۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
دولت برنامه‌ای برای حذف یارانه نان و کالاهای اساسی ندارد
سخنگوی فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب:

دولت برنامه‌ای برای حذف یارانه نان و کالاهای اساسی ندارد

سخنگوی فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب گفت: دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف یارانه نان و کالاهای اساسی ندارد اما برنامه‌ریزی دقیقی برای شناسایی دهک‌های مختلف جامعه و ساماندهی یارانه‌های پنهان خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ولی اسماعیلی در تشریح نشست عصر روز گذشته فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه با حضور اکثریت اعضای فراکسیون و با دعوت از وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی در محل صحن مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی چگونگی اجرای هرچه بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها و ساماندهی وضعیت یارانه‌های پنهان و آشکار برگزار شد.

وی افزود: نمایندگان در این جلسه صحبت‌هایی در خصوص لزوم ساماندهی به ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه‌ریزی دولت برای توزیع عادلانه یارانه‌ها مطرح کردند و از آنجایی که در حال حاضر یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های پنهان به صورت عادلانه در جامعه توزیع نمی‌شود و دهک‌های بالای جامعه و افراد برخوردار یارانه بیشتری دریافت می‌کنند، لازم است دولت در شرایط فعلی درآمدی خود برنامه‌ریزی کاملی برای توزیع مطلوب آن و نزدیک کردن یارانه‌ها به عدالت انجام دهد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یارانه پنهان و آشکار در حوزه انرژی و کالاهای اساسی بیشتر به دهک‌های بالای جامعه اختصاص پیدا می‌کند و ما در حال حاضر وجود ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان و نزدیک ۱۶ میلیارد دلار یارانه آشکار پرداخت می‌کنیم که بیشتر این رقم در اختیار اقشار ثروتمند قرار می‌گیرد و این بی‌عدالتی باید جبران شود و اعضای فراکسیون بر این موضوع تأکید داشتند که دولت مردمی لازم است هر چه سریعتر این موضوع را در برنامه‌های خود قرار دهد، همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در حال حاضر به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و سوداگران بیشترین منافع را از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌برند.

وی تصریح کرد: در ادامه عبدالملکی وزیر رفاه با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان خاطر نشان کرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شناسایی دهک‌های مختلف جامعه است و از این رو در چارچوب این بانک اطلاعاتی مشغول جمع‌آوری اطلاعات افراد و دهک‌های مختلف جامعه برای رساندن نظام توزیع یارانه به عدالت بیشتر است. همچنین تشکیل شورای عالی رفاه که در دو سال گذشته تشکیل نشده نیز از برنامه‌های وزارت رفاه است که با حضور رئیس جمهور به زودی تشکیل خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: وزیر اقتصاد نیز یک دیگر از مهمانان جلسه امروز فراکسیون بود که در سخنانی در خصوص برنامه‌های دولت برای نظام یارانه‌ای گفت: ما برای ساماندهی ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی در حال مطالعه و برنامه‌ریزی هستیم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم، همچنین بنا به اعلام وزیر اقتصاد دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه کالاهای اساسی و نان ندارد و این موضوع در دستور کار دولت مردمی نیست.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: وزرای اقتصادی دولت در این نشست تأکید کردند دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های کم درآمد جامعه در حال تدوین برنامه‌های مدونی است اما برای جلوگیری از خلق پول و تزریق نقدینگی به جامعه این حمایت‌ها را در قالب کارت‌های خرید کالاهای اساسی یا کمک‌های معیشتی پیش‌بینی خواهد کرد تا شاهد افزایش نقدینگی و تورم در جامعه نباشیم ضمن اینکه اقشار کم درآمد بتوانند از کالاهای اساسی استفاده کنند.

اسماعیلی تأکید کرد: این جلسات با توجه به دغدغه مجلس و نمایندگان در خصوص ساماندهی تورم و وضع معیشتی مردم با سایر وزرای اقتصادی و ریاست سازمان برنامه و بودجه تداوم خواهد داشت و در ادامه از وزیر جهاد کشاورزی در جلسات فراکسیون دعوت به عمل خواهد آمد.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha