باید از فرصت اکسپو ۲۰۲۰ دوبی برای شکل‌گیری برند و هویت ملی استفاده کنیم
عضو کمیته اکسپو اتاق ایران:

باید از فرصت اکسپو ۲۰۲۰ دوبی برای شکل‌گیری برند و هویت ملی استفاده کنیم

شیرکوند،‌ عضو کمیته اکسپو اتاق ایران معتقد است باید به پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی به‌عنوان موزه نگاه کنیم و با برنامه ریز بلند مدت، هویت و فرهنگی ایرانی را با میراث ملموس و ناملموس معرفی کنیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمد شیرکوند، عضو کمیته اکسپو اتاق ایران  درباره اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و ظرفیت‌های فرهنگی آن می‌گوید: عاملات فرهنگی زیربنای تعامل جدی اقتصادی و سیاسی است و در دنیای جدید و نظام روابط جهانی امروز، مهم‌ترین اصل برای شکل‌گیری برند یا هویت ملی، مسئله تبادل و تعامل فرهنگی با دنیا است که بهره‌برداری از رویداد اکسپو به تحقق آن کمک می‌کند.

شیرکوند می‌افزاید: براساس تعامل فرهنگی ایران و عراق یا ایران و افغانستان تعامل‌های اقتصادی و سیاسی متفاوت‌تری از کشورهایی که با آن‌ها قرابت فرهنگی نداریم، شکل می‌گیرد. اکسپو به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی-اقتصادی دنیاست که کشور ما می‌تواند عرضه واقعی از خود و پتانسیل‌های خود داشته باشد.

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران ادامه می‌دهد: در این عرضه، فعالان اقتصادی، تجار، سیاست‌مداران و اندیشمندان سایر کشورها با بینش واقعی با کشور ایران می‌شوند. از طرفی مردم عام کشورها هم می‌توانند بدون واسطه از اخبار رسانه‌های رسمی، واقعیت ایران را بدانند و آشنا شوند. نکته‌ای که وجود دارد اکسپو برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می‌شود.

او معتقد است: اکسپو ۲۰۲۰ والاترین موقعیت را برای ایران داشته است؛ ما به‌عنوان یک کشور مهم در خاورمیانه یکی از پایه‌گذاران مبانی فرهنگی در منطقه هستیم. از طرفی سهولت رفت‌وآمد به دوبی و اینکه دوبی هاب تجاری منطقه است، به ما کمک می‌کند با حضور و توان حداکثری، فرصت‌های تجاری خود را به جامعه جهانی معرفی کنیم و تجارت خود را گسترش دهیم.

شیرکوند ادامه می‌دهد: از هر پاویون قسمتی به‌عنوان B۲B در نظر گرفته‌شده است تا کشورها بتوانند براساس برنامه‌ریزی‌ها، صنعت‌گران و تجار باهم دیدار کنند و صنعت خود را گسترش دهند. این محدود به هیچ صنعت خاصی نیست بلکه کشورهای مختلف براساس ظرفیت خود بر روی صنایع خاصی تمرکز دارند. مثلاً لهستان بر روی صنعت چوب تمرکز می‌کند و تایلند بر روی گردشگری.

او درباره اینکه آورده اکسپو ۲۰۲۰ برای ایران چیست؟ می‌گوید: به دلیل نزدیکی ایران به دوبی و به لحاظ شباهت موقعیت جذب گردشگری ایران با دوبی، ما می‌توانیم از این پتانسیل به نفع خود بهره بگیریم.

شیرکوند ادامه می‌دهد: به پاویون ایران به‌عنوان موزه نگاه کنیم  و با میراث ملموس و ناملموس، هویت ایرانی و سبک فرهنگی ایرانیان را معرفی کنیم. باید روی گردشگری برنامه‌ریزی میان‌مدت داشته باشیم.

او تاکید می‌کند: ایران باید به‌عنوان یک مقصد خاص فرهنگی از فرصت آوردگاه فرهنگی اکسپو ۲۰۲۰ بهره گیرد تا در برنامه‌ریزی میان‌مدت و در فضای نرمال بیشترین استفاده را در حوزه گردشگری داشته باشد.

به گفته شیرکوند حضور مستمر در این نمایشگاه‌ها نیازمند معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری، توریسم سلامت و غیره است.

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران تاکید می‌کند: فضای روانی مبتنی بر الگوی فرهنگی در جذب توریست مؤثر است و باعث می‌شود. باید بتوانیم برند قوی‌تری از خود ارائه کنیم. توسعه فرهنگی برای تعامل بین‌المللی مهم است. ما باید بتوانیم از دو فرصت فرهنگی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حداکثر استفاده را داشته باشیم. این‌ها رویدادهای نابی هستند که دیگر در خاورمیانه اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha