نگرانی‌ها درباره طرح صیانت از فضای مجازی رفع می‌شود
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

نگرانی‌ها درباره طرح صیانت از فضای مجازی رفع می‌شود

فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه ۶۰ میلیون کاربر ایرانی در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ذینفع هستند اطمینان داد نگرانی‌های مردم در این طرح مرتفع شود.

به گزارش بازار، ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی امروز در حاشیه جلسه شورای عالی فضای مجازی در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۹۷ سند رسانه‌های فضای مجازی را به تصویب رسانده بودیم؛ نقاط ضعفی را که در آن سند وجود داشت، در جلسه امروز بررسی کردیم و به منظور افزایش همکاری‌های برخط رسانه‌ها و افزایش تعاملات بین رسانه‌ای با مرکز ملی فضای مجازی تصمیماتی اتخاذ شد.

وی ادامه داد: نحوه همکاری ادارات و دستگاه‌هایی که در حوزه فضای مجازی و رسانه‌ای آیین نامه‌ها را عمل می‌کنند، شفاف کردیم.

فیروز آبادی درباره دستور جلسه دوم گفت: بحث منظومه‌های ماهواره‌ای مطرح شد که بخش سیاست‌ها و الزامات مورد تصویب قرار گرفت، استفاده مجاز از این گونه منظومه‌ها به تصویب رسید که وزارت ارتباطات باید برای اخذ مجوز و فعالیت این‌ها در کشور اقدام کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه تعهداتی که باید شرکت‌های صاحب منظومه‌های ماهواره‌ای بدهند در جلسه مورد بحث بود گفت: معتقدیم منظومه‌های ماهواره‌ای می‌توانند پیشران توسعه باشند؛ همچنین برای آن که اتکاء ما به منظومه‌های ماهواره‌ای خارجی کم باشد جلسه تصویب کرد که مناطق محروم در اولویت بیشتری برای شبکه ملی اطلاعات قرار بگیرد و شبکه ثابت کشور هم توسعه پیدا کند.

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که برای تحقق این موارد نیاز به قوانین جدید هست یا خیر؟ گفت: یکی از الزاماتی که شتهیه قوانین و مقررات بود که وزارت ارتباطات باید هم برای طرف خارجی و هم برای کاربران ایرانی مشخص کند؛ قوانینی هم که مربوط به مسائل سرزمینی و حفظ حقوق ملی هست جزء الزاماتی است که باید به آن‌ها پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی به موضوع بحث برانگیز طرح مجلس با عنوان حمایت از کاربران در فضای مجازی ورود می‌کند یا خیر؟ گفت: شورا تاکنون به موضوع این طرح ورود نکرده است؛ این شأنی است که مجلس به آن ورود کرده و ما منتظر هستیم ببینیم مجلس در کمیسیون ویژه‌ای که تشکیل داده است کار را چگونه پیش می‌برد؛ البته مرکز ملی فضای مجازی با این کمیسیون در تماس خواهد بود و تلاش خواهد کرد این طرح هم راستا با سیاست‌هایی باشد که در حوزه فضای مجازی مدنظر است. هنوز شورا احساس نکرده است که نیاز به دخالت یا اعلام نظر هست.

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم توجه شده است؟ گفت: در مرکز ملی فضای مجازی قبل از آن که این بحث در صحن مجلس مطرح شود و ما نظرات خودمان را اعلام کردیم و بعضی از دغدغه‌هایی که مردم مطرح کرده بودند را متذکر شده بودیم؛ البته مجلس تلاش زیادی کرد که اشکالات این طرح برطرف شود.

وی با تاکید بر این که این موضوع حساس است اظهار داشت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور بالای ۶۰ میلیون نفر است؛ به نحوی ۶۰ میلیون نفر در این قانون ذینفع هستند و شاید به اندازه آب و برق و نان مردم فضای مجازی هم اهمیت دارد و طبیعی است مردم در این رابطه حساس باشند. البته عده‌ای این حساسیت را در مسیرهای غلطی می‌برند و مثل این می‌ماند که خبر قطعی نان یا برق را به جامعه بدهند و جامعه را نگران می‌کنند که اگر این قانون بیاید اشکالات سختی در فضای مجازی ایجاد می‌شود.

فیروز آبادی ادامه داد: من این اطمینان را به مردم می‌دهم که نه مجلس و نه طبع فضای مجازی اجازه می‌دهد که این نگرانی‌ها برای مردم ایجاد شود؛ یک سری از نگرانی‌هایی که الان طرح می‌شود نگرانی‌های مصنوعی و غیرواقعی است که وجود ندارد. البته اشکالاتی در طرح وجود دارد که ما صحبت کردیم و مقدار زیادی از آن اصلاح شده است و امیدواریم که نیازی نباشد به شورای عالی فضای مجازی بخواهد به این موضوع ورود کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه با اشاره به اینکه جلسه امروز شورا میزبان رئیس جدید سازمان صدا و سیما بود گفت: به ایشان خیرمقدم گفتیم و امیدواریم با آمدن ایشان شاهد دوره جدیدی در شکوفایی فعالیت‌های فضای مجازی صدا و سیما باشیم.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما در حوزه فضای مجازی نیاز به بلوغ بیشتر دارد اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه رسانه‌ای و فضای مجازی برای صداو سیما وجود دارد که امیدواریم در مدیریت جدید شاهد این تحولات باشیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha