۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
دردسرهای قیمت گذاری دستوری برای تولیدکنندگان
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

دردسرهای قیمت گذاری دستوری برای تولیدکنندگان

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت گذاری دستوری باعث می‌شود تا تولید برای تولیدکنندگان به صرفه نباشد و همیشه با چالش روبرو شوند.

به گزارش بازار، مهدی سوری افزود: با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی، بازار سرمایه از نظر فاکتورهای بنیادی و سود سازی، در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: اگرچه در بازار شاهد ریزش بودیم اما، عملکرد شرکت‌ها مناسب بوده و بزودی شاهد انتشار صورت‌های مالی ۶ ماه شرکت‌ها خواهیم بود.

سوری افزود: برخی شرکت‌ها به دلیل قطع مقطعی برق، کاهش تولید داشتند که با افزایش نرخ تولیدات، ضرر شرکت‌ها جبران شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به ریزش‌های بازار، بسیاری از تحلیگران می‌دانند که از نظر فاکتورهای بنیادی، بازار دچار مشکل نیست. اما از نظر شرایط روانی، مردم باید دوباره به بازار اعتماد کنند تا دوباره شاهدشکوفایی بازار باشیم.

سوری تصریح کرد: با توجه به خاطره ناخوشایندی که مردم در ۶ ماه نخست سال ۹۹، در بازار سرمایه شاهد بودند، اکنون سرمایه گذاران با ترس و نگرانی وارد بازار سرمایه می‌شوند و کوچکترین حرکت در بازار سرمایه با نگرانی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش سر راه بازار سرمایه ابهامات در قیمت گذاری دستوری است گفت: قیمت گذاری دستوری، ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ بهره و همچنین فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه توسط دولت از جمله نگرانی فعالان در این بازار است.

سوری تصریح کرد: بارها صحبت‌هایی از تیم اقتصادی جدید دولت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت گذاری دستوری شنیدیم که اگر اجرایی شود اتفاقات خوبی در بازار صورت می‌گیرد.

وی افزود: نرخ گذاری دستوری باعث شده سال‌ها سود از جیب تولیدکنندگان خارج و به جیب دلالان برود و اگر قیمت گذاری دستوری تغییر کند شاهد پویایی بیشتر در تولید خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت گذاری دستوری، تولیدکنندگان را همیشه دچار چالش کرده بطوریکه در صنعت سیمان و فلزات اساسی همیشه با چالش روبرو بودند.

سوری ادامه داد: سرمایه گذار برای اینکه در تولید سرمایه گذاری کند باید یک افق مشخصی از آینده داشته باشد تا سرمایه گذاری به صرفه تری داشته باشد، زیرا زمانی در تولید پویایی ایجاد می‌شود که سرمایه گذاری، توجیه اقتصادی داشته باشد.

سوری گفت: در موضوع سیمان، با تولید مازاد روبرو هستیم و همین موضوع همیشه بلای جان تولید بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: سیمان از کارخانه تا بدست مصرف کننده برسد بیش از ۲ برابر قیمت بفروش می‌رسد و سود نصیب دلالان می‌شود، اما با عرضه در بورس و حذف قیمت گذاری دستوری، سود تولید کننده افزایش می‌یابد و با قیمت مناسب بدست مصرف کننده می‌رسد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha