۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج
فراز و نشیب ۵۴ ساله یک کارخانه؛

ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج

یاسوج- چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج به همت ستاد اجرایی فرمان امام بارقه امیدی برای روشنایی و چرخش یافته تا شاید این بار پایان بلاتکلیفی مادر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد رقم بخورد.

صدیقه امیدی؛ بازار: پس از سالها بلاتکلیفی و تعطیلی با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام فصلی تازه در سرنوشت کهن ترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد رقم می خورد تا چرخهای صنعتی که نیم قرن با مردم استان عجین بوده، دوباره بچرخد.

کارخانه قند یاسوج، کهن صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد است که نیم قرن از احداث این کارخانه می گذرد و این کارخانه بارها در دست مدیران مختلف چرخیده است و سکون و سکوتهای فراوانی را در تاریخ خود تجربه کرده است.

کارخانه‌ قند یاسوج نان آور خانواده های بسیاری طی نیم قرن حضور خود در استان بود، گرچه پرداختی ها گاهی دیر به دیر به دست کارگران می رسید اما امید هنوز در دل کارگران نخشکیده بود.

صدای بوق این کارخانه، شروع فصلهای تازه ای را در زندگی مردم نوید می داد و این بار هم مردم استان چشم امید بسته اند به صنعتی که می تواند باری هر چند ناچیز را از دوش آمار بالای بیکاری در استان و کارگران چشم انتظار کار بردارد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال ۴۶ تاسیس شد.

ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج

سالار حسین پور در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: این کارخانه در ابتدا تحت نظارت سازمان مرکزی شرکت‌ها، وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و در سال ۵۱ تمامی دارایی‌هایش به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در سال ۵۲ به شرکت شهدساز واگذار شد.

وی بیان داشت: این کارخانه از سال ۴۶ تا سال ۶۲ با کاشت چغندرقند و بهره برداری از آن به تولیدات خود ادامه داد و در سال ۶۲ این شرکت با عنوانی جدید به نام شرکت فرآورده‌های غذایی قند یاسوج (سهامی خاص) به فعالیت خود ادامه  داد.

حسین پور تصریح کرد: این کارخانه طی سالهای متمادی با فراز و نشیبهای بسیار روبرو بوده است.

اکنون بخش عمده سهام کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده و امیدواریم که با راه اندازی کارخانه، بابی تازه در تولید این کارخانه گشوده شود

وی افزود: اکنون بخش عمده سهام کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده و امیدواریم که با راه اندازی کارخانه، بابی تازه در تولید این کارخانه گشوده شود.

کارخانه‌ قند یاسوج، سال‌های متمادی درگیر تعطیلی و راه‌اندازی مجدد بوده و در سال ۷۳ کارخانه از مالکیت سازمان صنایع ملی ایران خارج و به موسسه خیریه نمازی، مالک کارخانه قند مرودشت، واگذار شد.

بخش خصوصی در سال ۱۳۸۰، ۶۳ درصد از سهام کارخانه را از موسسه نمازی خرید و مابقی سهام به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله کارگران رسید.

ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج

در سال ۸۳ مالک اعلام ورشکستگی کرد و به بهانه‌ ورشکستگیْ حقوق کارگران را پرداخت نکرد و در سال ۸۳ اولین تعطیلی رسمی رخ داد و این کارخانه هفت سال تعطیل بود که با شکایت دولت، در سال ۱۳۹۰ مالکیت خصوصی نفی و حکم به نفع دولت صادر شد.

در پایان دولت دهم در سال ۹۱، دولت به علت بدهی‌های خود به بانک، ۸۳ درصد از کارخانه قند را به بانک تجارت واگذار کرد و در زمان واگذاری بانک تجارت قول رونق تولید داد اما قفل تعطیلی همچنان بر در این کارخانه بود تا اینکه دوباره در سال ۹۵ به مزایده گذاشته شد و با قیمت سال ۴۸ فروخته شد و پس از کشمکش های فراوان دوباره این فروش غیر قانونی اعلام شد.

با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

حسن نگین تاجی افزود: اشتغال کارگران کارخانه قند و بازگشت امید به خانه های شما یکی از اهداف مسئولان مربوطه بوده و با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری این کارخانه ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

وی بیان داشت: اقدامات خوبی در رابطه با راه اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج و اشتغال به کار کارگران آن صورت گرفته و با پیگیری های انجام شده، مقرر شد نهاد انقلابی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) موجبات راه اندازی مجدد کارخانه را فراهم آورد.

ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج

باید چرخ‌های تولید کارخانه به حرکت در بیاید و نه تنها ۳۰۰ کارگر سال ۹۵ بلکه تا یک هزار نفر از این کارخانه ارتزاق کنند

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این کارخانه به عنوان مرکزی برای تولید شهر یاسوج نباید تعطیل می‌شد و تعطیلی آن در مدت پنج سال قابل قبول نیست.

نگین تاجی افزود: باید چرخ‌های تولید کارخانه به حرکت در بیاید و نه تنها ۳۰۰ کارگر سال ۹۵ بلکه تا یک هزار نفر از این کارخانه ارتزاق کنند.

رئیس جهمور نیز در سال ۹۹ در سِمت رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در این سفر با بیان اینکه این کارخانه به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نبوده است، گفت: به حول و قوه  الهی در مدت کوتاهی چرخ آن به حرکت درمی‌آید.

حجت الاسلام رئیسی افزود: کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۹۵، به دلیل برخی مشکلات به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که در نتیجه آن کارخانه تعطیل شد و کارگران آن بیکار شدند.

این کارخانه، سالیان سال راکد مانده و کارگران آن از کار بیکار شده‌اند و تولید و اشتغال در این واحد قدیمی به صفر رسیده است

وی بیان داشت: این کارخانه، سالیان سال راکد مانده و کارگران آن از کار بیکار شده‌اند و تولید و اشتغال در این واحد قدیمی به صفر رسیده است.

رئیسی تصریح کرد: در شهرکهای صنعتی هم واحدهای تولیدی مشکلات زیادی دارند و راه‌اندازی و ایجاد تحرک در این واحدها نیازمند عزم جدی و نیروهای متعهد است.

وی افزود: با هماهنگی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و متولیان حوزه صنعت و حل مشکلات قضایی، به زودی کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بر می گردد و علاوه بر ۳۰۰ نفر کارگر این کارخانه، این واحد تولیدی تا یک هزار  نفر کارگر قابلیت افزایش نیروی انسانی دارد.

ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست و مقدمات لازم برای راه اندازی این کارخانه انجام شده  و اجازه نخواهیم داد این ثروت های ملی و دسترنج مردم هدر برود و تعطیل شوند.

در مهرماه ۱۴۰۰ نیز حجت الاسلام رئیسی در سمت رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در این سفر بر راه اندازی کارخانه قند یاسوج تاکید شد.

اکنون این کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شده تا چرخ تولید بار دیگر در این کارخانه به چرخش درآید و کارگران کارخانه روزنه امیدی برای امرار معاش داشته باشند.

۵۱ درصد سهام کارخانه فند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: ۵۱ درصد سهام کارخانه فند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است.

شایان نادری در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: این کارخانه در پنج سال گذشته راکد بوده و از زمان آغاز به کار در سال ۴۶ تاکنون بارها تعطیل شده و مالکیت آن به افراد مختلف واگذار شده و این امر سبب شده که این کارخانه نتواند به میزان ظرفیتی که دارد تولید داشته و اشتغالزایی ایجاد کند.

وی بیان داشت: سرمایه گذاری در این کارخانه راکد در راستای تلاش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای حمایت از مردم و اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد است.

ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد| چرخش دوباره چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج

نادری افزود: در سفر آقای مخبر در سال ۹۹ به استان کهگیلویه و بویراحمد، در زمان وقوع زلزله سی سخت، بازدید از کارخانه قند یاسوج انجام شد و اکیپ‌های مختلفی برای ارزیابی و راه اندازی از طرف ستاد اجرایی به استان اعزام و کارشناسان کارخانه را بررسی کردند.

برآورد قیمت دقیق و سرمایه در گردش لازم برای راه اندازی این کارخانه انجام شده و باید در ابتدا، این کارخانه بهسازی شده و برخی دستگاههای آن که مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز شود

وی اظهار داشت: برآورد قیمت دقیق و سرمایه در گردش لازم برای راه اندازی این کارخانه انجام شده و باید در ابتدا، این کارخانه بهسازی شده و برخی دستگاههای آن که مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز شود.

نادری با بیان اینکه در فاز دوم نیز راه اندازی کامل کارخانه انجام می شود، گفت: در این کارخانه تولید محصولات قند و شکر را خواهیم داشت و در راستای اشتغالزایی بیشتر از تمام توان کارخانه باید برای تولید استفاده شود.

حال، این صنعت پا به سن گذاشته در کهگیلویه و بویراحمد، راه تازه ای را پیش روی خود دارد تا چرخهای تولید در نیمه راه از چرخیدن باز نماند و کارگران بی نان و کشاورزان بی دستمزد روزها را سپری نکنند و فصلی تازه در سرنوشت کهن ترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد رقم بخورد.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha