۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
روزهای تاریک انرژی خورشیدی|چنبره سرمایه گذاران منفعل بر اراضی مرغوب
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

روزهای تاریک انرژی خورشیدی|چنبره سرمایه گذاران منفعل بر اراضی مرغوب

بیرجند- خراسان جنوبی در حالی یکی از مستعد ترین استان های کشور در زمینه سرمایه گذاری انرژی های نو است که معاون اقتصاد و دارایی استان از چالش های سرمایه گذاری در این حوزه می گوید.

بازار؛ گروه استان ها: رشد توسعه و امنیت جوامع انسانی همواره موازی با تولید و مصرف انرژی بوده است، لذا محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشارات گازهای گلخانه در حال حاضر از جمله مسائلی است که موجب ایجاد دگرگونی‌های بسیاری در توسعه فناوری‌های مختلف شده است.

از طرفی تجدید هر ساله این بحران در کشورهای مختلف جهان بسیاری از این کشورها را بر آن داشته است که با حرکت به سمت منابع جایگزین و تجدید پذیر انرژی سبد مصرفی انرژی در کشور خود را تغییر داده و زمینه را به منظور توسعه استفاده هر چه بیشتر از منابع در کشور خود فراهم کند.

بنابراین با توجه به برخورداری از پتانسیل مطلوب و مناسب انرژی تجدید پذیر در کشورمان و به خصوص استان خراسان جنوبی با بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و دالان‌های بادی، توسعه منطقی این منابع ارزشمند و خدادادی موجه به نظر می‌رسد چرا که از این طریق می‌توان در جهت اهداف و سیاست‌های توسعه پایدار اقتصادی و مدیریت مصرف انرژی گام برداشت.

اما تمام این داشته‌ها در کنار چالش‌هایی که برای سرمایه گذاران این حوزه در خراسان جنوبی وجود دارد نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم بازار انرژی‌های نو را در دست بگیریم، این در حالی است که خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان می‌تواند صادر کننده مهمی در حوزه برق تولیدی از انرژی خورشیدی باشد.

روزهای تاریک انرژی خورشیدی|چنبره سرمایه گذاران منفعل بر اراضی مرغوب

اراضی مرغوب انحصار شده
معاون امور اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار در این باره بیان کرد: مسئله خاصی که برای انرژی‌های نو وجود دارد و در استان باید برای آن تدبیر شود این است که بسیاری از اراضی مرغوب که کنار پست‌های ۱۳۲و یا ۴۰۰ کیلو ولت توزیع و خطوط انتقال برق است، توسط عده‌ای بلوکه شده که باید شناسایی و خلع ید شوند.

محمد بهروزی ادامه داد: متقاضیانی که اقدامی در سال‌های قبل انجام نداده‌اند باید این اراضی را از آنها پس گرفت.

وی بیان داشت: کار دیگری که در بحث انرژی‌های نو باید انجام شود این است که اگر تولید کننده می‌تواند در کشور پنل تولید کند ظرفیت تولیدی خود را افزایش دهد، یا تسهیلاتی ارائه شود که پنل‌های خارجی با برندهای خوب و معتبر که بهره‌وری و راندمان بالایی دارند را بتوانیم وارد کنیم و همچنین فرآیند واردات پنل‌های خورشیدی نیز تسهیل کنیم.

بسیاری از اراضی مرغوب برای سرمایه گذاری که کنار پست‌های ۱۳۲و یا ۴۰۰ کیلو ولت توزیع و خطوط انتقال برق است، توسط عده‌ای بلوکه شده که باید شناسایی و خلع ید شوند

به گفته وی یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران ما در حوزه انرژی‌های خورشیدی این است که واردات به کندی صورت می‌گیرد بطوری که اول باید در وزارتخانه ثبت سفارش شود و بعد برای اولویت بندی تأیید شود و پس از آن با شرایط موجود پنل را وارد کنند که این فرایند هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

بهروزی با بیان اینکه تولید کننده مناسب که بتواند پاسخگوی نیاز کشور در داخل باشد متأسفانه نداریم، گفت: چندین شرکت هستند که در این خصوص کار می‌کنند، اما ظرفیت تولید سالیانه آنها پاسخگوی نیاز بازار نیست.

وی تصریح کرد: باید سعی شود تجهیزاتی مثل پنل و اینورتر که در کشور تولید کمی دارند تسهیلاتی برای سرمایه گذاران در این حوزه قائل شویم تا بتوانند به راحتی آن را وارد کنند.

بهروزی با اذعان به اینکه شکی در اینکه ما باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر برویم نیست، گفت: ناگزیر هستیم بزودی بیشتر بار تولید انرژی خود را از انرژی‌های تجدید پذیر که خداوند در اختیار ما گذاشته با هزینه کم و مناسب تأمین کنیم.

معاون اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انرژی‌های پاک در تغییرات اقلیمی مؤثر است اضافه کرد: این انرژی می‌تواند به ما و کره زمین که در آن زندگی می‌کنیم کمک کند تا آلودگی‌هایی از جمله دی اکسید کربن را که بخشی از آنها حاصل سوختن سوخت‌های فسیلی است را کاهش دهیم.

روزهای تاریک انرژی خورشیدی|چنبره سرمایه گذاران منفعل بر اراضی مرغوب

سیاست گذاری برای قوانین به روز تر
وی عنوان کرد: باید در حوزه انرژی‌ها نو و سرمایه گذاری در آن قوانین و مقرراتی را تدوین و سیاست گذاری کنیم تا بهترین و شایسته‌ترین استفاده را از آن ببریم.

بهروزی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که شرایط خوبی در این خصوص دارد، یادآور شد: طبق مطالعات صورت گرفته هم به لحاظ زاویه تابش و روزهای آفتابی و میزان حرارت وضعیت خوب و ایده آلی داریم و هم دکل‌های بادسنجی که در مناطق مختلف استان نصب شده تأیید کننده این موضوع هستند که ما می‌توانیم در خصوص انرژی‌های بادی نیز استفاده‌هایی داشته باشیم.

وی درباره تسهیل روند سرمایه گذاری در استان به ویژه برای انرژی‌های نو بیان کرد: مقداری از کارها انجام شده، به طور مثال نرخ‌هایی که وزارت نیرو از تولید کننده می‌تواند انرژی تولیدی را خریداری کند ابلاغ و اصلاح شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل تغییرات قیمت ارز باعث شده بود که برای سرمایه گذاران خارجی خیلی مزیت نسبی خاصی نداشته باشیم، اما برای سرمایه گذار داخلی با توجه به نرخ‌های مصوب این تمایل به کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این حوزه نهادهای حمایتی و دستگاه‌های متولی آمده‌اند تا بخش مهمی از کار را انجام دهند، گفت: کمیته امداد در تلاش است تا منازل مددجویان خود را که این پتانسیل را در بحث پنل‌های خورشیدی دارند را شناسایی و با نصب این پنل ها برای آنها درآمدزایی کند.

روزهای تاریک انرژی خورشیدی|چنبره سرمایه گذاران منفعل بر اراضی مرغوب

قوانین دست و پاگیر صدور مجوز
معاون اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از صدور قوانین جدید برای کاهش زمان ارائه مجوزها خبر داد و بیان داشت: اقداماتی در وزارت اقتصاد در حال انجام است تا گره‌هایی که در بحث صدور مجوز هست را رفع کنیم که مطمئناً در انرژی‌های خورشیدی می‌تواند تحول شگرفی را ایجاد کند.

بهروزی افزود: اخیراً مجلس قانونی مصوب کرد که همه افرادی که دنبال مجوز هستند از سامانه جامع و یکپارچه‌ای که طراحی شده می‌توانند این مجوز را بگیرند و ما نیز به کمک این سامانه می‌توانیم به راحتی نظارت و کنترل را داشته باشیم تا تخلفی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: تلاش داریم در مرکز ملی کاهش فضای کسب و کار کشور که در وزارت اقتصاد مستقر است با سامانه G۴B همه مجوزهای کشور را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث سند توسعه استان و کمیته شناسایی فرصت‌ها و کمیته‌های مرتبط با این ستاد در حال شناسایی پروژه‌های اولویت دار هستیم، تصریح کرد: این پروژه‌ها به عنوان پروژه پیشران می‌توانند عمل کنند تا هم به توسعه استان کمک کنند و هم ارتباطات پیشینه و پسینه محکمی با سایر پروژه‌های مشابه ایجاد کنند.

بهروزی اظهار داشت: امید است با تسهیل روند مجوزها در سرمایه گذاری برای انرژی‌های نو بتوانیم شرایط استان را به سمتی ببریم که توسعه اقتصادی بیش‌تری را برای ساکنان این استان رقم بزنیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha