۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
 یارانه پنهان پرداختی در سال ۹۹ معادل ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی است
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ دیوان محاسبات کشور؛

یارانه پنهان پرداختی در سال ۹۹ معادل ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی است

در سال ۹۹ دولت مبلغ یک میلیون و ۶۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت کرده که این رقم حدود ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی دولت و ۴۶ درصد حجم نقدینگی در این سال است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، روز گذشته دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ را در صحن مجلس قرائت کرد که بخشی از آن بیان‌گر ارقام حیرت‌انگیزی از یارانه نقدی و پنهان پرداخت‌شده در سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، در طول سال‌های ۱۳۸۹  تا ۱۳۹۹ یعنی از زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، مبلغ ۵۲۴ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و غیرنقدی، اجرای نظام جامع تأمین اجتماعی، ارتقاء سلامت جامعه، کمک به تأمین هزینه مسکن، مقاوم‌سازی مسکن و اشتغال و توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایتی پرداخت شده است.

در همین دوره زمانی، به دلیل عدم افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی ناشـی از مشـکلات تورمی و افزایش نرخ ارز در کشـور، مبلغ یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان ( ۱۵۱۴۸۵۱ میلیارد تومان) هم صرفا با عنوان مابه‌التفاوت قیمت فروش مصوب و قیمت فوب خلیج فارس پنج فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی، به شرح جدول زیر به حساب بدهکاری دولت منظور گردیده است.

 یارانه پنهان پرداختی در سال ۹۹ معادل ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی است

همچنین دیوان محاسبات گزارش داده در سال ۱۳۹۹ و با توجه به اطلاعات در دسترس، مبلغ یک میلیون و ۶۳۰ هزار میلیارد تومان  (۱۶۳۰۰۰۰ میلیارد تومان) تحت عنوان یارانه پنهان شامل یارانه کالاهای اسـاسـی، پنج فرآورده نفتی و سـوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب به شـرح جدول زیر پرداخت و یا به حســاب بدهکاری دولت منظور شده که حدود۲,۵ برابر عملکرد بودجه عمومی دولت و ۴۶ درصد حجم نقدینگی در سال ۱۳۹۹ است.

 یارانه پنهان پرداختی در سال ۹۹ معادل ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی است

بیشـترین یارانه پنهان، مربوط به گاز طبیعی اسـت که از نگاه دیوان محاسبات دلیل آن مصـرف زیاد گاز طبیعی در صنایع و بخش خانگی در فصل سرما بوده است. بعد از گاز طبیعی هم، بیشترین یارانه به پنج فرآورده اصلی نفتی و سوخت هوایی تعلق دارد.

۷۰ درصد گاز مایع توزیع شده به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده است
اما در حالی بیشترین یارانه پنهان مربوط به گاز طبیعی است که طبق گزارش دیوان محاسبات، بیش از ۷۰ درصد گاز مایع توزیع شده در سال‌های اخیر به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و با چندین برابر قیمت توسط شرکت‌های توزیع‌کننده به فروش رسیده است. آن هم در شرایطی که با توجه به مابه‌التفاوت پرداختی از طرف دولت به پالایشگاه‌ها بابت اختلاف نرخ مصوب (۲۳۰ تومان) و نرخ جهانی، در سال ۹۹ مبلغ یارانه پرداختی به شرکت‌های توزیع‌کننده بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha