۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
رایزنان اقتصادی در تمام کشورها فعال هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه:

رایزنان اقتصادی در تمام کشورها فعال هستند

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رایزنان اقتصادی در تمام کشورها فعال هستند و هیچ سفارتخانه ما بدون رایزن اقتصادی نیست.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده در نشست خبری درباره اعزام رایزنان بازرگانی از سوی وزارت صمت به سایر کشورها خاطرنشان کرد: وزارت خارجه از مجرای خود کارش را انجام می‌دهد و اگر چند ده میلیارد با همسایگان و سایر کشورها روابط اقتصادی داریم، ازاین مجراست.

وی با بیان اینکه رایزنان بازرگانی الان دو نفر هستند که بنا به تصمیم وزارت صمت بوده است، گفت: وزارت خارجه در این باره، کارهای اداری را انجام می‌دهد البته اصل کار در وزارتخانه‌های دیگر است.

خطیب زاده تصریح کرد: وزارت خارجه در این باره با علاقه عمل می‌کند، البته مسائل کشور را همه می‌دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره آخرین وضعیت اجرای ابتکار ۳+۳ درباره منطقه قفقاز گفت: از زمان جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان این ابتکار مطرح شد و ایران از آن استقبال کرد البته آن زمان یک کشور آماده اجرای این ابتکار نبود و حتی گفتیم این ابتکار به شکل ۳+۲ اجرا شود.

وی تصریح کرد: ایران آماده اجرای این ابتکار و سایر الگوهاست و باید مسایل قفقاز در سازوکاری دیپلماتیک جلو برود.

خطیب زاده در ادامه پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امیرعبداللهیان به باکو سفری خواهد داشت، گفت: در نیویورک ما به محل اقامت وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان رفتیم و هر سفری لازم باشد انجام می‌شود، البته مهم این است که روابط در همه سطوح میان دو کشور وجود دارد.

وی درباره دیپلماسی ورزشی ایران و عربستان و رفتن تیم‌های ایرانی به عربستان و نیامدن تیم‌های سعودی به ایران نیز گفت: نشستی با وزارت ورزش داشتیم تا این مسأله به ریل اصلی برگردد و مهمترین توصیه ما به آن‌ها این بود که رایزنی‌ها با آگاهی وزارت امور خارجه انجام شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سوخت مجددی از ایران به لبنان ارسال می‌شود، یا خیر تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی لبنان کمبود برق است و یکی از راه‌های تامین برق در لبنان نیروگاه‌هایی است که از طریق کشتی در بنادر سوخت آن‌ها تامین می‌شود.

وی ادامه داد: لبنان ساعت‌ها بدون برق است و بدیهی‌ترین راه‌حل آن، احداث نیروگاه در زمین است که ایران می‌تواند به حل این مسأله کمک کند، البته این کار نیازمند اراده جمعی در لبنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال حضور رییس جمهور در نشست اقلیمی در اسکاتلند گفت: رییس‌جمهور در اجلاس آب و هوایی اسکاتلند شرکت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: از ابتدا نیز برنامه‌ای برای حضور در این نشست نبود، ایران عضو کامل این معاهده نیست و مراحل تصویب آن در کشور در دست پیگیری است، اما هیاتی از ایران در آن شرکت می‌کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات تهران و ریاض و احتمال تغییر محل مذاکرات گفت: در خصوص روابط ایران و عربستان و آنچه در بغداد اتفاق می‌افتد، عراق میزبان خوبی است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: گفتگوهای ما به مسیر جدی‌تری وارد شده و نقشه راهی در حال گفتگو است، اجازه دهید مذاکرات در همان مجرای گفتگو دنبال شود.

وی تصریح کرد: ایران معتقد است روابط ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌های صلح و ثبات در منطقه باشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha