۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
فروشگاه های برند کفش را به ۵ برابر قیمت واقعی می فروشند| دلایل حذف ایران از بازار جهانی
فعال صنعت کفش در گفتگو با «بازار»:

فروشگاه های برند کفش را به ۵ برابر قیمت واقعی می فروشند| دلایل حذف ایران از بازار جهانی

عمرانی، فعال صنعت کفش می گوید: به دلیل نبود سیستم توزیع مناسب، کفشی را که به قیمت ۳۰۰ هزار تومان از تولیدکننده خریداری شده به پنج برابر قیمت یعنی ۱.۵ میلیون تومان در بازار فروخته می شود.

بازار؛ گروه صنعت: پای دلال ها و واسطه ها به بازار کفش های چرم هم باز شد. دلال هایی که باعث شدند بسیاری از ایرانی های قید کفش های با کیفیت چرم ایرانی را بزنند و سراغ محصولات بی کیفیت ایرانی و خارجی بروند.

«جواد عمرانی» فعال صنعت کفش در این‌باره به خبرگزاری «بازار» می گوید: به دلیل نبود سیستم توزیع مناسب کفش های چرم بعضا به ۵ برابر قیمتی که از تولیدکننده خریداری می شود در بازار فروخته می شود.

او که به گفته خودش ۲۰ سال است در صنعت کفش فعالیت می کند، از شرایط سخت این روزهای اقتصاد ایران برای تولیدکنندگان گلایه می کند. مشکلاتی که باعث حذف کفش ایرانی از بازارهای جهانی شده است.

او که تولیدکننده کفش های چرم، کار و پرسنلی است، گفت: قیمت تمام شده تولید کفش در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد بالا رفته در حالیکه که شرکت ها سالانه بودجه خرید خود را ۲۰ درصد افزایش می دهند. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها به ناچار سراغ خرید کفش های ارزانی که کیفیت پایینی دارند، می روند.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «جواد عمرانی» تولیدکننده کفش را در ادامه می خوانید:

پاندمی کرونا بسیاری از کسب و کارها را با رکود مواجه کرده، رکود ناشی از بیماری روی صنعت کفش چه تاثیری گذاشته و هم اکنون اوضاع این صنعت چطور است؟  
شرایط نامساعد اقتصادی، تورم بالا و تحریم ها مشکلات زیادی را برای فعالان صنعت کفش در طول سال های گذشته ایجاد کرده است. از آنجائیکه صنعت کفش از صنعت مدلینگ تبعیت می کند با شروع شدن پاندمی کرونا مشکلات ما هم بیشتر شد و خیلی از واحدهای تولیدی کوچک و به اصطلاح زیر پله ای در دو سال گذشته تعطیل شدند.

به دلیل نبود سیستم توزیع مناسب کفش چرمی  را که ازتولیدکننده به قیمت ۳۰۰ هزار تومان خریده می شود در بازار یک میلیون تومان قیمت می خورد. حتی در برخی از فروشگاه های برند همین محصول به ۵ برابر قیمت واقعی یعنی ۱.۵ میلیون تومان فروخته می شود

*یکی مهم ترین دغدغه های تولیدکنندگان ایرانی واردات کفش های بی کیفیت چینی است. محصولات چینی تا چه اندازه فروش تولیدکنندگان داخلی را کاهش داده است؟
به دنبال رشد قیمت دلار و البته برخی ممنوعیت های وارداتی، ورود کفش های چینی به کشور از مسیرهای رسمی و قانونی به شدت کاهش پیدا کرده، هر چند واردات غیر رسمی (قاچاق) همچنان ادامه دارد. اما حالا دیگر چشم بادامی های مشکل اصلی صنعت کفش ما نیستند.   

بازار جهانی " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/10/4/73434.jpg" width="600" />

بیشتر راجع به مشکلات صنعت کفش توضیح بدهید؟  
به دلیل تحریم ها و مشکلاتی که در حوزه نقل و انتقال پو ل وجود دارد، عملا امکان واردات مواد اولیه مرغوب از کشورهایی همچون ایتالیا و آلمان دیگر وجود ندارد. حالا ناچاریم که مواد اولیه همچون پیو کفش مورد نیاز خود را از کشورهایی همچون ترکیه تامین کنیم که البته آن هم مشکلات خودش را دارد. ضمن اینکه استاندارد موادی که از این کشور وارد می کنیم فاصله زیادی با استانداردهای جهانی ندارد. همین مساله موجب نارضایتی مشتریان از کیفیت برخی از محصولات تولیدی ما شده اند. اما متاسفانه حق انتخاب دیگری برای ما وجود ندارد.

قیمت تمام شده تولیدات کفش در یک سال گذشته تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالیکه بودجه خرید شرکت ها سالانه ۲۰ درصد بیشتر می شود

افزایش قیمت دلار تا چه اندازه قیمت تمام شده تولیدات کفش را افزایش داده است؟
بیش از ۸۰ درصد مواد مصرفی در تولید کفش چرم تبریز از داخل تامین می شود و حدود ۲۰ درصد که عمده آن مربوط به زیره کفش بوده، وارداتی است. با این وجود قیمت تمام شده تولیدکنندگان صنعت کفش ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این حجم از رشد قیمت از توان مشتریان و حتی تولیدکنندگان خارج است.

ضمن اینکه شرکت ها معمولا سالانه ۲۰ درصد بودجه خرید خود را افزایش می دهند. حال آنکه قیمت تمام شده تولیدات ما امسال  تا ۱۰۰ درصد گران تر شده است. در چنین شرایطی شرکت ها معمولا به سراغ خرید محصولات ارزان تر که البته کیفیت پایین تری هم دارند، می روند.

در گذشته کفش ایرانی جایگاه بسیار بالایی در بازارهای جهانی داشت. الان اوضاع صادرات چطور است؟
اوضاع صادرات کفش این روزها به هیچ وجه خوب نیست و جز صادرات اتوبوسی و موردی تقریبا صادراتی نداریم.

چطور می توانیم جایگاه از دست رفته خود در بازار جهانی را به دست بیاوریم؟
افزایش قیمت تمام شده جدای از بازار داخلی، بازارهای صادراتی ما را هم تحت تاثیر قرار داده است. به عنوان مثال کفشی که در گذشته ۱۰۰ هزار تومان برای تولید کننده آب می خورد، حالا دست کم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان آب می خورد. هم اکنون صادرکننده تمایلی به صادرات محصول ما ندارد. چراکه قیمت محصولات ایرانی خیلی بالاتر از محصولات چینی است. شاید اگر تحریم ها وجود نداشت و قیمت دلار تا این اندازه نوسان نداشت و می توانستیم مواد اولیه مورد نیاز خود را براحتی تامین کنیم، خیلی راحت می توانستیم تولیداتمان را به کشورهای همسایه صادر کنیم چرا که تولیدات ما کیفیت بسیار بالایی را دارد به طوری که حتی در بازار کشورهایی همچون دبی چنین محصولاتی را نمی توان پیدا کرد.  

برای اینکه کفش ایرانی جایگاه خود در بازارهای صادراتی را بدست آورد نیازمند حمایت اتاق های بازرگانی و البته دولت هستیم.

کیفیت محصولات چینی به هیچ وجه  قابل مقایسه با تولیدات ایرانی نیست. اما از آنجاییکه مشکلاتی همچون تحریم، تورم و نبود حمایت های دولتی قیمت تمام شده تولیدات ما را بالا برده عملا جایگاهی در بازارهای صادراتی نداریم

کیفیت محصولات چینی چطور. آیا قابل رقابت با کفش ایرانی هست؟
محصولات چینی رده های کیفی زیادی دارند. این کشور تولیدات با کیفیتی را برای بازارهایی آمریکا و اروپا داشته و  از آن طرف محصولاتی را هم برای بازار کشورهایی همچون ایران و افغانستان تولید می کند. بدون شک کیفیت محصولات چینی که وارد کشور می شود با تولیدات ایران قابل مقایسه نیست.

در حال حاضر بسیاری از فعالان صنعت چرم از کمبود چرم طبیعی و ممنوعیت واردات پوست گله مند هستند. این مساله چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟
بزرگترین چرم شهر دنیا تبریز در کنار ما وجود دارد و مشکل خاصی از جهت تامین و خرید چرم به لحاظ کمیت ندارم. مشکل اصلی ما در این حوزه بازهم به کیفیت برمی گردد. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان چرم به دلیل تحریم ها قادر به خرید مواد اولیه با کیفیت برای فرآوری چرم از کشورهایی همچون ایتالیا و آلمان نیستند و ناچار به خرید از کشورهایی همچون چین و ترکیه هستند. در این بین البته هستند تولید کنندگانی که همچنان چرم خوب تولید می کنند. البته به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید تعداد این تولیدکنندگان بسیار پایین است. از آن طرف مشتریان این نوع چرم ها هم به دلیل کاهش قدرت خرید بسیار کم هستند.

به لحاظ کمیت تولیدات کفش ایرانی خیلی بالا رفته و حتی قابل مقایسه با گذشته نیست. اما متاسفانه گرانی مواد اولیه موجب شده که کیفیت تولیدات به شدت کاهش پیدا کند. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان قادر به استفاده از مواد اولیه با کیفیت نیستند. از آن طرف بسیاری از مردم هم حاضر نیستند پول زیادی را برای خرید کفش بپردازند.

افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها تا چه اندازه فروش کفش را کاهش داده است؟
تورم ایران در ۴ سال گذشته بی سابقه بوده است. من تولیدکننده کفشی را که ۳ سال پیش به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می کردم حالا ۳۰۰ هزار تومان برای من تولیدکننده آب می خورد. تورم بالا شوک بزرگی بود که تنها مصرف کننده نهایی را تحت تاثیر قرار نداده و من تولیدکننده هم با آن روبرو هستم. بیشتر کفش های خیابانی و تابستان و کفش هایی که از مد تبعیت می کنند حالا  با مشکل مواجه شدند و بسیاری از آنها از گردونه رقابت حذف شدند.

البته فقط بالا رفتن قیمت مواد اولیه و تولید دلیل گرانی کفش در بازار خرده فروشی نیست. در ایران به دلیل نبود زنجیره های درست توزیع کالا، محصول با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می رسد. به عنوان مثال کفش مردانه ای که من تولید کننده به قیمت ۳۰۰ هزار تومان می فروشم در بازار تا یک میلیون تومان هم فروخته می شود. حتی این محصول در فروشگاه های برند بعضا تا ۱.۵ میلیون تومان یعنی ۵ برابر قیمت به فروش می رود. از زمانی که کفش ملی و بلا فروغ گذشته را ندارد و برخی از خلاهای بازار سوء استفاده می کنند. دلال بازی و واسطه گری در کشور ما بیداد می کند. تا ۱۰ سال قبل خود ترکیه از ایران کشور وارد می کنند. در کشورهای اروپایی فروشگاه هایی وجود داشتدند که کفش تبریز را عرضه می کردند. اما حالا حتی در داخل کشور برای فروش با مشکل مواجه هستیم. 

کد خبر: ۱۱۱٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha