۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴
سایه غول بی شاخ و دُم واردات بر سر تولید کنندگان| مجبوریم پروژه ای کار کنیم
گفتگوی بازار با مدیرعامل شرکت «هواکاران پارس»

سایه غول بی شاخ و دُم واردات بر سر تولید کنندگان| مجبوریم پروژه ای کار کنیم

کرج- مدیرعامل شرکت «هواکاران پارس» با اشاره به مشکل تامین قطعات اولیه برای دستگاه هاو همچنین بی ثباتی بازار و افزایش قیمت ها، گفت: مجبوریم به صورت پروژه ای کار کنیم و رقابت در بازار را از دست می دهیم.

ابراهیم زارع زاده مدیرعامل شرکت «هواکاران پارس» تولید کننده انواع کمپرسورهای صنعتی و تجهیزات جانبی در گفتگو با بازار با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه گفت: به دلیل نداشتن تکنولوژی ساخت برخی قطعات در ایران برای ساخت دستگاه و ماشین آلات، لازمه اش واردات است.

زارع زاده با بیان اینکه ما به تازگی کارت بازرگانی مان را گرفته ایم، گفت: به نظر من واردات در ایران یک غول بی شاخ و دم است، به نحوی که وارد کردن قطعه بسیار سخت است. واسطه زیاد است و ما باید با بازرگان کار کنیم. سود اصلی را دلال وارد کننده می برد و ما سود آنچنانی نمی بریم.

وی در پرسش به این پاسخ خبرنگار بازار که چند درصد قطعات مورد نیاز محصولات شرکت وارداتی است، گفت: حدود ۳۰ درصد و اگر آن ۳۰ درصد نباشد ۷۰ درصد دیگر را لازم نداریم. چرا که این ۳۰ درصد قطعات اصلی و مابقی قطعات جانبی هستند و اگر نتوانیم ۳۰ درصد را وارد کنیم ۷۰ درصد مواد نیز کارایی برایمان ندارد.

مدیرعامل شرکت «هواکاران پارس» با بیان اینکه برای بحث واردات مشکلاتی در حوزه گمرک دارد، افزود: من نمی‌خواهم وارد بحث بازرگانی شوم و می خواهم به قطعات مورد نظر برای تولید اشاره کنم. برای مثال من در کمپرسور ایرند «دستگاه هواساز» که مهمترین قطعه من است و بقیه قطعه ها به خدمت آن می آیند تا باد تولید شود، را نداشته باشم دیگر نیاز به موتور و کابینت هم ندارم. چون زمانی که قطعه اصلی را ندارم، بودن قطعات دیگر فایده ای ندارد در واقع ارزش آن ۳۰ درصد قطعه اصلی بیشتر از دیگر قطعات است.

به دلیل موانع مالیاتی مجبوریم دو دفتره باشیم
زارع زاده اظهار کرد: جدا از این بحث مشکلات خاص دیگری هم داریم که یکی از آنها بحث دارایی و مالیات است و ما مجبوریم دو دفتره باشیم، چرا که اداره مالیات و دارایی فاکتورهای خریدم را قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید رسمی باشد.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: همه بازرگانان رسمی کار نمی کنند و فاکتور صادر نمی کنند. از طرفی من برای اینکه بالانس مالیاتی داشته باشم، باید فاکتور از آنها بگیرم اما برخی از آنها به دلیل مشکلاتی که دارند یا می خواهند سود بیشتری داشته باشند، می گویند، فاکتور نمی دهند و اگر با این شرایط موافقم خرید کنم. در نتیجه اداره مالیات من را علی الراس می‌کند و تا ۸ برابر آن چیزی که باید از من بگیرند را مالیات می گیرند.

همه بازرگانان رسمی کار نمی کنند و فاکتور صادر نمی کنند؛ از طرفی من برای اینکه بالانس مالیاتی داشته باشم، باید فاکتور از آنها بگیرم اما برخی از آنها به دلیل مشکلاتی که دارند یا می خواهند سود بیشتری داشته باشند، می گویند، فاکتور نمی دهند و اگر با این شرایط موافقم خرید کنم

زارع زاده افزود: در نهایت من باید دو دفتره باشم چرا که دولت هم فاکتور را قبول ندارد. اگر من بخواهم دستگاهی را بسازم ۱۴۰ قطعه برای ساخت آن خریداری می کنم و اداره دارایی و مالیات فقط به میزان فروش من کار دارد و بر اساس آن جریمه می کند. در حالیکه نمی گوید، چقدر هزینه برای ساخت آن صرف شده است.

مدیرعامل شرکت «هواکاران پارس» گفت: این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ما داریم. دولت فاکتورهای خرید را به واسطه یک سری مسائل قبول نمی کند و باعث می‌شود مالیات‌های سنگینی به تولیدکننده تحمیل شود. اضافه بر این تولیدکننده یک قطعه زمین برای ساخت و ساز نیاز دارد، که ما جا و مکان یا کارخانه مناسب را نداریم.

از زمان بستن قرارداد تا تحویل دستگاه قیمت قطعات حداقل ۲۰ درصد افزایش دارد
زارع زاده با اشاره به مشکل سرمایه اولیه گفت: معضل دیگر روند دریافت وام است که خیلی سخت شده و موانع طوری است که اصلاً نمی توانیم سمتش برویم و مجبوریم با همین شرایط مدارا کنیم.  

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با چند درصد ظرفیت فعالیت دارد، گفت: شرایط طوری شده که مجبوریم به صورت پروژه ای کار کنیم. با توجه به اینکه تامین قطعات سخت شده، ما به اندازه نیاز برای سفارش و پروژه خرید و تولید می کنیم. برای ما صرفه ندارد که در بازار رقابت کنیم چرا که هزینه های سنگینی دارد که سودش بر نمی گردد.

زارع زاده با اشاره به گلایه و درگیری بسیاری از تولیدکنندگان از بی‌ثباتی بازار گفت: ما هم  صد در صد درگیر این مسئله هستیم. به عنوان مثال من قرارداد می بندم که ۳۰ روزه دستگاه را بسازم و تحویل مشتری بدهم. بر اساس قیمت امروز جنسم را می فروشم اما برای خرید و تا زمان تحویل دستگاه قطعات به قدری افزایش قیمت دارد، که در محاسبه حداقل ۲۰ درصد افزایش قیمت قطعات داشتیم که این موضوع به منِ تولید کننده آسیب می زند و این شرایط برای تولید کننده خوشایند نیست.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha