۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مواضع برجامی بایدن شبیه ترامپ است| بدبینی نسبت به احیای برجام
سفیر سابق آمریکا در آذربایجان در گفتگو با بازار:

مواضع برجامی بایدن شبیه ترامپ است| بدبینی نسبت به احیای برجام

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است مواضع دولت بایدن در خصوص توافق هسته ای با ایران شبیه رویکرد ترامپ است و تغییری در آن دیده نمی شود.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری آناتولی ترکیه چند روز پیش در خبری اعلام کرد، ایران قرار است مذاکرات خود را با قدرت‌های جهانی در وین درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سر بگیرد، زیرا روند بازنگری دورهای قبلی مذاکرات در حال پایان یافتن  است.

منابع آگاه به خبرگزاری آناتولی گفتند که دور بعدی مذاکرات بین تهران و سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ احتمالاً قبل از پایان ماه جاری میلادی در پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

این در حالی است که طرف امریکایی توپ را در زمین ایران انداخته و مکرر هشدار می دهد که زمان برای احیای برجام در حال پایان یافتن است. «تونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا حتی هشدار داده ممکن است در سایه پیشرفت ایران در زمینه هسته ای، برجام دیگر کارایی نداشته باشد.

 ایران نیز به دنبال این است که تحریمهای دوره ترامپ همه تحت هر عنوان و برچسبی برچیده شود. چرا که ترامپ برخی از تحریمهای ایران را از ذیل عنوان هسته ای به عناوین دیگری چون مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی، نقض حقوق بشر و ... تغییر داده است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان انجام داده که در ادامه می آید.

*یک رسانه ترکیه ای اخیرا اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام اواخر ماه اکتبر مجددا آغاز می شود. ارزیابی شما از مواضع طرفین با آغاز دور جدید گفتگوها چیست؟ آیا همان روند قبلی ادامه پیدا خواهد کرد؟
من معتقدم اساسا هیچ چیز در مواضع مذاکره کنندگان دو طرف اصلی - ایران و آمریکا - تغییر نکرده است. مواضع امریکا در زمان بایدن شبیه مواضع ترامپ بوده و ایران به همین علت نمی خواهد امتیاز دهد. به نظر من روند قبلی ادامه یافته و مذاکرات به مراتب دشوارتر خواهد شد.

*دولت رئیسی اعلام کرده که آمریکا باید تحریمها را بردارد و مذاکرات باید نتایج ملموسی داشته باشد. این در حالی است که تاکنون امریکا اعلام کرده تحریمها ناسازگار با برجام را لغو خواهد کرد. به نظر شما رویکرد امریکا به تحریمها در دور جدید مذاکرات تغییر خواهد کرد؟
همانطور که در پاسخ به سوال قبل گفتم، من تغییری در مواضع مذاکره کنندگان هر دو کشور نمی بینم. بنابراین، من هیچ تغییری در موضع آمریکا در قبال تحریم ها نمی بینم و طبیعتا ایران نیز خواسته های واشنگتن را نپذیرفته و احیای برجام بسیار سخت خواهد بود.

*ایران اعلام کرده که ادامه مذاکرات تحت نظر وزارت خارجه دنبال خواهد شد. این در حالی بود که قبلا زمزمه هایی مبنی بر انتقال مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی ایران مطرح شده بود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
در مصاحبه های قبل گفتم تاثیر نهادهای مذاکره کننده ایرانی بر روند مذاکرات وین بستگی به این دارد که در موضع اساسی ایران در تطابق با برجام تغییری ایجاد خواهد شد یا خیر. اگر وزارت امور خارجه انعطاف پذیری مذاکره ای در مورد مسائل کلیدی را نشان دهد، این مهم می تواند نشانه مفیدی باشد.

*با توجه به روند کنونی، ارزیابی شما از مذاکرات احیای برجام چیست؟
 تا زمانی که ایران در ارتباط با موضوعات مهم از جمله بازرسی های بیشتر از تاسیسات هسته ای اقدامی انجام ندهد، من نسبت به نتایج مذاکرات وین بدبین هستم. من همچنین نگران هستم که ایران از تنش های فزاینده خود با جمهوری آذربایجان همسایه برای عدم پیشرفت در موضوع هسته ای استفاده کند.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha