوده است، به طور طبیعی در بین داروها، واکسن حرف اول را می زد و اهمیت پیشگیری همانطور که می دانیم از درمان با دارو بهتر است.

همچنین در مورد نحوه فعالیت گروه دارویی برکت در خصوص درمان اشاره کردم، اما در موضوع پیشگیری نیز همانطور که در دنیا از شش پلت فرم در مورد واکسن استفاده شد در ایران نیز همزمان از ابتدای سال ۹۹ برنامه تولید واکسن را شروع کردیم و توانستیم در زمان خیلی کمی مطالعات کلینیکی واکسن را شروع کنیم و پس از آن مطالعات بعدی ابتدا بر روی حیوان و بعد روی انسان انجام شد.

در نتیجه تلاش شبانه روزی پزشکان و محققان گروه دارویی برکت توانستیم خرداد ماه امسال مجوز ورود به بازار را بگیریم و الان هم همانطور که همه مردم می دانند در تمام ایستگاه های واکسیناسیون حضور داریم و تاکنون شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بوده ایم.  

این موضوع که واکسن برکت در آستانه صادرات است حقیقت دارد اما ابتدا باید نیاز داخل به واکسن را تامین کنیم و بعد از آن برنامه صادراتی خواهیم داشت. به نظر می رسد با توجه به حجم بالای واردات واکسن، ۵۰ میلیون دوز دیگر تولید و به بازار عرضه کنیم مسیر صادرات باز شود

* زمزمه هایی در خصوص برنامه صادراتی گروه دارویی برکت برای صادرات واکسن به کشورهای خارجی شنیده می شود، ‌ این موضوع چقدر حقیقت دارد و اکنون در چه مرحله ای قرار  دارید؟
بله این موضوع که واکسن برکت در آستانه صادرات است حقیقت دارد اما ابتدا باید نیاز داخل به واکسن را تامین کنیم و بعد از آن برنامه صادراتی خواهیم داشت. به نظر می رسد با توجه به حجم بالای واردات واکسن، ۵۰ میلیون دوز دیگر تولید و به بازار عرضه کنیم مسیر صادرات باز شود. در راستای صادرات نیز از همین الان در حال انجام مذاکرات اولیه با کشورهای متقاضی هستیم.

* ظرفیت صادراتی گروه دارویی برکت برای واکسن چقدر است و چه کشورهایی تاکنون برای واردات واکسن برکت به کشورشان تقاضا داده اند؟
در حال حاضر مذاکرات برای صادرات با کشورهای نیکاراگوئه، ‌ ونزوئلا، فیلیپین، تایلند و پاکستان آغاز شده و به نظر می رسد با آغاز صادرات به این کشورها تعداد متقاضیان نیز افزایش یابد. برخی از این کشورها نیز تاکنون درخواست ۱ میلیون تا ۶ میلیون دوز داده اند که می توانیم نیاز آن‌ ها را به راحتی برطرف کنیم.

* فکر می کنید صادرات واکسن گروه دارویی برکت برای کشور چقدر ارز آوری داشته باشد؟
حتما صادرات واکسن برکت دستاورد ارزی دارد، چون هر دوز واکسن مشابه تولید برکت در دنیا ۸ تا ۹ دلار فروخته می شود و اگر بخواهیم برای بازاریابی ارزان تر از نرخ های جهانی واکسن ایرانی را عرضه کنیم، می توانیم هر دوز را بین ۶ تا ۷ دلار صادر کنیم. اما چون هنوز مذاکرات به نتایج قطعی نرسیده نمی توانیم عدد دقیقی را اعلام کنیم و باید ببینیم بازار دنیا چطور دست به تامین واکسن می زند و بر همان مبنا نرخ ها را اعلام کنیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha