۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
دوگانگی در طرح اصلاح بانک مرکزی؛ افزایش یا کاهش فساد و رانت
عضو دفتر مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت مطرح کرد

دوگانگی در طرح اصلاح بانک مرکزی؛ افزایش یا کاهش فساد و رانت

در طرح اصلاح بانک مرکزی مجلس، قرار است قدرت این بانک ببین سران قوا و ۶ عضو که بعداً تعیین می شوند، تقسیم شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که این قدرت برای شش عضو آن رانت و فساد ایجاد نکند.

به گزارش بازار، علی شهیدی، مدیر میز مالی دفتر مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طرح اصلاح بانکداری اسلامی توسط برخی از نمایندگان مجلس با همکاری تعدادی از کارشناسان در حال تدوین است، گفت: در این طرح سعی شده است برخی از اشکالات شبکه بانکی کشور برطرف شود.

وی با بیان اینکه طرح بانکداری اسلامی قرار است جایگزین قانون سابق بانکداری شود که قبل از انقلاب مصوب شده است، عنوان کرد: این طرح از سه بخش تشکیل شده است؛ طرح اصلاح بانک مرکزی، طرح اصلاح سیستم بانکی و طرح بانکداری توسعه که سال گذشته هر سه طرح با هم در نظر گرفته شده بود اما امسال طرح اصلاح بانک مرکزی جدا مورد بررسی قرار می گیرد و فعلاً فقط همین طرح مصوب خواهد شد.

مدیر میز مالی دفتر مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو بی انضباطی شبکه بانکی و خلق پول بدون ضابطه و نظارت دقیق بانک مرکزی را بزرگ‌ترین مشکلات موجود در سیستم بانکی دانست و اظهار کرد: خلق پول و نقدینگی که در پی آن ایجاد می شود منجر به تورم می شود. در حقیقت یکی از دو عامل اصلی رشد تورم در کنار کسری بودجه دولت، وضعیت بد بانک ها، نا طرازی شبکه بانکی و بحران بانکی در خلق پول است.

وی در عین حال به اشکالات طرح مجلس اشاره و بیان کرد: در این طرح بانک مرکزی از دولت مستقل می شود اما قدرت تصمیم گیری از دولت گرفته شده است و بین سه قوه و همچنین شش عضو غیر اجرایی که قرار است در دوره های شش ساله تعیین شوند تقسیم شده است.

شهیدی با تصریح بر این موضوع که برای شش عضو غیر اجرایی که قدرت زیادی به آن ‌ها داده می شوند و امکان عزل آن‌ ها به شدت سخت است، ممکن است یک رانت و فساد بزرگ ایجاد کند بیان کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین اتفاقی نیفتاد. متأسفانه تدبیر درستی برای این امر اندیشیده نشده است.

مدیر میز مالی دفتر مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این طرح بانک مرکزی از دولت استقلال پیدا می کند تا دولت نتواند از بانک مرکزی استقراض کند. در حقیقت علت مشکلات فعلی مربوط به کسری بودجه است و وابستگی بانک مرکزی به دولت معلول محسوب می شود و تا زمانی که کسری بودجه را حل نکنیم نمی توانیم دولت را از بانک مرکزی مستقل کنیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha