۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کشاورزی در عمان؛ توسعه فناوریهای پیشرفته و سیاستهای حمایتی دولت| خودکفایی در تولید محصولات داخلی
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزی در عمان؛ توسعه فناوریهای پیشرفته و سیاستهای حمایتی دولت| خودکفایی در تولید محصولات داخلی

افزایش پذیرش فناوری های پیشرفته کشاورزی و سیاست های مساعد دولت برای حمایت از تولید محصولات داخلی از جمله عوامل رشد بازار در کشور سلطنت نشین عمان بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل:  فناوری های مدرن به طور تصاعدی در حال توسعه هستند، تا جایی که به روز نبودن با آخرین پیشرفت ها، زندگی را دشوار می کند. این تکثیر تکنولوژیکی با پیشرفت چشمگیری در زمینه های اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، علمی، بهداشتی و کشاورزی تقریباً در بهبود همه جنبه های زندگی انسانها موثر بوده و به غلبه بر بسیاری از چالش ها و موانع جهانی که بشریت از ابتدا با آن روبرو بوده است، کمک می کند.

 با توجه به اهمیت محیط زیست، امنیت غذایی، آب و پایداری در اولویت، صنعت کشاورزی به ویژه از هجوم فناوری های پیشرفته در مقیاس وسیع، با نمونه های انقلابی مانند استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای پراکندگی گرده ها و همچنین کشف بیماریهای گیاهی، بهره مندی عظیمی برده است. اگر تلاشهای انجام شده در مراحل تحقیق، نوآوری و توسعه که ضرورت آن ها در پیشبرد اقتصاد جهان برجسته می شود، صورت نمی گرفت، چنین پیشرفت های پیشرونده ای هم رخ نمی داد.

در میان کشورهای عربی، کشاورزی در سلطنت نشین عمان طی پاندمی کرونا،  رشد مثبتی را ثبت کرده است. پیش بینی می شود که کشاورزی در این کشور به میزان ۲.۴ درصد نرخ رشد ترکیبی سالیانه در طول دوره پیش بینی (۲۰۲۱-۲۰۲۶) ثبت شود.  

از آن جایی که این صنعت به عنوان ستون رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود، منجر به واکنش فوری دولت ملی برای اطمینان از ایمنی و امنیت غذایی در کشور شده است.

به گفته وزارت کشاورزی عمان، علیرغم کوید_۱۹، بخش کشاورزی و شیلات در طول سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰  به میزان ۹.۸ درصد رشد داشته است. از این رو، بازار کشاورزی عمان در طول این همه گیری نیز شاهد رشد چشمگیری بوده است. در بخش کشاورزی در عمان، فناوری های مدرن برای کمک به کاهش ضایعات، افزایش تولید، مدیریت یا جلوگیری از مشکلات کشاورزی، کنترل آفات کشاورزی و استفاده موثرتر از منابع برای افزایش تولید استفاده می شود.

افزایش پذیرش فناوری های پیشرفته کشاورزی و سیاست های مساعد دولت برای حمایت از تولید محصولات داخلی از جمله عوامل رشد بازار در این کشور عربی است. عمان به طور عمده تقاضای میوه، سبزیجات و غلات داخلی خود را از طریق واردات تامین می کند.

بنابراین، برای کاهش وابستگی به واردات، این کشور با تشویق کشاورزان خود به اتخاذ تکنیک های پیشرفته کشاورزی، به دنبال خودکفایی در محصولات کشاورزی است. تولیدات کشاورزی عمان عمدتا خرما، سبزیجات، میوه ها و سایر محصولات را در مقدار کمی تشکیل می دهد.

طبق اعلام فائو، کل زمین های کشاورزی موجود در عمان در سال ۲۰۱۹، حدود ۱.۴ میلیون هکتار بوده که ۱.۵ درصد از کل مساحت زمین است.  میوه هایی مانند موز و پاپایا نیز در مناطق ساحلی کشت می شوند که ۲۳۸۳۷ تن تولید در سال ۲۰۱۸ داشته است.  عمان در سال های اخیر تولید جو، سورگوم و گندم خود را نیز افزایش داده است.

از سوی دیگر، دولت ابتکارات متعددی را برای تشویق تولید بخش خصوصی مانند به روز رسانی مقررات، اعطای وام با بهره کم، کمک به تولید داخلی و تشکیل کمپین هایی برای افزایش تولید محصولات محلی که رشد کشاورزی در عمان را پیش بینی می کند،  آغاز کرده است.

تغییر رویه مصرف کننده به سوی رژیم غذایی سالم
با توجه به افزایش درآمد موجود، مردم عمان در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر رژیم های غذایی سالم تر، با استفاده از میوه و سبزیجات بیشتر قرار داده اند. علاوه بر این، با افزایش جمعیت اتباع خارجی در عمان، عادات غذایی سنتی به سمت غذاهای ارگانیک تغییر کرده است.

پیش بینی می شود این امر بر تولید سبزیجات در کشور تأثیر بگذارد. همچنین، علاقه به سلامتی و مصونیت در پی همه گیری کوید افزایش یافته که منجر به افزایش تقاضا برای خرید میوه و سبزیجات در بازار داخلی و کشورهای شریک شده است.

این عامل نیز به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی بر رشد بازار خواهد داشت. مصرف لبنیات و و پس از آن مصرف غلات،  سریعترین رشد را تجربه خواهد کرد.

در حالی که مصرف غلات به دلیل اهمیت آن در وعده غذایی روزانه افزایش می یابد،  تقاضا برای لبنیات و حبوبات توسط گردشگران نیز مورد حمایت قرار می گیرد و انتظار می رود که در برنامه ها و طرحهای دولت از طریق توسعه نقاط گردشگری و تشویق سرمایه گذاری های خصوصی گنجانده شود.

وابستگی به واردات با افزایش تقاضا برای محصولات با کیفیت بالا بیشتر افزایش یافته است.

بنابراین، با افزایش تقاضا برای پروتئین، میوه و سبزیجات با منبع حیوانی، حمایت دولت برای اطمینان از عرضه کافی کالا بر بازار کشاورزی در عمان تأثیر می گذارد. بنابراین، پیش بینی می شود بازار در طول دوره پیش بینی نرخ رشد سالم را ثبت کند.

توسعه زنجیره های خرده فروشی
گزارشها حاکی از آن است که با توجه به رشد صنعت کشاورزی، شبکه توزیع و زنجیره های خرده فروشی، به طور مداوم در عمان در حال گسترش است. صنعت خرده فروشی عمان با تقاضای شدید مصرف کننده، رشد اقتصادی قوی، عوامل جمعیتی متمایز و سیستم فناوری پیشرفته ای که خدمات بهتر مشتری و بررسی های کارآمد مشتری را تضمین می کند، مشخص می شود.

افزایش روزافزون خرده فروشان و سوپر مارکت های عمده و استراتژی های وارداتی تهاجمی آنها منجر به دسترسی بهتر میوه ها و سبزیجات برای مردم عمان با نرخ نسبتا ارزان تری می شود.

 در سال ۲۰۱۷، هایپرمارکت های لولو (یکی از بزرگترین مراکز خرید) به تنهایی ۶۵ تن سبزیجات و موز را به عمان وارد کردند تا دسترسی به محصولات کشاورزی در بازارهای محلی افزایش یابد. بر همین اساس، در آن زمان، اداره سرمایه گذاری عمان از پروژه جدید یک شرکت سامانه یکپارچه برای بازاریابی سبزیجات و میوه ها در کشور، تحت شرکت هلدینگ سرمایه گذاری مواد غذایی عمان خبر داد.  علاوه بر این، SPAR سوپر مارکت خود را در سال ۲۰۱۷ افتتاح کرد.

این فروشگاه متمرکز دارای ۳۹۵ متر مربع زمین است که ۸۵ متر مربع آن به محصولات تازه، ماهی و گوشت اختصاص داده شده است. بنابراین، افزایش نرخ شهرنشینی و هایپر مارکت ها نیز باعث رشد تقاضا برای غذاهای فرآوری شده با ارزش بالا شده است.

 علاوه بر این، خدمات لجستیکی مناسب ارائه شده توسط زنجیره های خرده فروشی، الگوهای تقاضای مصرف کننده را در بازار مورد مطالعه در عمان تغییر می دهد.  از این رو، تغییر ساختار خرده فروشی ممکن است بر رفتار خرید مصرف کنندگان تأثیر بگذارد و بنابراین، این امر به احتمال زیاد رشد بازار را بهبود می بخشد.

 با این حال و با وجود نرخ رشد سالم در صنعت کشاورزی، برخی از سوالات در مورد پیشرفت فناوری مدرن در زمینه کشاورزی باید مورد توجه مسئولین و مقامات عمانی قرار گیرد تا بهبود کارایی و کاهش هزینه و تلاش صورت گیرد: این که با توجه به تفاوت بین پیشرفت تکنولوژیکی و روشهای کشاورزی سنتی، فناوری چگونه از مزایای کشاورزی برخوردار بوده است؟ چگونه یک کشاورز عمانی می تواند تعادل بین تولیدات کشاورزی و مصرف مواد غذایی را مدیریت کند؟ و چگونه یک کشاورز عمانی می تواند فاصله بین الزامات برخی از نهادهای بین المللی و کیفیت محصولات کشاورزی را در هنگام صادرات محصولات برطرف کرد؟

کد خبر: ۱۱۱٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha